Докато столичната общественост дълго време бе занимавана с въпросите на "зеления билет" за градския транспорт и затварянето на "синята" зона в дните с надвишени норми на фините прахови частици, общината обяви, че ще вземе заем за инсталацията за оползотворяване на RDF отпадък чрез морално, технически и екологично остарялата технология горене. И обяви обществено обсъждане за това, на тъмно. Без към него да е приложен нито един документ, с който заинтересованите лица да могат лесно и бързо да се запознаят, и най-вече без обяснение какви ще са последствията за чистотата на и без това мръсния въздух в София. Опасенията са, че изгарянето не само ще доведе до още по-големи замърсявания, но и че ще оскъпи такса смет.

Общественото обсъждане може да гледате тук:

 

 

Общественото обсъждане започна днес. "Единственият начин да забавим проекта за този мегазамърсител на въздуха и да изискаме прозрачни обсъждания в Столичната община е да отидем на място тази сряда от 10:00 ч. на общественото обсъждане", призоваха от AirSofia, гражданската организация, която най-активно се ангажира с опасно високите нива на ФПЧ и в определен смисъл иззе функциите на институциите, като изготви собствена мрежа за замервания.

Срещу плановете на Столичната община се обявиха и от дясното обединение от "Да, България", ДСБ, ДЕОС, "Зелените" и БЗНС, както и омбудсманът Мая Манолова.

Какви са рисковете

Столичният общински съвет даде в края на юли м.г. зелена светлина на Столичната община и "Топлофикация София" да кандидатстват за европейски средства за осъществяване на проекта "Изграждане на инсталация за комбинирано производство на енергия в София с оползотворяване на RDF отпадък". Става въпрос за производство на твърдо гориво от боклук, или т.нар. RDF - Refuse Derived Fuel.

От сдружение "За Земята" още тогава алармираха за опасностите от този метод на преработка на отпадъците. Те обвиняват СОС, че "за пореден път" гласува важни за столицата решения, "сляпо вярвайки на столичната администрация", която не предоставя изследвания и анализи относно икономическата, социалната и екологичната необходимост и рентабилност от изгарянето на отпадъците.

Инсталацията за изгаряне на отпадъци, планирана за площадката на ТЕЦ-София, е замислена в далечната 2007 г., но през 2017 г. тя е не само морално остаряла, но и противоречаща на тенденциите в практиката и законодателството на европейско ниво. От 2008 г. е в сила задължението най-късно до 2020 г. да се рециклират най-малко 50% от битовите отпадъци, като целите за рециклиране трябва да се повишат до 60-65 на сто до 2030 г.

"За сравнение в Парма, Италия, събират близо 80% от отпадъците си разделно, в Милано - 54%, а словенската столица Любляна е Зелена столица на Европа за 2016 г., разделя над 60% от отпадъците си и се отказа от строежа на инсинератор", посочват от екосдружението.

След изгарянето на отпадъците остават над 25% (36 000 тона годишно) пепел и шлака, които трябва да бъдат депонирани. Част от тази пепел (22 тона на ден) е токсична и трябва да се депонира чак в Германия, тъй като в България няма изградено депо за опасни отпадъци, което да я поеме. Това значително повишава разходите и риска от транспортни инциденти и вероятно ще оскъпи такса смет на столичани.

В допълнение изгарянето на отпадъци ще бъде нов постоянен източник на фини и ултрафини прахови частици, диоксини, фурани и други замърсители във вече замърсения въздух на София. Въздух, заради който на 5 април 2017 г. Европейският съд осъди България за "систематичното и постоянно неспазване от 2007 г. до 2014 г. включително както на годишните, така и на дневните пределно допустими стойности, приложими за концентрациите на ПЧ10".

От "За Земята" прилагат и инфографика на процеса. 

Къде е обосновката 

За да осигури съфинансирането, общината планира да изтегли заем от Европейската инвестиционна банка. Дългът ще е дългосрочен и ще се изплаща от приходите на столичната "Топлофикация" АД. Междувременно срещу плановете на "Московска" 33 да тегли заем от 67 милиона евро, без да е ясно точно в какво се състои проектът, как ще се връща той изобщо - екологичен и изгоден ли е той, се обявиха от дясното обединение и омбудсманът Мая Манолова.

"Съоръжението представлява ненадеждно и морално остаряло техническо решение, несъобразено с днешното екологично законодателство и либерализирания енергиен пазар. Транспортът на RDF горивото до инсинератора и на отпадъците от горенето освен че ще оскъпи производството, ще генерира допълнително замърсяване с фини прахови частици, което не е отразено в ОВОС", посочват от дясното обединение в писмо до Фандъкова.

Писмо до Фандъкова ден преди общественото обсъждане изпрати и омбудсманът Мая Манолова. То е в същия дух.

"Бих подкрепила проекта при обосновани и доказани ползи за столичани, при ясни разчети за себестойността на производството и гаранции, че няма да доведе до оскъпяване на цената на топлоенергия и до замърсяване на околната среда", посочва Манолова и допълва, че е получила сигнали от столичани за възпрепятстване правото им на информация по предстоящото обсъждане.

"Информацията, че се предвижда дългосрочният дълг - до 67 милиона евро, да бъде изплащан с бъдещи приходи на "Топлофикация София“ ЕАД, поражда много въпроси, на които Столичната община е длъжна да даде ясен и конкретен отговор. Както всички знаем от последния публикуван доклад на независимия одитор за това дружество – същото е на загуба (натрупаната загуба към 31.12.2016 г. е в размер на 336 634 хиляди лева)", пише още омбудсманът.

Според Манолова, която цитира одиторите, има съмнения "относно способността на дружеството да продължи като действащо предприятие.

"Няма яснота как при това финансово състояние енергийното предприятие ще изплаща дълга и как това ще се отрази на цената на топлинната енергия", смята Манолова и призовава към спазване на закона. 

Предисторията

Изграждането на инсталация за производство на енергия от  RDF отпадък е третият етап от проекта за третиране на боклука на София. През март 2013 г. е сключен договор за проектиране с изпълнител Ramboll A/S, Дания, и подизпълнител „Екопро Консулт“ ЕООД. Заради последвала промяна в законодателството обаче изготвеният идеен проект е трябвало да бъде преработен, след като през 2015 г. столичната дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ отказва разрешение на проекта. През 2015 г. столичната екоинспекция в София издава решение по ОВОС на инвестиционното предложение, но с допълнителни изисквания във фазата на проектиране. 

През 2016 г. Столичната община обявява поръчка за 120 хил. лева за актуализация на идейния проект - за упражняване на авторски надзор, а идейният проект трябва да се преработи от избрания изпълнител през 2013 г. Така през 2017-а СО вече обяви намерение да тегли заем за реализацията на проекта.