Президентът Румен Радев отчете подобряването на отношенията с Русия като своя заслуга в първата година от мандата си и призова през 2018 г.  "да изведем българо-руските отношения от ледената епоха, в която ги заварихме". Наред с това през тази година държавният глава се зарече да работи за свободата на словото. В края на словото си той благодари на екипа си за самоотвержената им работа, както и на вицепрезидента за добрата им съвместна работа.

Вярвам, че 2018 година, когато отбелязваме 140 години от Освобождението на България, е възможност да изведем българо-руските отношения от ледената епоха, в която ги заварих.

Президентът критикува действията на управляващите, като посочи, че сектор "Сигурност" е в критично състояние. Не успях да убедя управляващите в спешната необходимост от ревизия на приетия от тях план за отбрана, за да се увеличат разходите за отбрана до 2% от БВП, каза той. Получил уверение, че планът ще се преразгледа през септември, но с неясен резултат.

"На КСНС се постигна важен консенсус около интегрираното развитие на сектора, ускоряване на модернизацията, по-добри условия за личния състав. Тенденциозно сформираната комисия за нов изтребител блокира цялостния процес на модернизация на въоръжените сили. МО беше принудено да налива ресурси в техника, която няма отбранителни способности. Така положението е още по-тежко - нито нова, нито стара ремонтирана техника."

Държавният глава отбеляза, че проблемите на личния състав остават нерешени, а постигнатото от министъра на отбраната увеличение на заплатите се разминава с очакванията. Радев посочи, че често прокламираната стабилност звучи като тържествен марш на място, корупцията и несправедливостта деморализират цялото общество.

Парламентарната република атрофира, парламентът се превръща в нотариат, който официализира решенията на правителството. Доверието към парламента е критично ниско. Трябва да отстояваме демократичните си права. 

"Ще настоявам за прозрачност на собственост, управленски решения и харчене на публични средства. Ще стимулирам обществените дебати за свободата на словото. Ще работя за реформа на правосъдната система и антикорупционното законодателство. Въвеждането на електронното управление е без алтернатива и не може да бъде отлагано повече", каза Радев относно приоритетите си през 2018 г.

Корупцията и несправедливостта деморализират цялото общество. На третото десетилетие от промените е под въпрос едно фундаментално демократично право – свободата на словото. Българското общество трябва да се пребори за това свещено право и то зависи от морала и волята на всеки собственик, журналист и коментатор, от читателите и зрителите, които също правят своя избор. Това не е само политически въпрос, а въпрос на личен ангажимент на всеки активен гражданин. Ние трябва да отстояваме демократичните си права, без да очакваме разбиране и съдействие от Европа. Това е изводът, който произтича от отношението на Брюксел към българските проблеми. Безразличието не трябва да ни демотивира, а да ни прави дори по-ревностни. Това не е битка за потупване по рамото, а битка за наши същностни права.

По думите му децентрализацията на общините е важна стъпка и не може да бъде отлагана повече. Необходими са и спешни мерки в системата на образованието, които да не са свързани само със заплати и ремонт на училища. Макроикономическите показатели са добри, но те не могат да скрият, че нивото на чуждестранните инвестиции е крайно ниско. Демографските показатели са катастрофални, посочи Радев.

Планирането на отбраната трябва да бъде всеобхватен и дългосрочен процес, ще следя за своевременното разработване на Програмата за отбранителните способности 2030. Време е да се осъзнаем, че политиката за сигурност не е чисто военен въпрос, а нов импулс на интеграционните процеси в ЕС. Засилване на трансатлантическото сътрудничество е от особена важност.

В идните месеци и години е нужно национално усилие за преодоляване на моралната криза на българското общество, призова Радев. "Нейни рожби са и корупцията, и престъпността, и политическата апатия, и настъпленията срещу свободата на словото."

Няма война между институциите, има определени ценностни разминавания. С премиера Борисов показахме, че можем да работим заедно, и то ефективно. С парламента работим в рамките на законите. 

