Министърът за европредседателството Лиляна Павлова допусна, че на срещата ЕС - Западни Балкани, насрочена за 17 май в София, може и да не дойдат лидерите на всички държави.

Не е важно задължително да дойдат държавните глави, а да има представители на всички държави. Много е важна политическата декларация, която ще се приеме в София, и анексът към нея, където ясно са посочени проектите, по които трябва да работим в региона, заяви Павлова в сутрешния блок на bTV.

Това е доста странно изявление, тъй като форматът на форума е лидерски. На 16 май в София ще се съберат лидерите на страните членки на ЕС, а на 17 май е планирана срещата 28 + 6, т.е. към тях се присъединяват и лидерите на шестте държави от Западните Балкани (Албания, Македония, Черна гора, Сърбия, Косово и Босна и Херцеговина).

Павлова потвърди, че най-важната среща за българското европредседателство е тази на 16-17 май. 

Срещата за Западните Балкани е наистина пикът. Предизвикателството е голямо по три причини. Първо, защото за първи път се прави среща от такъв ранг в България. Особено голямото предизвикателство идва от Испания - и четирите страни страни общо, които не признават Косово със сложната дипломатично-политическа ситуация, в която сме изпаднали, каза Павлова (Румъния, Испания, Кипър не признават Косово - бел.ред.). Но няма невъзможни неща, политиката е въпрос на компромиси. Аз съм оптимист, заяви Лиляна Павлова. 

Запитана какво ще прави след края на европредседателството, което приключва в края на юни, Павлова отговори: "Да съм министър не е самоцел, има достатъчно работа за всички."

Относно протестите на превозвачите, насрочени също за 16-17 май заради т.нар. Пакет за мобилност, предложен от Франция, Павлова заяви, че "първата стъпка вече я изминахме с директивата за командированите работници, само за три месеца намерихме компромис в текста".

"Сега идва част 2 на пакета от преговорите и тя е много по-трудна. Но ние тук ще бъдем много твърди. Но е много важно да участваме в преговорите, за да изразим позициите си. Те никак няма да са лесни, защото решенията се вземат с квалифицирано мнозинство. Трябва да намерим държави като нашата, които са с мнение, и да се обединим с тях", каза Павлова.

Новите европравила за автомобилния транспорт заплашват с фалит стотици български фирми, тъй като увеличават разходите им. Зад "Пакета за мобилност" застават големите страни като Франция, Германия, Австрия и Италия. Промените предвижда шофьорите на ТИР-ове от източноевропейските страни да получават командировъчни като тези в западноевропейските, а задължителната 45-часова почивка на седмица да изкарват в хотел. Проблемът е, че превозвачите от Източна Европа не могат да поемат такива разходи и 190 000 български шофьори са заплашени да останат без работа. 

В интервюто Павлова коментира и една година от работата на третия кабинет на Бойко Борисов. "Няма коалиция, която да е перфектно смазана. В управлението ние нямаме проблем, нямаме вътре онова напрежение, което опитват да нагнетят отвън. Не председателството ни е обединило, а приоритетите в програмата ни. Оттук нататък ние имаме много ясен план как да продължим през следващите 3 години", посочи Павлова по повод търкания с коалиционните партньори от "Обединените патриоти".