Само няколко дни, след като Министерството на отбрана обяви обществена поръчка за ремонт и поддържка на 15 съветски изтлебителя МиГ-29 за до 81,2 млн. лв. с единствен възможен реципиент руската "РСК - МиГ", правителството отпусна и нов транш бюджетни пари за самолетите - 19,9 млн. лв. Средствата са за осигуряване на летателната годност на военните самолети и са по решение на Министерския съвет от 2016 г. за отпускане на общо 30 млн. лв. за целта. Парите са предвидени в бюджета за 2017-а година и това е вторият транш, става ясно от съобщението за решението. Първите малко над 9 млн. лв. бяха отпуснати през януари. 

"С изпълнението на проекта ще се създадат необходимите условия ВВС да гарантират въздушния суверенитет на страната и прилагане на механизмите на колективната отбрана на НАТО", твърдят от Министерския съвет. 

Отпускането на още пари за военната авиация днес явно е изнервило доста премиерът Бойко Борисов, след като се разбра, че това решение е предизвикало дълга дискусия по време на правителственото заседание днес. От ведомството акцентираха на стенограмата от ази част на заседанието на министрите. МиГ-29 не се споменават в дискусията, въпреки че конкретните пари са за тях. Борисов обаче е бесен на разходите за военна авиация въобще и купуването на военни транспортни машини в годините - съвместимите с въоръжението в НАТО хеликоптери "Кугър" и самолетите "Спартан", например.

Премиерът допуска, че на следващото заседание на министрите ще трябва да се намерят около 130 млн. лв. за поддъръжката на хеликоптерите и транспортните самолети, защото като са били купувани, никой не е мислил за поддръжката. Вече е ясно, че от трите "Спартан"-а само един лети и това ще приключи в края на годината, защото липсва договор за поддръжка. Борисов допуска, че част от техниката може да се преоборудва и да бъде предоставена на Министерството на здравеопазването.

Ето и цялата дискусия в Министерския съвет, уж посветена на съветските МиГ-29, за които обаче не става много дума:

БОЙКО БОРИСОВ: Каракачанов!

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Проектът е изготвен с цел осигуряване на допълнителните разходи в размер на 19 милиона 900 хиляди лева по бюджета на Министерството на отбраната за 2017 година в съответствие с Решение №231 от 2016 година на Министерския съвет – проект за инвестиционен разход, осигуряване на летателна годност за самолетите МиГ-29, който е с времеви обхват 2016-2017 година, тоест това е по бюджета на Министерството на отбраната.

БОЙКО БОРИСОВ: Искам да се съберем с военния и с финансовия министър най-скоро, защото се оказва, че има много голям дисбаланс през годините в парите, които са отпускани за трите рода войски.

Нещо повече – купени са 12 „Кугър“-а, транспортни хеликоптери. Повтарям, транспортни. В изправност да летят днес са четири. Така са купувани – нито поддръжка, нито е смятано колко пари ще струват… И не мога да си обясня, министър Радев, защо са 12 транспортни хеликоптера! После, три „Пантер“-и – пак хеликоптери и пак транспортни, и три „Спартан“-а – самолети, но също транспортни. Сиреч 98-99 процента… колко, Радев, процента от бюджета за техника на отбрана през годините отива за авиация?

От 12 „Кугър“-а, понеже не се поддържат, скъпа е поддръжката, защото не е достатъчно само да ги платим, осем не летят. Но и на никой не му прави впечатление, че не летят, защото те нямат функции. И трите „Спартан“-а на 31 декември спират да летят, а сега лети само един от тях. Това ми докладва Каракачанов днес след направената от него проверка. Никой не можа да ми обясни от военните защо само транспортни средства и само за авиацията е отишла такава огромна сума от бюджета на държавата.

Второ, след като имаме 12 такива най-съвременни хеликоптери, от които осем са на земята и не летят, дали да не помислиш, Ананиев, да вземем от тях да предислоцираме два или три към здравеопазването – да ги оборудваме и при катастрофи, аварии и бедствия реално да вършат някаква работа, защото те са на огромни цени, а така си седят.

