Предлагаме ви пълен текст на интервюто на бившия военен министър и лидер на БЗНС Николай Ненчев при Георги Коритаров в предаването му  “Свободна зона" по тв "Европа".

Водещ: Връщам се към един спомен малко след руската агресия и окупацията на украински Крим, тогавашния министър на отбраната Ангел Найденов, впрочем един от хората, заедно с тогавашния външен министър Кристиан Вигенин, които демонстрираха изненадващо еретично поведение спрямо БСП и изненадващ атлантизъм в оценките си за събитията. Но конкретно Ангел Найденов беше споменал в едно интервю за множество нарушения от руска страна на българското въздушно пространство. Той не продължи това говорене интензивно, може би в БСП са му скръцнали със зъби, но този проблем сега се проектира в проблемно дело срещу министъра на отбраната в правителството на Бойко Борисов след Пламен Орешарски Николай Ненчев, както и във въпроса каква е политическата цена на руските оръжия в България. Г-н Ненчев, сега се създава едно впечатление, че г-н Каракачанов по някакъв начин с аргументи, които надхвърлят военната експертиза, поддържа тезата, че самолетите трябва да се ремонтират от руска фирма, и то такава, която е под санкции, и това май го приема правителството?

- Да, мисля че има и решение по този въпрос, но цената е изключително висока. България е зависима на 90%. В този смисъл въоръженията в армията са близо 90% руско производство. Аз наскоро излязох с един материал, защо е възможно и на други места да бъдат ремонтирани тези самолети и защо не е добре да бъдат ремонтирани в Русия в РСК- МИГ. Първо нека да кажа нещо много важно – вие сами разбирате, че беше спрян проектът за модернизация. Във времето, в което бях министър, успях с цената на много усилия да убедя парламентарните групи и НС и получих между другото подкрепа, обърнете внимание на това, много по-голяма от подкрепата за правителството, по отношение на проектите за модернизация. Тоест в края на моя мандат бяха осигурени милиард и половина за нови изтребители. Сделката беше почти финализирана. Институтът по отбрана приключваше своя доклад, бяха изпратили до 3 запитвания, 3 фирми, които отговаряха на нашите изисквания и условия. Тоест в рамките на тази година, към края може би, ние трябваше да получим първите изтребители от фирмата, която спечели.

- Това F-16 ли е?

-  Бяха 3 възможности и те са известни. В рамките на тази година в края трябваше да получаваме първите самолети и щяхме да решим въпроса с авиацията. По време на служебното правителство стана пълен обрат – беше сменен директорът на Института по отбрана, който аз бях назначил – бившият министър на отбраната проф. Тагарев. Бяха променени указанията в ход и така се стигна до тази комисия в НС, която трябваше да разгледа, да направи анализ на този процес, да вземе съответните решения, т.е. този процес някак се отложи във времето. Колко време ще се отлага - аз не мога да кажа, но той беше финализиран. Заедно с изтребителите за авиацията ние имахме и решение за два бойни кораба, от които имаме изключително голяма нужда. И двата проекта се отлагат, което е твърде обезпокоително. Тогава водих разговори с Полша в две направления и подготвихме два договора. Единият беше за ремонт на двигателите, което е изключително важно и полските заводи могат да извършват тази дейност, макар че имат безспорно ограничен капацитет за това. Другият договор беше много по-важен, за който аз се интересувам какво се случва – той беше за промяна на авиониката, това е важно. Защото ние към днешна дата не можем съвместно да изпълняваме мисии поради една много проста причина, че нашите партньори са невидими за нашите пилоти. От друга страна, което е по-лошо, пилотите на натовски самолети възприемат нашите самолети като вражески, т.е. много голяма беля може да се случи, така че този договор беше изключително важен. За смяна на авиониката Полша разполага с капацитет, това е безспорно. Всички техни самолети са оборудвани с такава авионика.

- Реализирана ли е?

- Реализирана, направена изключително добре, което ги прави съвместими. Те са направени, ние поканихме ваши колеги журналисти, експерти, специалисти да видят как функционират. Това беше много важно и трябваше да се случи. Всъщност президентът Радев, днешният президент, е много прав, когато в своя докладна записка до министър Найденов, чест прави на Ангел Найденов този тип политика, ние имахме добри отношения и добро партньорство в този смисъл, та тогавашният командир на ВВС прави едно предложение до тогавашния министър на отбраната. Това са Румен Радев и Ангел Найденов съответно. В това предложение констатира, казва - много е странно това, че ние правим излитания срещу руската стратегическа авиация, т.е. те ни провокират и в същото време ние ремонтираме самолетите си там. И същият този днешен президент Румен Радев насочва вниманието на тогавашния министър именно към полските заводи, казва - Полша има чудесна експертиза, те се справят изключително добре и е добре ние да проучим възможността да се ремонтираме там. После не знам след Решетников той като че ли промени тази своя теза, което е и съвсем обяснимо.

