През 2017 г. делът на българите, които пазаруват онлайн за лични цели, достига 17.7%. Това показва изследване на Националния статистически институт (НСИ).

Най-активни при поръчването/купуването на стоки или услуги онлайн са хората във възрастовите групи 16-24 и 25-34 години – съответно 30.9 и 33.9% от тях пазаруват онлайн. Най-слабо активни са хората между 65-74 години – при тях само 1% използват електронната търговия.

Жените са по-активни в онлайн пазаруването от мъжете - съответно 18.4 и 17.0%.

Най-често онлайн са купувани дрехи и спортни стоки - 73.3% от пазарувалите по интернет са поръчали именно такива артикули.

На следващо място по поръчки са стоките за дома (30.5%) и покупките, свързани с пътувания или хотелски резервации (20.4%).

Повечето стоки и услуги са били закупени от продавачи от България (87.5%), но немалко лица пазаруват от продавачи от други европейски страни (34.6%) или от други страни извън ЕС - 16.2%.

От чужбина основно са били купувани стоки (85.7%) и хотелски резервации и ваканционни пакети - 25.3%.

През трите месеца преди анкетирането повечето лица са купували или поръчвали стоки или услуги между един и два пъти (62.8%), като общата стойност на покупките основно е била до 200 лева.

Три четвърти от българите никога не са пазарували по интернет. Като основна причина 75.0% от тях посочват предпочитание към пазаруването на място, лоялност към магазините или просто навик. 15.5% нямат необходимите умения, за да извършат поръчка онлайн, а 10.9% имат опасения относно сигурността и поверителността на личните си данни. Немалко лица се притесняват от начина на доставка или връщане на стоките и възможностите за рекламация (9.3%) или пък не притежават разплащателна карта, която да позволява плащане по интернет - 8.2%.

А фирмите?

През предходната календарна година 10.5% от българските предприятия продават своите продукти и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 5.4% от общия оборот на предприятията.

По-голямата част от предприятията, които продават чрез уеб, осъществяват онлайн продажби чрез собствен уебсайт, интернет магазин или уебприложение (88.6%), а 26.9% използват платформи за електронна търговия като eBay, Amazon, Booking.com, eMAG.

Най-много продажби са осъществени към клиенти от България (95.4%), но немалко предприятия предлагат своите продукти и услуги на клиенти от други европейски държави (34.5%) или от други страни извън ЕС (19.0%).

Още данни за използването на интернет от българските предприятия.