Европейската комисия ще проверява автомобилите за нарушения на стандартите за вредни емисии и ще налага глоби до 30 000 евро на превозно средство, ако засече измама, съобщи EU Observer. Решението е одобрено от Европейския парламенти и Съвета на ЕС повече от две години след избухвенито на скандала "Дизелгейт".

"Знаем, че някои производители на коли мамят, а много други използват вратички в нормативната уредба", коментира еврокомисарката по индустрията Елизабета Биенковска. "За да сложим край на това, започваме да контролираме цялата система."

Еврокомисията ще може да глобява компаниите с до 30 000 евро на всяко превозно средство, в което е открит софтуер, който прикрива реалното количество на отделените вредни емисии. Ще бъде проверявна една на всеки 40 000 коли, като по първоначалното предложение на ЕК броят е бил 20% от новопродадените превозни средства. ЕП и Съветът на ЕС обаче са били против. Освен това ще бъдат отправени конкретни препоръки към националните регулатори, които се занимават с количеството отделени вредни емисии. 

През 2015 г. автомобилният производител "Фолксваген" беше обект на множество дела и разследвания в Германия и по света заради т. нар. „Дизелгейт“ - мащабна измама, в рамките на която софтуерът на милиони автомобили е променен така, че да не показва реалното отделяне на вредни газове в атмосферата и по този начин да отговаря на екологичните стандарти в множество страни. След разкритията Еврокомисията подготви план, според който тя поема контрола над вредните емисии, за да се предотвратят подобни измами.

Споразумението идва ден след като бившият генерален мениджър на екологичния отдел на "Фолксваген" Оливър Шмид беше осъден на 7 години затвор и 400 000 долара глоба в САЩ. Той беше признат за виновен по обвинения, че е измамил американските власти. Европейските страни обаче не са наложили наказания на германския автомобилен производител. Еврокомисията започна наказателни процедури срещу държавите, които не са го направили, но реални действия не са предприети, отбелязва EU Observer.