Article_top

Клуб Z

Умишлено се крие истината за дерайлиралия в събота влак София - Варна, а машинистите не са виновни. Това заяви пред Клуб Z бившият председател на парламентарната комисия по транспорт и бивш шеф на БДЖ Йордан Мирчев.

Според него хвърлянето на вината върху тях е удобна възможност да се спестят отговорите на куп неудобни въпроси. Специалистът с дългогодишен стаж в железниците е категоричен, че истинските виновници за трагедията, при която загина 38-годишният машинист Венко Тодоров и бяха ранени 15 души, се прикриват.

Мирчев допусна и че некачествен ремонт на железния път и проблеми по сигнализацията може да са довели до дерайлирането на композицията.

Подобна теза се разпространява и в железничарските форуми във фейсбук. Много от колегите на машинистите твърдят, че човешката грешка е твърде удобно обяснение за инцидента при гара Калояновец.

Ето какво разказа проф. Мирчев пред Клуб Z:

Тежкият инцидент на гара Калояновец е отражение на всички проблеми в жп сектора. Не става дума само за огромните дългове, а и за цялостната политика на държавата спрямо железниците.

Обвинението спрямо двамата машинисти на влака София - Варна изпревари разследването, което трябва да бъде направено според железопътния закон и европейските директиви. Беше крайно неморално от страна на ръководството на министерството на транспорта и железниците да обявят двамата машинисти за виновни за дерайлирането на влака. Те са отговорни хора, добри специалисти и с опит. Не са самоубийци. Всички недоказани обвинения срещу тях показват безобразния подход за управление на железниците. Те са нарочени, но никой не пита как е бил изпълнен проектът за модернизация между гара Михайлово и Калояновец! Все пак това трасе е съвсем ново.

В последните 4 години ни убеждаваха, как след рехабилитацията на трасето ще пътуваме между Пловдив и Бургас със скорост 160/200 км/ч. Нищо подобно. Ние не изграждаме високотехнологична инфраструктура, а само правим кръпки.

Трябва да се върнем още във времето, когато беше проведен търга за строителството и надзора на участъка. Процедурата бе съмнително проведена. И сега вече идват въпросите:

Къде са високите скорости за движение? Къде са системите за безопасност за движение на влаковете?

Освен класически ремонт на железния път и контактната мрежа, при това с много компромиси от страна на възложителя и надзора, нищо съществено по този участък не беше направено. Няма ги европейските системи за безопасност, които сме задължени да въведем. Става дума за системите RTMS, GSM-R и автоматичната локомотивна сигнализация. Дори и само последното да беше налице, щеше да се стигне до аварийно намаляване на скоростта. Нямаше да има дерайлиране, ранени и загинал. 

Продължаваме с въпросите: Как е реализиран проектът за гаровата централизация в Калояновец? Защо влакът е приет в отклонение при входната гърловина на гарата, а не по главния път? Можело е да бъде отклонен на изхода. Това практика ли е или моментно решение на дежурния ръководител движение на гарата? 

Ако влакът беше приет на главния път дежурният ръководител движение щеше да обърне внимание на машинистите да намалят скоростта, тъй като стои на перона и вижда влака. Тогава до изхода на гарата има достатъчно разстояние скоростта да бъде ограничена.

Не може да се хвърля обвинение, че машинистите не са спазили ограничение при входа на гарата. Няма значение кой кара влака. И машинистът, и помощник-машинистът са с еднаква квалификация и правоспособност. При наближаването на предупредителния сигнал двамата повтарят един на друг показанията на сигнала. До входния сигнал на гарата има достатъчно разстояние скоростта да бъде намалена до допустимата за отклонение. Тези неща са много съмнителни. Не може и двамата да са се объркали за сигнализацията.

Ако влакът се движеше по главния път, а не по отклонение, до дерайлиране нямаше да се стигне. Повтарям, машинистите са отговорни хора и не са самоубийци. За този инцидент се крие истината от обществото. Тук е ролята и отговорността на експертите да извадят истината, а не да ни баламосват, че имало слънце и машинистите не били видели точно какво показва сигнализацията.