- Какво се е случило според вас, защото темата за Румен Радев възниква и в контекста за политиката, водена от служебното правителство, когато беше назначено от г-н Румен Радев и когато вие казвате, че е сменен ръководителят на Военния институт Тодор Тагарев, и въобще променена е политиката по ваше време, по идеята за модернизация на армията. Защо според вас става това? Каква е била целта? Къде се случва промяната между Румен Радев като началник на ВВС, какъвто беше, и Румен Радев като президент?

- Аз разделям този период на две – има Румен Радев преди Решетников и Румен Радев след Решетников. Не е тайна за никого, че президентът Радев е привърженик на "Грипен", той го казва открито, но пак казвам - аз не съм се месил в работата нито на Комисията, нито в работата на Института по отбрана. Исках една много ясна оценка да дадат за средата за сигурност и за това към какъв самолет е най-добре да се насочат военните сили. Водил съм много разговори, аз имам своето вътрешно убеждение и то е продиктувано от много обстоятелства, включително и от обстоятелства в това какви самолети имат нашите съседи, защото това ни улеснява да използваме общи тренажори и да извършваме общи мисии. Това са въпроси, които сме разглеждали. Но да се върнем на Радев - аз не зная, но то оттам дойде проблемът, свързан с авиацията и със закупуването на нови самолети, и поради тази причина беше създадена тази анкетна комисия в НС, която да разследва целия този проблем.

- От Румен Радев дойде проблемът?

- Аз смятам, че този процес беше пред финал. Може би в рамките на месец щяхме да имаме подписан договор, два месеца нека да са. И още веднъж нека го кажа ясно - тази година ние щяхме да получим първите самолети.

- Да, и възниква този проблем по време на служебното правителство?

- По време на служебното правителство възникнаха много проблеми в много сфери. Но това е друга тема на разговор, още повече че аз съм голям противник на това да има служебни правителства в България. Това е едно безобразие, едно конституционно изискване, но трябва да се помисли, защото то е изключително опасно и вредно и за държавата, и за икономиката, да не говорим за националната сигурност.

- Румен Радев преди Решетников и Румен Радев след Решетников, както образно го определяте, по какво се различават тези два негови образа и най-вече политики, които води?

- Именно поради тази причина, която назовах, оценка на средата и застъпването на конкретни тези. Те са свързани в сферата, за която самият той беше отговорен и работеше, за мен беше ясно. В разговор тогава с премиера Борисов много категорично заявих, че този човек е подготвен за политически проект.

- Колко време преди президентските избори?

- Една година!

- Една година преди изборите направихте извода, че някой подготвя Радев за политически проект?

- Да, не беше известно и в разговор с премиера...

- Известно като информация или въз основа на ваши анализи?

- Въз основа на анализи, въз основа на негови действия и постъпки. Не беше трудно човек да се ориентира в тази среда накъде вървят нещата. Още повече влязохме в много тежки противоречия. За мен още в този момент стана ясно, че Румен Радев е непоследователен в оценките и в политиките, и в действията си. Че Румен Радев не може да носи отговорност. За пръв път ще го кажа във вашето студио, и то съвсем отговорно, спомням си в рамките на един съвет по отбрана - тогава той твърдеше, че всеки момент ще приземим изтребителите, даваше два месеца на изтребителната ни авиация, че тя ще бъде приземена, че това било голям удар. Тогава помолих началника на отбраната да направи обстоен доклад и да изнесе информация в рамките на този съвет. Той опроверга изцяло командира на ВВС.

- Какъв извод правите от това?

- Че по онова време, малко е неудобно да го кажа в прав текст, но най-малко Радев не е говорил истината. И аз го казах - в рамките на този съвет аз казах, че повече не вярвам на командира на ВВС. Знаете ли какво означава това на военен език? В момента, в който той чуе това, трябва да стане и да си тръгне на секундата.

- Тук има нещо много интересно като подробност, той веднъж вече си беше подал оставката, беше поканен на разговор с премиера Борисов...

- Когато бях извън страната!

- Беше поканен на разговор и беше уговорен да остане.

- Премиерът ми каза, че го е попитал в прав текст дали той възнамерява да се занимава с политика или да влезе в подобна битка и той категорично е отрекъл, и премиерът му е повярвал.

- Премиерът му е повярвал и Радев остава на функцията си.

- То беше много странно. Първо, как се подава? Според мен това беше игра, може би също някъде извън страната.

- Това щях да ви попитам - защо извън страната? Това е също много интересно!

- Да не се случи, защото...

- Защото не му е дошло още времето?

- Допускам, но според мен това не е в рамките на капацитета на Радев да измисли подобна схема. Това е с много точен акцент – когато аз съм извън страната, се внася една докладна и тя е внесена, мисля, че условно беше до началника на отбраната. Тоест, докато мен ме няма, се случва този процес. Подава се докладната, той прави среща с премиера, премиерът настоява, ако е възможно, да не взема това решение въз основа на твърденията, които Радев представи, и темата се затваря малко преди да се върна.

- Можем ли да изведем пряка логическа връзка между следните две поведения и политики на г-н Радев - това, че той си тръгва с тези аргументи като командващ ВВС, че не се помага на авиацията, че ще трябва да я приземим, с други думи, нещо, което косвено отваря темата за търсене на спешна помощ от Русия, и това, което той, откакто стана президент, непрекъснато говори, че иска сваляне на санкциите срещу Русия?