Но така или иначе, Горанов, ми се иска до края на годината да подпишем договори за поддръжка, да платим поне по това, което имаме. Защото всеки ден слушам още нови самолети да купуваме, а никъде и никой не говори за поддръжката колко ще струва след това. Най-вероятно по същия начин ще останат на летищата да си стоят така, както „Спартан“-ите и хеликоптерите. Затова, да видим какви са ни възможностите и до края на годината да се направи. Както и за ремонта на сградите в поделенията, това, което армията заслужава.

Пак повтарям, искам да направите сметка и да убедите – не само мен, а и колегите си – защо само за авиация и то транспортна авиация? За сухопътните войски какво предвиждаме? Какво е предвидено и…

Кажи, Радев.

ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Нашето първо правителство изплати 576 милиона точно за „Спартан“-ите и за „Кугър“-ите. И освен това, ние сключихме договора за поддръжката, не беше предвидено за „Спартан“-ите, който изтича сега. Нашето правителство тогава, когато нямаше пари и бяхме в криза, го направихме. Никой не беше помислил за жизнения цикъл, както Вие казахте преди малко – за поддръжката.

БОЙКО БОРИСОВ: За целта днес това да се подготви, за да може до края на годината да се подпишат договори, Каракачанов, всичко да се подготви. Като сме дали милиарди, поне да знаем, че транспортни - транспортни, но пак за нещо да ги ползваме.

КИРИЛ АНАНИЕВ: Между другото, това е много добра идея, защото аз искам да вкарам за „Спешна помощ“ два хеликоптера, обаче парите не стигат.

БОЙКО БОРИСОВ: Не два, а три ако искаш. Четири ползваме, а осем, за стотици милиони платени, стоят. Първо ще ги ремонтира Каракачанов и ще ти ги дадем ремонтирани.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Това няма, както казва министърът на финансите, това няма да намали разходите по тях за поддръжка, но могат по целесъобразност да се използват. Тази посока е правилна.

БОЙКО БОРИСОВ: Отработете го.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Хем пилотите ще летят.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Част от плащанията не са на полетен час, а са на годишна база. Тоест, ако имаш актива и той е в годно за експлоатиране състояние, трябва да плащаш. 

В този смисъл няма нужда и няма смисъл да се прехвърлят към друго ведомство, а по-скоро може да се направи един рамков договор с Министерството на здравеопазването, например за една или две машини, в зависимост от нуждите при транспортиране на тежки пациенти и при катастрофи, и да изпълнява тези функции стои дежурна част.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Няма как да се прехвърлят, защото няма кой да ги кара тези хеликоптери. Трябва пак да са военни пилоти.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Това е едно.

И в проекта все пак имаме шест броя Ми-17, от които, доколкото разбирам, наличен и в състояние да лети е един, което отваря темата, че колегите от Министерството на вътрешните работи почти всяка година пращат подобна техника да гаси пожари. И след като се възстановява летателната годност, редно е принципно един рамков договор с Министерството на вътрешните работи да уреди принципно как тези машини се ползват и за гасене на горски пожари, и за други нужди. Две или три машини от всички, които притежаваме общо – 18 машини, ако не броим Ми-24.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Идеята е да минават през „Терем летец“, което е дружество на Министерството на отбраната, и да влизат в употреба, защото и там след известно време ще стане като с „Кугър“-ите – имаме ги, не са отделени необходимите средства за поддръжка и ремонт, и няма да летят. Това е същото, което каза и вицепремиерът Дончев.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Или планираме национален капацитет да поддържаме и седемнадесетките, и осмиците.

БОЙКО БОРИСОВ: Сумата, Горанов, ще е около 130 милиона, да свикваш с нея. До следващото заседание да отлежава. Това е толкова скъпа… Въпросът е не само да се купуват, но и да се поддържат. И когато се купуват, да има смисъл за какво. 

КИРИЛ АНАНИЕВ: Ако станат за медицински цели, трябва да се предвиди и медицинска екипировка.

БОЙКО БОРИСОВ: Тъй като сутринта ми докладваха какво е правено през годините и каква е летателната годност на това, за което сме дали милиарди, се оказа, че от 12 – четири, а от три „Спартан“-а – нула.

Приемаме точка 10.