Гаровата централизация трябва да се провери много внимателно и да се види дали няма отклонения в нея. Стара традиция в железниците е, че другият винаги е виновен. Вината се прехвърля, докато се размие или докато се прехвърли на най-удобния. Служителите по вагоните казват "не сме ние", железният път - също нямал вина. Много е некоректно това, което казват от НКЖИ, че влакът е влязъл с 98 км/ч вместо с 40, но не споменават нищо за сигнализацията. Много е възможно проблемът да е точно там, защото е много малко вероятно и двамата машинисти едновременно да се объркат за показанията. Според мен в случая ставаме свидетели на опит да се скрие истината.

Случаят "Калояновец" поражда много съмнения. Докога железопътните проекти ще бъдат жертва на външни интереси при определянето на победителя? Докога жп линиите ще се правят с компромиси в качеството? Не е ли време да се създаде една дългосрочна стратегия за развитието на този вид транспорт. Досега приоритетно е само харченето на пари по оперативните програми, но реформите се отлагат от мандат на мандат и ситуацията в сектора все повече се влошава.

 
Дерайлирал влак. Снимка БГНЕС

Умишлено се крие истината за дерайлиралия в събота влак София - Варна, а машинистите не са виновни. Това заяви пред Клуб Z бившият председател на парламентарната комисия по транспорт и бивш шеф на БДЖ Йордан Мирчев.

Според него хвърлянето на вината върху тях е удобна възможност да се спестят отговорите на куп неудобни въпроси. Специалистът с дългогодишен стаж в железниците е категоричен, че истинските виновници за трагедията, при която загина 38-годишният машинист Венко Тодоров и бяха ранени 15 души, се прикриват.

Мирчев допусна и че некачествен ремонт на железния път и проблеми по сигнализацията може да са довели до дерайлирането на композицията.

Подобна теза се разпространява и в железничарските форуми във фейсбук. Много от колегите на машинистите твърдят, че човешката грешка е твърде удобно обяснение за инцидента при гара Калояновец.

Ето какво разказа проф. Мирчев пред Клуб Z:

Тежкият инцидент на гара Калояновец е отражение на всички проблеми в жп сектора. Не става дума само за огромните дългове, а и за цялостната политика на държавата спрямо железниците.

Обвинението спрямо двамата машинисти на влака София - Варна изпревари разследването, което трябва да бъде направено според железопътния закон и европейските директиви. Беше крайно неморално от страна на ръководството на министерството на транспорта и железниците да обявят двамата машинисти за виновни за дерайлирането на влака. Те са отговорни хора, добри специалисти и с опит. Не са самоубийци. Всички недоказани обвинения срещу тях показват безобразния подход за управление на железниците. Те са нарочени, но никой не пита как е бил изпълнен проектът за модернизация между гара Михайлово и Калояновец! Все пак това трасе е съвсем ново.

В последните 4 години ни убеждаваха, как след рехабилитацията на трасето ще пътуваме между Пловдив и Бургас със скорост 160/200 км/ч. Нищо подобно. Ние не изграждаме високотехнологична инфраструктура, а само правим кръпки.

Трябва да се върнем още във времето, когато беше проведен търга за строителството и надзора на участъка. Процедурата бе съмнително проведена. И сега вече идват въпросите:

Къде са високите скорости за движение? Къде са системите за безопасност за движение на влаковете?

Освен класически ремонт на железния път и контактната мрежа, при това с много компромиси от страна на възложителя и надзора, нищо съществено по този участък не беше направено. Няма ги европейските системи за безопасност, които сме задължени да въведем. Става дума за системите RTMS, GSM-R и автоматичната локомотивна сигнализация. Дори и само последното да беше налице, щеше да се стигне до аварийно намаляване на скоростта. Нямаше да има дерайлиране, ранени и загинал. 