- Да, разбира се! Вие го казахте - не връзка, то е очевидно. Знаете ли това бяха неговите аргументи, той обикаляше телевизии и твърдеше нещо, което е много опасно. Тоест ние казваме - вижте, авиацията ни е приземена, което не беше така, то се и доказа. Вие да сте чули наскоро президентът Радев да спомене нещо за авиацията и за тежкото й състояние и положение? Той сега е върховен главнокомандващ на въоръжените сили. Как си го обяснявате? Второ, ние имахме много тежки разговори, принципно тежки разговори с него, но аз го поканих. Когато водих разговори с всичките комисии в парламента, целият команден състав беше с мен, за да убедим депутатите да подкрепят тези проект за модернизация. Той много добре знае как лети досега авиацията. На вас известно ли ви е да е направено нещо друго, откакто аз не съм министър? Да има нови самолети?

- Нови самолети не, но има договор с фирмата МиГ. Попитахте ме как си обяснявам, че тогава е говорил, а сега не говори. Ами сега военният министър Каракачанов ориентира ремонтите към Русия и затова президентът Радев не говори.

- Което е много опасно и аз ще ви кажа защо. Но преди това многократно предупреждавах и сега е факт това, че Румен Радев би могъл да бъде изключително опасен. Спомням си, когато внесох предложението за промяна на закона, да се направи възможно да изпълняваме мисията по охрана на въздушното пространство на Република България съвместно с наши партньори. На това той категорично се противопостави, но той се противопостави, когато това решение беше взето от НС с много голямо мнозинство. Той каза - аз не мога да приема... Ами като не можеш да приемеш, моментално подаваш оставка. Излизаш от позиция като офицер. Представяте ли си в парламентарна република, каквато е България, един офицер да заеме подобна позиция...

- Да остане...

- Той нямаше да остане, той усети кампанията и вече трябваше сам да се откаже... Но нещо много важно, когато обсъждах идеята за ремонта на тези самолети, направих редица разговори и сондажи с мои колеги от НАТО и ги попитах каква е тенденцията, тези санкции, защото тенденцията беше те да се увеличат, и дали ще стигнат до военнопромишления комплекс на Русия. Тогава получих информация, че е много възможно това да стане в кратки срокове. Знаете ли какво означава това и сега, след като има наложени санкции от страна на САЩ, виждате какво се случва във Великобритания, Полша, Франция, Германия с много ясна позиция. Това в прав текст означава две възможности - едната е, че ние може да изпратим едни двигатели в РСК-МиГ в Русия и да не ги получим повече, а другата е да платим и да загубим и парите, и самолетите си.

- Сега много важен въпрос - след като вие сте знаели, че г-н Радев представлява опасност, защо според вас кампанията за президентските избори не беше построена на ясна евроатлантическа основа, така че да бъде ясно разпознат Румен Радев като заплаха за евроатлантическата сигурност, включително и на България?

- Бях голям привърженик на това заедно в коалицията да имаме общ кандидат, работих за това и не го крия. Точно поради тази причина неведнъж съм заявявал и пред моите колеги, и пред премиера Борисов, че ще стигнем дотук и това е много опасно за държавата. Всичко това, което се случи и със служебния кабинет, и с отклоняването и влизането на "патриотите", на "Атака", това беше предотвратимо. И тогава премиерът се съгласи, и ние като че ли работихме, и аз трябваше да убедя моите колеги в Реформаторския блок и тогава се случи нещо много странно. Имаше едно споразумение между БСП и Георги Първанов - АБВ, за издигане на общ кандидат и този кандидат беше именно Румен Радев. В момента, в който това споразумение се разпадна, аз разбрах, че Борисов, Цветанов ще предпочетат да се явят сами, като предусещах, че могат и сами да се справят без каквито и да било проблеми. Това беше големият грях, който ние имаме към България.

- Не вие, а те.

- Включително, защото може би е трябвало да бъда още по-настоятелен в този смисъл.

- Борис III навремето се е оправдавал на Хитлер, че не праща войски на Източния фронт заради партизаните. Наличието на Румен Радев като президент прекрасен повод ли е за оправдание на немалко ключови политики на България днес?

- То като оправдание добре, аз много добре разбирам за кой период и за какво ми говорите, но за държавата и за хората, които очакват от нас конкретика... Спомняте ли си кой беше кандидатът на БЗНС за президент тогава – ген. Съби Събев.

- Ген. Съби Събев, той беше и мой гост тогава.

- Точно така! Ето сега България щеше да бъде различна.

- Ама ако беше подкрепен от единна дясна воля?

- Че какво им пречеше?

- Значи някой не иска България да бъде органично свързана и дълбоко свързана със Запада, НАТО и ЕС.

- Затова трябва да полагаме много усилия да го променим това.

- И този някой не е само в БСП, дори не е само в "Обединените патриоти", а е някъде другаде. Благодаря на Николай Ненчев.

- Аз благодаря на вас и вашите зрители.