След присъединяването на Крим към Русия Черноморският флот на страната се превъоръжава активно, за което разказа подробно командващият флота адмирал Александър Витко. Но даже и с постъпващите нови кораби и подводници не може да се навакса острия дефицит на главния флотски компонент – ударните възможности и авиацията. Какви именно кораби не са налични в Черноморския флот (ЧФ) на Русия, се интересува руското издание „Взгляд“, цитирано от "Фокус".

През 2015 година Черноморския флот на Русия получи две нови фрегати – „Адмирал Григорович“ и „Адмирал Ессен“, шест подводници с крилати ракети и повече от 10 противодиверсионни и патрулни катери, съобщи пред официалния печатен орган на руските ВС „Красная звезда“ адмирал Витко. Освен това, ЧФ бе попълнен и с два буксирни кораба от ново поколение, модулни водолазни платформи, плаващ кран и редица други подпомагащи плавателни съдове. Според плановете, ЧФ трябва да получи в свое разпореждане фрегатата „Адмирал Макаров“, която в най-скоро време ще извърши междуфлотски преход от Балтика, съобщи Витко. Очакват се и попълнения от черноморските корабостроителници.

Според думите на командващия ЧФ, в Новоросийск в момента се провеждат заводски изпитания на малкия ракетен кораб (МРК) „Вишний Волочек“, а още един кораб от този клас се очаква през 2018 година. В Керч се достроява патрулен кораб нов проект „Василий Биков“, който трябва да влезе в състава на Новоросийската военно-морска база. През 2019 година трябва да бъдат получени още два аналогични кораби.

От 2015 година, с която адмирал Витко започна своя отчет за етапа на модернизация, експертите изказват опасенията си за степента на боеспособност на ЧФ. В тази връзка капитанът първи ранг Сергей Ищенко и военният експерт Антон Мардасов отбелязваха в публикации в портала „Свободная пресса“: главният проблем на ЧФ и неговата Средиземноморска ескадра е „острият недостатък от ударна мощ“. „Само с корвети, големи десантни кораби, плаващи работилници, танкери и буксири не може да се води война“, сочат експертите.

„За да се противопоставим на 6-и флот на САЩ трябва да създадем някаква заплаха за неговите ракетни крайцери и самолетоносачи“.

В състава на 6-и флот на ВМС на САЩ (който отговаря за Средиземноморския басейн) влиза ескадра от четири есминци с управляемо ракетно оръжие (УРО). Този флот разполага в Средиземно море с авионосна ударна група – атомен ударен самолетоносач плюс два ракетни крайцера и два есминеца с УРО. Основните сили на Шести флот се поддържат от амфибийно-десантна група със съответстващите кораби и, най-вероятно, две подводници, оборудвани с ракети „Томахоук“. Независимо от получената през последните години нова техника, проблемът с недостатъка на ударна мощ в ЧФ не е решена преди всичко заради недостига на надводни кораби, смята бившият командир на групата за управление на ракетни оръжия на Големия противолодъчен кораб (БПК) „Комсомолец Украини“ (от Черноморския флот на СССР) капитан първи ранг от запаса Сергей Ищенко.

„На ЧФ му остана много малко от ударната мощ“, заяви Ищенко пред „Взгляд“. „Струва си да обърнем внимание на това, че когато се изостри ситуацията около Сирия и ние обещахме да сваляме американските ракети и даже техните носители, на дежурство изкараха даже „Пилкий“. Това е стар-престар стражеви кораб със старо оръжие, който също беше довлечен там, защото нашите са наясно, че „Адмирал Ессен“ и „Адмирал Григорович“, които са на разположение там, са абсолютно недостатъчни“, разказа Ищенко.

А ЧФ няма повече съвременни надводни кораби, добави събеседникът. „Фрегатата „Адмирал Макаров“ и до този момент е на Балтика, въпреки че беше приет в боевия състав в края на декември, доколкото разбирам, затваряйки очи за проблемите му. Независимо от цялата острота на ситуацията в Сирия, „Адмирал Макаров“ просто физически не е в състояние да доплава до Черно море“, отбеляза събеседникът.

„Освен „Пилкий“ имаме и „Ладний“, но това са стражеви кораби, които са почти на 40 години. Изваждаме зад скоби крайцера „Москва“, защото той трябва да бъде ремонтиран и модернизиран и е докаран до такова състояние, че очевидно не може да влезе в Средиземно море“, добави той. Освен това в състава на ЧФ влиза и стражевия кораб „Сметливий“ проект 01090 – най-старият боен кораб в състава на ВМФ на Русия. „Взгляд“ неотдавна писа за проблемите на ВМФ РФ около модернизацията на корабите, строени в съветски времена.

„Това не е достатъчно. Ако говорим, например, за фрегати, то е трудно да си представим ситуация, когато всички три налични такива ще са в състояние да влязат в Средиземно море. Обичайно не повече от една трета от корабите от един проект от наличния състав могат да се намират на бойна служба в Средиземно море. Това означава, че от наличните фрегати в най-добрия случай един, а в някои случаи и нито един не е в Средиземно море“, обясни Ищенко. „Не стига, като минимум, бригада фрегати. Тази бригада, която трябваше да построят в Калининград и от която, от шест кораба построиха само три („Адмирал Есен“, „Адмирал Григорович“ и „Адмирал Макаров“)“, добави Ищенко.

Събеседникът е на мнение, че китайските медии не са толкова далеч от истината, когато говорят за изтощението на руския ВМФ: Наскоро китайският портал Sina.com публикува материал, в който военният експерт Ли Жен изказа съмнение относно заявените срокове за окончателно ремонтиране на ракетния крайцер „Москва“ – флагманът на ЧФ. Представителите на ВМФ на Русия обещават завръщане на кораба в строя до 2022 година. Но предвид това, че работата по модернизацията на подобния нему крайцер „Маршал Устинов“ отне пет години и бе отлагана многократно, „не може да се каже, че всичко ще бъде така лесно“, счита китайският експерт.

Руската база в Севастопол е най-голямата в Черно море.

Председателят на Движението за поддръжка на флота капитан първи ранг от запаса Михаил Ненашев отбелязва: не бива да се отписва това, което вече е направено за засилването на боеспособността на ЧФ.

„Конкретно, флотът получи нови подводни сили – шест подводници с нови тактико-технически характеристики, което прави ЧФ значителна ударна сила на черноморския и средиземноморския театър на военни действия (ако някой реши да провери нашата боеспособност)“, отбеляза Ненашев пред „Взгляд“.

Но той също отбелязва: усеща се недостигът на надводни кораби.

„Необходимо е обновяването на корабите от клас крайцер – около 10 такива кораби – поясни Ненашев – Необходими са, както нови крайцери, така и големи противолодъчни кораби, десантни кораби от първи ранг, нови миночистачи (отчитайки опасността от мини)“.

Изисква се обновяване на противокорабната авиация и другите видове самолети и хеликоптери – не по-малко от 100 бойни единици, подчертава експертът. „Въпросът за въздушното осигуряване е ключов“, отбелязва Ненашев.

Още един важен въпрос е инфраструктурата. На ЧФ са му нужни нови пристани, нови бази за съхранение на въоръжението и техниката, ново оборудване за морската пехота“, подчерта в заключение събеседникът.