Продължаваме с въпросите: Как е реализиран проектът за гаровата централизация в Калояновец? Защо влакът е приет в отклонение при входната гърловина на гарата, а не по главния път? Можело е да бъде отклонен на изхода. Това практика ли е или моментно решение на дежурния ръководител движение на гарата? 

Ако влакът беше приет на главния път дежурният ръководител движение щеше да обърне внимание на машинистите да намалят скоростта, тъй като стои на перона и вижда влака. Тогава до изхода на гарата има достатъчно разстояние скоростта да бъде ограничена.

Не може да се хвърля обвинение, че машинистите не са спазили ограничение при входа на гарата. Няма значение кой кара влака. И машинистът, и помощник-машинистът са с еднаква квалификация и правоспособност. При наближаването на предупредителния сигнал двамата повтарят един на друг показанията на сигнала. До входния сигнал на гарата има достатъчно разстояние скоростта да бъде намалена до допустимата за отклонение. Тези неща са много съмнителни. Не може и двамата да са се объркали за сигнализацията.

Ако влакът се движеше по главния път, а не по отклонение, до дерайлиране нямаше да се стигне. Повтарям, машинистите са отговорни хора и не са самоубийци. За този инцидент се крие истината от обществото. Тук е ролята и отговорността на експертите да извадят истината, а не да ни баламосват, че имало слънце и машинистите не били видели точно какво показва сигнализацията.

Гаровата централизация трябва да се провери много внимателно и да се види дали няма отклонения в нея. Стара традиция в железниците е, че другият винаги е виновен. Вината се прехвърля, докато се размие или докато се прехвърли на най-удобния. Служителите по вагоните казват "не сме ние", железният път - също нямал вина. Много е некоректно това, което казват от НКЖИ, че влакът е влязъл с 98 км/ч вместо с 40, но не споменават нищо за сигнализацията. Много е възможно проблемът да е точно там, защото е много малко вероятно и двамата машинисти едновременно да се объркат за показанията. Според мен в случая ставаме свидетели на опит да се скрие истината.

Случаят "Калояновец" поражда много съмнения. Докога железопътните проекти ще бъдат жертва на външни интереси при определянето на победителя? Докога жп линиите ще се правят с компромиси в качеството? Не е ли време да се създаде една дългосрочна стратегия за развитието на този вид транспорт. Досега приоритетно е само харченето на пари по оперативните програми, но реформите се отлагат от мандат на мандат и ситуацията в сектора все повече се влошава.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

on

Това е ясно от началото. Как от високо "допускаха" и "предполагаха", че е човешка грешка, а преди да свърши разследването, вече се считаше за потвърдено?
Анонимен's picture
Анонимен

някой си

Много лесно ще се докаже че централизацията е изправна или не с проби на същата. Но това какво е светело на светофора няма кой да докаже и може да се твърди всичко.
Анонимен's picture
Анонимен

Знаещ това-онова

Ако малко разбираш, би трябвало да знаеш, че 1.Ако при пробите се окаже, че няма несъответствие, то няма как да има единични случаи на разминаване в показанията! И 2.При съмнителни показания на светлинната сигнализация се предприемат действия за намаляване на скоростта, с готовност за спиране! Елементарно, Уотсън, но явно все пак е възможна и "човешка грешка"....
Анонимен's picture
Анонимен

що не си пишете имената бе мама ви
Анонимен's picture
Анонимен

Oнзи

А ти да не би да си го написал бе, дебил!!?
Анонимен's picture
Анонимен

nqkoi si

Може и малко разбиращ да съм. Но знам го това макар че не съм машинист но ми е чудно защо те не го знаят или по -точно знаят но не спазват.
Анонимен's picture
Анонимен

