Ad Config - Website header

 

Article_top

Шоколад. Пакетче дъвки. Кутия презервативи. Цигари. Книга... Уж отиваш за нещо дребно, а докато се редиш на касата, се изкушаваш да сложиш още нещо в кошницата. Колко му е да си купиш книга. От супермаркета. От бензиностанцията...

„Едно време не беше така. Чакаш по цяла седмица. Записват те в списък и за да си вземеш книгата, която искаш, трябва задължително да вземеш и от другите, партийните. Сега ви е лесно на вас, младите. Даже не трябва да ходите до книжарницата, за да четете, но четете ли?“

Въпросa получавам от човек на около 65-70 г., докато се редим на опашка. В книжарница. Фактът, че на опашката пред нас има още петима души, отговаря на въпроса му. И никой от тях не е дошъл за хляб или за прах за пране. Дошли са за книга. Специално. За да я видят, пипнат и изберат. Готови са да отделят от бюджета си 20 лева.

Беден народ сме били и книгата се считала за стока на лукса

Да, но на онзи вътрешния лукс, който те кара да се чувстваш като милионер. На преживявания, които не може да снимаш и да споделиш във фейсбук. Книгите си останаха онази почивка, която преживяваш по пижама, в метрото или на пейка в парка и която не можеш да покажеш. Посещенията обаче си личат после по начина, по който продължаваш с всекидневието си. Изправени пред избора за какво да похарчат заделените 20 лева, още има такива, които избират книгата. Не се е случвало досега да пътувам сутрин и в претъпканото метро и да не видя някой, който да чете. Изобретателността намира начини да събере закъснелите за работа и ентусиастите, понесли „Песен за огън и лед” например под мишница.

Днес, когато има решение и за тези, които не искат да тренират с носене на издания с твърди корици, има електронен четец, таблет, телефон. Словото е навсякъде. Във всякакви формати. Съобразено с всеки вкус. И четенето отдавна не е и самотно занимание. Групи във фейсбук събират любителите на думите и предлагат терен за разпалени спорове, зареждане с идеи за следващо четиво и дори завързване на приятелство. Участниците са на всякаква възраст, а единственото, което стои на входа на една от тези групи, е просто въпросът: „Защо искаш да се включиш?”

Защо предпочиташ книгата пред киното или дискотеката?

И защо въобще е нужно такова противопоставяне. Да четеш не означава да не излизаш и това, че гледаш екранизацията, не означава, че няма да прочетеш книгата.

„Модерно е да се чете това”, гласи една реклама на книжарница. А модерно е най-малкото, което четенето е. Модата идва и си отива, а четенето остава.  Въпреки киното, което предлага готови картини, взети от някое чуждо въображение. Въпреки натиска да развием многофункционалността на кухненски робот, с която идва и трудността да се концентрираме само върху страницата, която четем в момента. Въпреки много по-богатия избор от развлечения, с които разполагаме днес, за разлика от баба ни преди 50 години. Четем и не го правим за убиване на време, защото тo се превърна в един от ресурсите, с които най-малко разполагаме. Четем, защото в четенето намираме нов начин да общуваме със себе си, да се губим и откриваме. Четем, защото се появяват книги, които си заслужават вниманието ни и които имат какво да ни кажат.

„Четем”, отговарям на човека пред мен. Той ме поглежда и за миг присвива очи, сякаш за да прецени истиността на казаното. Не ми отговаря. Само подава книгите си на момичето на касата. „52 лева“, съобщава то. Човекът вади банкноти на по два лева, отброява събраните стотинки. „Четете - обръща се към мен. - Книгите още не са на изчезване, ама знае ли човек...“

-----

* Този материал е създаден по проект "Генерация Z".

 

Шоколад. Пакетче дъвки. Кутия презервативи. Цигари. Книга... Уж отиваш за нещо дребно, а докато се редиш на касата, се изкушаваш да сложиш още нещо в кошницата. Колко му е да си купиш книга. От супермаркета. От бензиностанцията...

