Поредните, този път 20 милиона лева от данъкоплатците към БДЖ ще одобри днес правителството, с което безвъзмездната финансова помощ, отпусната от държавата за железниците, става 112 милиона лева. По-късно кабинетът отложи одобрението, за да намери "цялостно решение в близките 10 дни", по думите на министъра на финансите Владислав Горанов.

Причината за безлихвения заем са отново просрочени задължения на холдинга, заради които съдия-изпълнител обяви на 2 юни сградата на железниците за продан за малко над 7 милиона лева. Сградата е паметник на културата в центъра на София и е наполовина собственост на БДЖ, наполовина на "Железопътна инфраструктура".

Към днешна дата задълженията на холдинга достигат 370 милиона лева. 103 от тях са просрочени. Сметките на БДЖ "Пътнически превози" вече са запорирани. Възбраната върху сградата на холдинга е наложена още на 20 март 2014 г. заради необслужване на заема, взет по време на тройната коалиция през 2007 г. за закупуване на 25 нови електрически мотриси "Дезиро" на "Сименс". 

За да се пристъпи към уреждане на задълженията, кредиторите са поставили няколко условия, които да бъдат изпълнени до края на юни, едно от които е да бъдат платени 40 милиона лева.

Премиерът Бойко Борисов съобщи вчера на четвъртия годишен бал на КРИБ, че държавата е готова да даде над 100 милиона лева на БДЖ, за да стабилизира компанията.

По БНР тази сутрин Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите към КНСБ, заяви, че се надява поредната криза да бъде преодоляна, "защото не е първата такава". По думите му задълженията към кредиторите продължават да се обслужват, за което всяка година БДЖ отделя между 70 и 80 милиона лева.

"Тези дългове се погасяват с доста по-висока лихва от пазарната. Наказателната лихва, по която сме плащали до този момент, е 8%. Това е в пъти по-висока лихва. По-добре тези пари да бяха влезли в българската държава, да бяха останали тук, но за съжаление отидоха в чужбина", каза Бунев. 

Вторият облигационен заем на БДЖ е емитиран през ноември 2007 г. за 120 милиона евро с 10-годишен срок на изплащане. В момента от него са останали за погасяване 103 милиона лева, от които близо 30 милиона лева са натрупаните през годините лихви, а останалото е главница.
 
Дълговите книжа бяха емитирани, за да покрият първата емисия облигации, пусната именно заради дълга за мотрисите "Сименс", които БДЖ така и не успява да изплати.