някой си

Ей боклук долен, недей псува. Боли ли от истината, всичко което пиша знаеш много добре че е истина и ежедневие. За кое съм излъгал?
Ако стане беля или издънка от машинист няма да свидетелства колегата му помощника за да го набият на стрелочника или ръководителя ли?
Че обикновено помощника спи и се вози като куфар, защо се заблуждаваме че си повтарят сигналите.
Анонимен's picture
Анонимен

някой си

Какво ще те стопли името ми? Ще ми идваш на гости ли?
Анонимен's picture
Анонимен

някой си

Може да не искам да го пиша. А ти онзи ли се казваш бе педерас смотан?
Анонимен's picture
Анонимен

някой си

Аман от прости боклуци. Нямам нищо против да спорим ама не и да ме обиждаш.
Но това показва колко си елементарен селски парцал.
Анонимен's picture
Анонимен

някой си

Винаги когато стане беля и е по вина на машинистите имам пред вид срязана стрелка и т.н. те са двама и се защитават и винаги стрелочника е на топа понеже им е дал сигнал и те двамата са го видели и се подкрепят взаимно.
Няма честност и колегиалност в тази игра всеки гледа да си спаси задника.
Аз лично мое мнение е че са си дрънкали глупости и са видели една зелена а другата жълта която указва че влака трябва да намали до 40 км. не са я забелязали изобщо и просто белята стана от разсейване.
Но ако имаше възможност да се обвини някой друг например ръководителя без да се замислят колегите му машинисти ще го сторят - дори се опитват да го набутат с приказки от рода че стрелката е била обърната след като са минали предупредителния светофор което си е чиста некомпетентност.
Машинистите са хората които са с най-високо самочувствие в системата и с чувството че само те работят в тази система никой друг освен тях. Лично съм го чувал машинист да го казва това нещо " само аз работя в тази система никой друг трябва всички да ви махнат т.е. уволнят" при такива приказки може ли човек да бъде толерантен към тях - лично аз не мога.
Анонимен's picture
Анонимен

към "някой си"

Ти комплексарче нещастно, пука Ни за твоята лоя
Анонимен's picture
Анонимен

пиле

Ще те помоля да отидеш да избиваш комплексите си някъде другаде. Това, че не си бил с достатъчно високо IQ, за да станеш машинист, си е само твой проблем. Иди питай къде отидоха милионите за подновяване на отсечката и защо АЛС не работи точно там. Питай защо я смениха с евтина и бъгава, която прави грешки под път и над път и кара машинистите сами да я изключват. Питай. И като си отговориш на тия въпроси, тогава ходи и казвай кой е виновен.
Анонимен's picture
Анонимен

машинист

Тези които не са според теб ВАЖНИ, когато се РАЗСЕЯТ, УМИРАТ. Влак не се кара с приказки и какво си чувал ти да се говори не ни е интересно!
Анонимен's picture
Анонимен

nqkoй си

Това че на теб не ти е интересно не ме вълнува ни най-малко.
Недей чети като не искаш, аз мога и ще си пиша каквото искам ..
Анонимен's picture
Анонимен

някой си

къде съм казал кое е и кой не е важен???
Анонимен's picture
Анонимен

някой си

Мухльо с мухльо смотан. А ако си машинист некадърник смотан , недей обижда. Аз говоря и пиша по-скоро неща с които съм се сблъсквал и съм бил свидетел, а не да драскам врели некипели. Това е истина и всички го знаят в системата че машинистите не признават никоя друга служба освен тяхната най-малко пък дежурните ръководители или стрелочници - те само спят а машинистите само работят нали така?
Анонимен's picture
Анонимен

някой си

Станал съм каквото трябва и то с по-високи изисквания отколкото се изисква за машинист. Така че най-малко тук бих избивал комплекси, по скоро вие които ме нападате правите точно това. За да станеш машинист не е нужно кой знае какво. Долу горе като изискванията за шофьор са.
Анонимен's picture
Анонимен

някой си

Боже колко интелигентни са били машинистите, не знаех това. Много си смешен.
Анонимен's picture
Анонимен