„Едно време не беше така. Чакаш по цяла седмица. Записват те в списък и за да си вземеш книгата, която искаш, трябва задължително да вземеш и от другите, партийните. Сега ви е лесно на вас, младите. Даже не трябва да ходите до книжарницата, за да четете, но четете ли?“

Въпросa получавам от човек на около 65-70 г., докато се редим на опашка. В книжарница. Фактът, че на опашката пред нас има още петима души, отговаря на въпроса му. И никой от тях не е дошъл за хляб или за прах за пране. Дошли са за книга. Специално. За да я видят, пипнат и изберат. Готови са да отделят от бюджета си 20 лева.

Беден народ сме били и книгата се считала за стока на лукса

Да, но на онзи вътрешния лукс, който те кара да се чувстваш като милионер. На преживявания, които не може да снимаш и да споделиш във фейсбук. Книгите си останаха онази почивка, която преживяваш по пижама, в метрото или на пейка в парка и която не можеш да покажеш. Посещенията обаче си личат после по начина, по който продължаваш с всекидневието си. Изправени пред избора за какво да похарчат заделените 20 лева, още има такива, които избират книгата. Не се е случвало досега да пътувам сутрин и в претъпканото метро и да не видя някой, който да чете. Изобретателността намира начини да събере закъснелите за работа и ентусиастите, понесли „Песен за огън и лед” например под мишница.

Днес, когато има решение и за тези, които не искат да тренират с носене на издания с твърди корици, има електронен четец, таблет, телефон. Словото е навсякъде. Във всякакви формати. Съобразено с всеки вкус. И четенето отдавна не е и самотно занимание. Групи във фейсбук събират любителите на думите и предлагат терен за разпалени спорове, зареждане с идеи за следващо четиво и дори завързване на приятелство. Участниците са на всякаква възраст, а единственото, което стои на входа на една от тези групи, е просто въпросът: „Защо искаш да се включиш?”

Защо предпочиташ книгата пред киното или дискотеката?

И защо въобще е нужно такова противопоставяне. Да четеш не означава да не излизаш и това, че гледаш екранизацията, не означава, че няма да прочетеш книгата.

„Модерно е да се чете това”, гласи една реклама на книжарница. А модерно е най-малкото, което четенето е. Модата идва и си отива, а четенето остава.  Въпреки киното, което предлага готови картини, взети от някое чуждо въображение. Въпреки натиска да развием многофункционалността на кухненски робот, с която идва и трудността да се концентрираме само върху страницата, която четем в момента. Въпреки много по-богатия избор от развлечения, с които разполагаме днес, за разлика от баба ни преди 50 години. Четем и не го правим за убиване на време, защото тo се превърна в един от ресурсите, с които най-малко разполагаме. Четем, защото в четенето намираме нов начин да общуваме със себе си, да се губим и откриваме. Четем, защото се появяват книги, които си заслужават вниманието ни и които имат какво да ни кажат.

„Четем”, отговарям на човека пред мен. Той ме поглежда и за миг присвива очи, сякаш за да прецени истиността на казаното. Не ми отговаря. Само подава книгите си на момичето на касата. „52 лева“, съобщава то. Човекът вади банкноти на по два лева, отброява събраните стотинки. „Четете - обръща се към мен. - Книгите още не са на изчезване, ама знае ли човек...“

-----

* Този материал е създаден по проект "Генерация Z".

Коментари

kate pate's picture
kate pate
kate pate4

Четем защото можем. Обаче има

Четем защото можем. Обаче има изобилие от такива които пишат без да могат.
i l's picture
i l
ivanll

От статията се присетих за

От статията се присетих за голямото мрънкане що хората с градският транспорт си гледат само телефона без разбирането че докато едни четат новини (разбирай същото като да четеш вестник), други четат книги и току някой играе игри. Каквото и да си говорим четенето на книга на телефона е много по-удобно: винаги ти е в джоба и се побира и контролираш шрифта както си искаш.
You voted '-'.
bguenovic's picture
bguenovic
bguenovic

някои четат за да знаят,

някои четат за да знаят, други четат за да ги знаят, че четат!

...

52 лв. за книги при средна пенсия от 150-200 лв. Не е зле, никак не е зле. Може пък въпросният пенсионер да получава тавана на пенсиите, но дори и тогава пак е забележителна сумата, която отделя.

