Сп. Businessweek

Миналото лято един късо подстриган къдрав младеж с високи скули правеше уопъри и миеше тоалетните в ресторант на "Бъргър кинг" в Маями. Той се казваше Даниъл Шуорц. Научил се да прави уопър за по-малко от 35 секунди и бързо си намерил място сред останалите колеги, макар че винаги заедно с него се движел човек с видеокамера. "За последните два дни съм почистил 15 тоалетни", похвали се веднъж Шуорц пред видеооператора, все едно е пребягал маратон.

Шуорц беше възнаграден подобаващо – същия този юни той беше избран за главен изпълнителен директор на колоса "Бъргър кинг" с годишна заплата от $ 700 000 и възможност за до два пъти по-голяма премия. Така само на 32 години той се превърна в звезда в индустрията за бързо хранене.

Предизвикателството пред него е голямо – от основаването си през 1954 г. досега, Шуорц е 21-ият шеф на компанията. През това време веригата е сменила собствеността си 6 пъти и често е била пренебрегвана и смятана за незначителен фактор в индустрията.

В момента конкуренцията е сериозна – не само от традиционни компании като "Макдоналдс" и "Уендис", но и от новопоявилите се и много модерни "Чипотъл Мексикън грил" и "Панера бред". За последната година продажбите им в САЩ са нараснали съответно със 17% и 12%. Докато тази на "Бъргър кинг" и двата ѝ основни конкуренти няма увеличение.

Преди "Бъргър кинг" Шуорц нямал опит в ресторантите. След като завършил колежа изкарал десетилетие на Уолстрийт. Оттам взел и финансовия си директор, Джош Кобза, който е 28-годишен. В управата назначил още млади хора – президентът на операциите в Северна Америка е 36-годишен, директорът за връзки с инвеститорите – 29-годишен.

Шуорц е изключение в индустрията – средната възраст на главните изпълнителни директори сред 500-те компании, включени в индекса S&P 500, е 53 години. Ако се вземат 1000-те най-големи американски компании, Шуорц ще е вторият най-млад корпоративен бос след Марк Закърбърг.

През последно време "Бъргър кинг" се държи като новосъздадена, а не като компания, датираща от преди 60 години. През 2010 г. компанията беше придобита за $ 4 млрд. от 3G Capital, бразилска частна инвестиционна компания, която държи заедно с "Бъркшир Хатауей" компанията за сосове H.J. Heinz, и чиито шефове са сред акционерите на бирения гигант "Анхойзер-Буш ИнБев". 74-годишният Хорхе Пауло Леман, един от създателите на 3G, е създал практиката да слага в ръководството на притежаваните от него компании млади хора.

Шуорц и неговия екип са апостоли на стремителния подход на 3G за минимизиране на разходите. По този начин беше сложен край на безплатните бири в "Анхойзер-Буш" след придобиването от "ИнБев", както и на хладилниците за служители в Heinz.

При "Бъргър кинг" се мина през сериозни редукции. През 2010 г. компанията притежаваше 11% от общо 12 174 ресторанта с нейната марка. Днес е собственик само на 52 и те се използват специално за обучение на шефовете и тестването на нови продукти.

След продажбата на над 1200 ресторанта служителите на компанията намаляха от 38 884 на 2425 през 2013 г. Сега приходите ѝ идват основно от роялти такси от франчайзьори, средно по 4% от техния месечен приход. Приходите са по-малко, но "Бъргър кинг" вече е машина за пари. Шуорц подписа договори с ресторантьори и инвеститори в Бръзилия, Китай и Русия, където американските бъргъри все още се смятат за новост. В резултат през 2013 г. бройката на заведенията от веригата се увеличи с 1493 до 13 667. При това, с минимални разходи от страна на компанията.

Уолстрийт даде подобаващ отговор. Когато през 2012 г. "Бъргър кинг" стана публична, пазарната ѝ капитализация беше $ 4,6 млрд. Днес е $ 9 млрд. и нараства.

Самият Шуорц е завършил приложна математика и е работил като анализатор в "Креди Сюиз Фърст Бостън". През 2005 г. кандидатствал за работа в 3G. През 2010 г. той ръководил сделката по изкупуване на "Бъргър кинг", която тогава била в лошо финансово състояние.

Шуорц се захванал със сериозно рязане на излишните разходи. Продал корпоративния джет, разкарал половината секретарки и спрял служебните почивки на шефовете от европейския офис, които харчели по $ 1 млн. годишно за поддръжката на шато в италианските Алпи.

Служителите започнали да използват само скайп за международни разговори, документите се сканирали и изпращали по по имейла, вместо по куриер.

Резултатът бързо дошъл – през 2012 г. нетната печалба нараснала с 34% до $ 118 млн. Продажбите се увеличили с 3,5% главно заради въвеждането на нови предложения в менюто – салати, пилешко, безалкохолни напитки. От откриването на нови ресторанти зад граница дошли и повече пари.

Първите месеци на управление Шуорц прекарал в ресторантите на веригата и сам предложил да отпаднат някои съставки от продуктите, като например различните видове кромид лук, за да може сандвичите да се правят по-бързо.

В момента обмисля рефинансиране на дълговете на компанията, което се вижда и в нарастването на цените на нейните акции. Очаква се част от получените пари да отидат и за дивиденти. Което ще зарадва инвеститорите и разбира се, мажоритарния собственик 3G, който държи 70% от тях.