електорат матрялов

При наближаването на предупредителния сигнал двамата повтарят един на друг показанията на сигнала. До входния сигнал на гарата има достатъчно разстояние скоростта да бъде намалена до допустимата за отклонение. Тези неща са много съмнителни. Не може и двамата да са се объркали за сигнализацията.
================================
Веднага ще дам два примера при които точно това не е спазено и са последвали катастрофи: Карлово-2003та и Драгоил-2011та. Без последствия (поне невлязли в новините) има още поне 10 случая само последната година.
Машинистите не са самоубийци, но не са безгрешни. И стига вече преди да е приключено следствието да се носят от 109 дерета вода че да се оправдава тоя или оня, още повече че не е обвинен!
Анонимен's picture
Анонимен

xxx

Как ще има реформи, като те задължително включват и съкращения, а синдикатите веднага ще ревнат. Колко пъти и в колко сектори те спират структурните промени със стачки и митинги, за да не си загубят членската маса.
Анонимен's picture
Анонимен

Луд гидия

Пътували ли сте през последните няколко години с БДЖ? Ако "да", спомняте ли си влакът ви да се е движил със 100 км/ч??? Дори далече от гара? - ей така,през полето? Това за стоте километра беше глупост на глупостите! Да не говорим, че сега влаковете спират на ВСЯКА гара, независимо, дали са "бързи" или както там ги наричат. От София до Бургас се пътува 8 часа - без закъсненията! Сметнете сега приблизителна скорост.
Дайте хорово да обвиним машиниста, че човекът не може вече да се защити...... лека му пръст!
Анонимен's picture
Анонимен

електорат матрялов

Луд Гидия, пътувам от 30 години с влакове, по едно време и карах такива, редовно движение с над 100 си има. Сливен-Церковски е 120-130, Мездра-Роман-Червен Бряг е 130, Пордим - Ресен е 130, Септември - Пазарджик - Тодор Каблешков беше 120 до миналата година...
Анонимен's picture
Анонимен

енергодиспечер


От 88 година на миналият век работя в системата на железницата.
Това, че машинистите се мислят за най-важните в железницата е вярно. Но също за такива (и същевременно за най-образованите) се мислят и ОТ специалистите. За ръководител движението няма какво да се коментира, според тях ако не са те железница няма да има. А я си представете само един енергодиспечер (под чието командване се намират тяговите подстанции)ако спре да работи. Да, ама не. На енргодиспечерите със закон е забранено да стачкуват, ако пък го направят това се приравнява към саботаж. Хитро нали. Това, че денонощно се крадат елементи от инфраструктурата (релси, скрепителни материали, магистрални кабели и други) с което се застрашава сигурността на движението няма закон с който извършителите да бъдат третирани като саботьори и терористи, но енергодиспечера ако стачкува е саботаж.
Как за толкова години не разбрахте, че точно това целят нашите ръковорители, а именно старото римско правило "РАЗДЕЛЯЙ И ВЛАДЕЙ". За вече над 5 петилетки се нароиха какви ли не поделения и служби в железницата. Всяка една със собствен ръководен персонал и счетоводство, и всички произтичащи от това службици. Вече се стигна до там че няма кой да работи, за сметка на номенклатурата.
Железницата е едно цяло, но на някой наши ръководители не има е изгодно да е така. Защото ако сме едно цяло ще сме единни и силни. Всички служби са свързани (като синджир, като дръпнеш един елемент и целият синджир тръгва), и величаенето на едни за сметка на други не води до нищо добро. Изказване на мнение, че едните се скъсвали от работа и изкарвали парите на цялата железница, не водят до нищо добро. Пък и в края на краищата всеки сам си е подал молбата за дадено работно място.

Аз съм на мнение, че няма да се разбере (поне в близките години) цялата истина за тази катастрофа-трагедия, защото на някои така им е изгодно.

Изказвам своите искрени съболезнования на роднините на трагично загиналият машинист.
Анонимен's picture
Анонимен

Nasko

Здравейте.Вероятността за грешно показание на сигнализацията клони към 0.Това може да Ви го каже всеки един механик по осигурителна техника.Самата централизация ,като такава дава гаранция над 99,9% за надежност.Нека разследващите погледнат през деня останалите влакове.То,ако е имало проблем с инсталацията е много вероятно и през деня да го е имало,а други катастрофи няма.Единствената вероятност да има разминаване в показанията на сигнализацията и реалното състояние на маршрута е ако е работено по кабели или стрелки,без да се направи проба на съответствието.Това може лесно да се провери при дежурния ръководител в книга 7-51.Може да се провери и как са приемани останалите влакове през деня-дали са приемани по отклонение.Приема на отклонение не оневинява машинистите,които вероятно са свикнали винаги да се движат по главните коловози на тази гара.Те затова са машинисти.Вероятноста на предупредителния да свети показание,което показва че входния е за правата,а при неговото достигане се оказва ,че има друго показание за отклонение не е възможно.При нареждане на самия маршрут от дежурния ръководител,той се заключва и веднага се отварят показанията на сигналите по целия маршрут.Ако има ,каквато и да е повреда просто маршрута няма да се нареди и сътветно няма да излезнат разрешителни пказания на сигналите.Няма и вероятност дежурния толкова бързо да отмени маршрута(при навлизане между предупредителния и входния),за да го нареди наново по отклонени,ако преди това е бил за правата.Има време разделка,която за влаков маршрут е 240 секунди.Е стига съм писал в подробности.Лошо е ако наистина АЛС не е работил в този участък,защото можеше да предотврати този инцидент.Нека компетентните органи си свършат работата,а аз не искам да давам присъди на никой.
Анонимен's picture
Анонимен

машинист

Че инсталацията на ОТ в гари не позволява грешки ше го потвърди всеки механик,но дали наистина е така.Това с 99,9 процента е пълна глупост.Имало е и ще има грешки на ОТ-нали за това са тези механици да я поддържат в изправност.И става банално вече израза "ама тя инсталацията не го позволява това"
Анонимен's picture
Анонимен

Машинистино...

При евентуална повреда ВИНАГИ показанията на свтофорите преминават от повече, към по-малко разрешаващо положение...! Не търси под вола теле, че може да се натъкнеш на бика! Много ви е лесно да интерпретирате по ваше усмотрение ситуацията! Да, тази ОИ/а и много други/ осигуряват 99,9 % надеждност! За ситуации на работа при повреда - инструкциите ПОДРОБНО ОПИСВАТ КАК СЕ ПРОЦЕДИРА!!! Затова са назначени механици по ОТ, а не за да накисват някой "дремуцащ" машинист
Анонимен's picture
Анонимен

T-34

ХОРА КОИТО НИКОГА НЕ СА КАРАЛИ ВЛАК РЪСЯТ МОЗЪК.НАСКО, КАТО СЕ ДВИЖИ СЪС 120 И НАМАЛИ НА 98 км на ПС ,КАКВО МУ Е СВЕТЕЛО БЕ, НАСКО? КАК СЕ СЛУЧИХА ДВАМА ДАЛТОНИСТИ МАШИНИСТИ ДА НЕ РАЗЛИЧАТ ЖЪЛТА МИГАЩА ОТ ЗЕЛЕНА СВЕТЛИНА.
Анонимен's picture
Анонимен

Дежа вю....

Аз ли да ти го казвам - този отляво е дремел! Май никога не ти се е случвало, а??!!!
Анонимен's picture
Анонимен

понеже никой не си е написал името аз ще се нареча влак срещу влак

Интересно колоко ли още специалисти по всичко ще се изкажат? Интересон как специалиста по нареждане да се приеме влак срещу влак против всички правила на централна гара София обяснява как дежурния ръководител щял да каже на машиниста да намали скоростта като го вземе на правата! Ей богууу викаше един!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Заразихте ли се с COVID-19?