Активисти в Полша и Испания протестират срещу т.нар. джендър идеология. През 2016 г. религиозни групировки в Колумбия обвиняват правителството, че иска да облъчва децата с джендър идеология в училищата, а после дори разпознават заплаха от мистериозния “социален пол“ в подготвяния мирен договор, който да сложи край на продължилата над половин век гражданска война в страната.

Очевидно не само у нас въпросният “социален пол“ предизвиква не съвсем рационален дебат и не само българските политици изразяват притеснения, че “мъжът ще стане жената в семейството“.

Като опростяват проблемите, свързани със социалните роли на мъжа и жената, популистите ги представят по начин, лесен за разбиране и още по-лесен за оспорване, коментират експерти пред американското издание Quartz. Социалният пол дава добра възможност. Използван за социалните роли на мъжа и жената, терминът често се тълкува като заплаха за “традиционните ценности“.

 

“Татко може да носи рокля и да си слага червило. Момиче може да кара автобус. Едно бебе може да има две майки или двама бащи.“

Така обяснява термина видео на френската организация “Протест за всички“, която организира мероприятия срещу легализирането на еднополовите бракове в страната. Според клипа в името на равенството между половете характерните черти на мъжа и жената се смесват и така децата се объркват.

“Нека момичетата бъдат момичета, а момчетата - момчета“, призовава организацията.

През 2013 г. “Протест за всички“ организира многохилядна демонстрация против легализирането на еднополовите бракове. Законът е приет, но заради огромния натиск управляващите във Франция се отказват от идеята да разрешат на хомосексуални двойки да прибягват до асистирана репродукция с подкрепата на държавата. Това разказва професорът от Мичиган Бруно Перо, който анализира събитията във Франция:

Правителството толкова се боеше от нов подобен скандал, че отказа да предложи нови противоречиви промени.“

В Полша пък управляващите от “Право и справедливост“ създадоха парламентарна комисия, която да се бори с влиянието на т. нар. джендър идеология. Това укрепва подкрепата за правителството от страна на Католическата църква, която спомага за победата на партията на парламентарните избори през 2015 г.

 

Истанбулската конвенция, която разпали страстите около джендъра в България, е подписана и ратифицирана в Полша и влиза в сила през август 2015 г. В края на 2016 г., когато правителството на Беата Шидло вече е на власт, управляващите във Варшава обаче заявяват, че ще денонсират конвенцията. Това така и ни се случва, но допълнително разпалва страстите около мистериозната “джендър идеология“.

Испанските консервативни активисти не постигат такъв успех в налагане на влиянието си. Въпреки това хиляди излизат на протести в защита на “семейните ценности“. Активисти от Испания организират и демонстрации срещу узаконяването на еднополовите бракове в Мексико.

Създадена е и испанска версия на видеото на френската организация “Протест за всички“, която се използва от активисти срещу правото на аборт в Мексико. Според испаноезичната версия на клипа, идеите за нетрадиционните социални роли на мъжа и жената водят до “ранно забременяване, полово предавани болести, аборти, депресия и самоубийства“.

В Колумбия обаче създадената паника около “социалния пол“ минава границата между политическо говорене и действие.

Всичко започва с помагало, което цели да приведе правилата в училищата в съответствие със съдебно решение от 2015 г., според което учебните заведения трябва да предотвратят дискриминацията на база сексуална ориентация. Документът е публикуван в социалните мрежи, а католически и евангелистки активисти организират демонстрации в цялата страна. Десетки хиляди протестират срещу министърката на образованието и я обвиняват, че като лесбийка - каквато тя открито обявява, че е - се опитва да възпитава децата в своята “идеология“. Президентът Хуан Мануел Сантос уверява гражданите на Колумбия, че джендър идеологията няма да бъда популяризирана нито от министерството на образованието, нито от правителството, нито от самия него.

Малко по-късно притесненията около термина джендър отново излизат на преден план – този път в контекста на мирното споразумение между колумбийското правителство и бунтовническата групировка ФАРК. Активисти остро критикуват включването на термина в документа от близо 300 страници, който трябва да бъде одобрен от колумбийците на референдум.

Всъщност джендър присъства в споразумението, защото в него става дума за насилието на групировката над жени, използвани като сексуални робини. Въпреки че няма общо със сексуалната ориентация, “консервативни“ активисти веднага подемат призиви срещу споразумението, наложено от нареченото от тях “гей лоби“.

“Ако ме питате дали искам мир с ФАРК, отговорът е “да“. Но ако ме питате дали искам с това споразумение джендър идеологията да се популяризира в публичното пространство, отговорът определено е “не“, казва в свое видео в YouTube един от лидерите на протестите Освалдо Ортиз.

В дните преди референдума дори се провеждат масови молитви против ратифицирането на мирния договор. Накрая колумбийците отхвърлят споразумението – с малко над 50 000 гласа от общо 13 милиона.