Колкото до четенето - щеше да бъде хубаво авторката да приложи към статията данни за продажбите на книги от миналата година и за посещенията в библиотеките, защото частният пример не е достатъчно представителен. Защото според други младите днес почти не четат, а тези, които го правят, все повече разреждат времето за това занимание. Не отричам, че има голямо разнообразие от интересни и полезни четива, но истински значимите сред тях са много малко, а една голяма част са направени за слава и за пари.

...

Продажбите на хартиени книги не биха били особено добра индикация за това колко хората четат. Ако един млад човек чете една хартиена книга отвреме-навреме, вероятно поглъща десетки електронно.

...

Може би, г-н Кръстев. Може би. В такъв случай да направим анкета сред учителите и университетските преподаватели четат ли младите. Тя ще ни даде много хубава моментна картина за грамотността и общата култура сред младите. Аз лично съм скептик за популярността на е-книгите, макар че те си имат своя тесен кръг от почитатели. Ако бяха толкова търсени сред младите, всички е-книжарници щяха да предлагат този вариант на предлаганите в хартиен вид заглавия (в момента при големите е-книжарници само "Хеликон" правят това, при доста голямо ограничениe откъм разнообразие). В "Читанка" има само откъси и евентуално безплатни пълни издания има на чужди езици, по разни торент сайтове - и това не е масовият случай на четива, мога да Ви уверя. И в "Замунда" има, но не бих казал, че те са основните търсения на сайта.

Ще Ви напомня, че "Амазон" откриха конвенционални книжарници - вероятно защото е-книгите са по-търсени от хартиените сред младите и тези на средна възраст, нали?
Emil Kasamakov's picture
Emil Kasamakov
Emil Kasamakov

Да, по-търсени са.

Да, по-търсени са.
Амазон открива книжарници, но не за да продава повече хартиени книги. Първо, те са сравнително малки - около 300-400 кв. м., за разлика от другите вериги, които имат книжарници по 2500 кв. м. Второ, в тях книгите са доста малко - за разлика от нормалните книжарници те ги подреждат с корицата към клиента, което изяжда много място.
Трето в тях винаги се промотира цената на книгата с членство в Amazon Prime, която стига до 50% от коричната цена.
И най-вече в тях винаги има ъгъл за устройствата на Амазон - Kindle, Echo, Fire TV... Възможността да ги пипнеш и разгледаш има значение. Точно както Apple би могла спокойно да продава телефоните си само през Интернет и телекомите, но въпреки това поддържа верига магазини.
Книжарниците на Амазон са предимно рекламни места, които подпомагат продажбите през сайта, а не места за събиране на пари.

...

Искате да кажете, г-н Касамаков, че онлайн продажбите на е-книги и е-четци са толкова много (и съответно сайтовете не могат да покрият всички заявки), че са отворени специални конвенционални книжарници за още повече продажби на същите? Можете ли да ми посочите колко съвременни книги, конкретно издавани у нас, имат своят дигитален аналог? Нима издателите са назадничави и живеят още в 20-ти век?

Аз лично съм почитател на хартиените книги, но ставам все по-голям фен на кратките видеа, както и на по-кратките книги (вкл. безплатни електронни такива). Мисля, че бъдещето е в познанието в дигитална форма и в по-малка степен в хартиена, но въпреки това на този етап не мисля за е-четец (по-скоро, ако ми трябва информация от дадено заглавия, го преглеждам набързо или ако имам възможност, принтирам нужното). Но като гледам продължават да се издават хартиени книги от по 700-900 страници, така че явно и за този влак продължава да има пътници.
Emil Kasamakov's picture
Emil Kasamakov
Emil Kasamakov

Достатъчно ясно казах, че

Достатъчно ясно казах, че това са рекламни площи, а не места за печелене от преки продажби. И че Амазон не продава само електронни книги и четци. Но явно първосигналното Ви мислене пречи да го разберете.
You voted '-'.

...

Разбрах. Значи малко им е популярността на сайтовете, та правят и конвенционални книжарници за допълнителна реклама. Наистина гениално.

Благодаря за това пояснение. Сигурен съм, че едва ли може да ми дадете обяснение и защо конвенционалните книжарници у нас се множат, а не намаляват - вероятно и те са витрини за реклама.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията