Става дума за кампания, чието начало е сложено в края на 2016 в град Мюнстер, а предназначението ѝ е да улесни девойките, които отивайки в заведение, се сблъскват с агресията на свои връстници от противоположния пол. И ако друго не помага, кодовият въпрос „Тук ли е Луиза“, отправен към персонала на съответния бар или клуб, гарантира на потърпевшата съдействие и спасение, щом спомене името на фиктивната приятелка.

Механизмът не е сложен – щом чуят въпроса, работещите в заведението, при условие, разбира се, че то е включено в мрежата, възприела кампанията, имат готовност да помогнат на момичето, осигурявайки му такси, например. Или пък предоставяйки му убежище в кухнята, докато се намери надежден ескорт, който да го съпроводи до дома. В краен случай това може да бъде и полицията.

„Нямаме статистика колко пъти се е случвало уязвими девойки да се възползват от тази възможност“, казва Леа Гьотц от координационното звено на кампанията „Тук ли е Луиза“.

Но съобщава, че междувременно кампанията се е сдобила със значителна популярност и изпълнява предназначението си – да даде повече сигурност на жените, изложени на сексуални посегателства. Особено във времената, в които #metoo придоби световна известност.

В Мюнстер, откъдето започва цялата работа, поне половината от дамите познават инициативата, сочи проучване. А информацията по въпроса е на разположение благодарение на акциите, правени по училища и други средища на млади хора, на които се раздават материали, пропагандиращи темата.

Защо е избрано точно името Луиза? Както обяснява Леа Гьоц, най-вече заради звученето – кратко и ясно е, лесно разбираемо. А има и още нещо: на немски значението на Луиза е „боркиня“. Всъщност има и още едно нещо – във Великобритания, където за първи път е пусната в ход подобна кампания, кодовото име е „Angela“, докато в Германия то определено предизвиква други асоциации.

Луиза е боркиня, но дали цялата тази акция не е и свидетелство за известна безпомощност – щом нищо друго не може да помогне на уязвените млади дами, освен закодирано обръщение към персонала на заведението?

„Има нещо подобно“, съгласява се Леа Гьотц, но важното е да се покаже, че изход от неприятните ситуации има, и възможността за възползване от него е налице.

За целта работещите в заведенията, участващи в мрежата (а те само в Мюнстер са около 40), преминават кратко обучение, в рамките на които получават информация за кампанията. Паралелно им се предоставят и достатъчно сведения за мащабите на сексуалните посегателства и потенциалните им жертви. Оттам нататък в името на информираността на клиентките пред дамската тоалетна се поставя плакат на кампанията и така вече всичко е ясно: прия появата на проблем само трябва да бъде зададен „вълшебният“ въпрос, за да се получи незабавно и дискретно съдействие. Общо в Германия вече почти 40 града участват в акцията, която е възприета и от два града в Швейцария.