"Отстоявах суверенитета и независимостта на България, които не са даденост, а постоянно усилие. Интензивната работа с МВР, службите за сигурност и прокуратурата спомогна за неутрализиране на външно вмешателство в изборния процес. Бяха взети мерки за пресичане на дългогодишни усилия за капсулация и изолация на част от мюсюлманското население. Наложена бе принудителна административна мярка на петима чужди граждани, прекратено бе заплащането на мюсюлманските духовни лица отвън", заяви Радев.

Той обаче заяви, че макар на консултациите за съставяне на правителство и на Консултативния съвет от 30 май да е получил уверение, че ще бъде извършена спешна реформа в законодателството с цел заплащането на духовните лица от всички вероизповедания (извън официалното по Конституция - православието, б.р.) да бъде поето от държавата и мюсюлмански духовници да се обучават в България, нищо от това не се е случило и в бюджета за 2018 г. няма предвидени средства за целта.

...за да бъде укрепван уникалният и доказан с годините български модел на съжителство на разни етноси и религии в мир и хармония, за да бъдат защитени нашите мюсюлмани, които са неразделна и важна част от нашето общество, от домогванията на чужди сили с користни интереси.

Известно е, че проблемът при обучението на мюсюлмански духовни лица е липсата на лиценз за висше учебно заведение за Висшия ислямски институт - проблем, нерешен дълги години. Заплащането на имамите в България пък се извършва от турската Дирекция по вероизповеданията (Дианет).

В речта си по повод първата година от мандата държавният глава засегна и борбата с корупцията. Приетият антикорупционен закон просто е слаб, но и крие риск от злоупотреби, посочи Радев.

На свиканите от мен консултативни съвети за противодействие на корупцията не бе постигнато съгласие около принципите и насоките за изграждане на ефективен антикорупционен модел. Дебатите обаче осветлиха позициите на всички участници. Приетият закон днес просто е слаб, но и крие риск от злоупотреби. Той няма да подобри разкриваемостта и наказателното преследване. Ръководството на новия антикорупционен орган ще се определя от парламентарното мнозинство, което излъчва и правителството, където е и най-големият корупционен риск, без никакъв баланс между институциите за определяне на състава на този орган. Това отсега поставя под въпрос неговата независимост.

 "С ясното съзнание за неговата неефективност му наложих вето. С него управляващите изпълниха ангажиментите си формално към Европейската комисия, но не и към българските граждани. Видно е, че и занапред борбата с корупцията ще се води от гражданите и медиите."

Не приемам българският премиер и германският канцлер да оповестяват покана към чужд държавен глава, а българският президент да го научава от медиите, подчерта Радев.

При визитата на германския канцлер Ангела Меркел у нас стана ясно, че през март във Варна Борисов се нагърбва да организира среща на ниво ЕС - Турция и беше отправена покана към турския президент Реджеп Тайип Ердоган. 

Председателството на Съвета на ЕС не е алиби за бездействие по болните за българина теми, каза президентът. Външната политика трябва да се формира в България и да се отстоява навън, а не обратното, посочи държавният глава.

Нямам никакво намерение да създавам самостоятелен политически субект, това съм го обявил отдавна и не съм се отклонил в тази посока, заяви държавният глава в отговор на журналистически въпрос. Нормално е моите разбирания и тези да срещат подкрепа и разбирания в една или друга политическа сила, добави той. 

Радев коментира и темата за Националната служба за охрана (НСО), като заяви, че началникът й - ген. Ангел Антонов, не е подавал рапорт за освобождаване. Държавният глава припомни, че в момента тече прокурорска проверка на дейността на Антонов. Той критикува предишния президент Росен Плевнелиев, който е позволил да бъдат отнети правомощия от президентската институция и даде за пример преминаването на разузнаването и НСО на подчинение на изпълнителната власт и на парламента. 

НСО от служба на пряко подчинение на президента стана служба към президента, който осъществява нейното ръководство и контрол по три начина - да назначава началника й след съгласуване с МС, да утвърждава щата и да удостоява с висше офицерско звание. Реалният контрол над НСО обаче се осъществява от постоянна комисия към Народното събрание. Началникът на НСО няма пряк началник по закон в момента, допълни президентът.