Европейската комисия глоби шведската компания за тежкотоварни превозни средства "Скания" с 880 млн. евро за участие в картел.

Комисията е установила, че в период от 14 години тя е действала в тайно споразумение с други пет производители при ценообразуването.

Брюксел постигна решение за уреждане на въпроса с MAN, DAF, Daimler, Iveco и Volvo/ Renault, но "Скания" тогава отказа да съдейства в разследването на Комисията и то продължи по стандартната процедура.

Еврокомисарят за конкуренцията Маргрете Вестагер обяви, че този картел е засегнал голяма част от собствениците на транспортни фирми в Европа.

"Днешното решение отбелязва края на нашето разследване на 14-годишен картел. Тези компании произвеждат 9 от всеки 10 тежки автомобила, които превозват около три четвърти от стоките и товарите в Европа, като по този начин играят жизненоважна роля в европейската икономика. Вместо да се договарят за ценообразуването, те би трябвало да се конкурират помежду си", подчерта Вестагер. 

При определянето на размера на глобите ЕК е взела предвид продажбите на тежкотоварни автомобили на „Скания“, собственост на „Фолксваген“, както и сериозния характер на нарушението, високия общ пазарен дял на всички участващи дружества и географския обхват.

Картелното договаряне е продължило от 1997 г. до 2011 г., когато ЕК извършва внезапни проверки на фирмите. Между 1997 г. и 2004 г. са били провеждани срещи между висшия мениджмънт, понякога в рамките на търговски панаири или други събития. 

От 2004 г. насам картелът се организира чрез германските дъщерни дружества на производителите на камиони, като обикновено се обменя информация по електронен път.