Евродепутатът от левицата Петър Курумбашев в иронично-саркастичен стил реши да представи пред медиите прочит на гласуването в транспортната комисия на Европейския парламент на новите правила за командироване на работници, в частност - за транспортния бранш. Причината - от ГЕРБ обявиха отпадането на част от предложенията в т.нар. план "Макрон" по отношение на шофьорите и камионите за "капитулация" на френския президент и идеите му в пакета. Според Курумбашев обаче това обявление малко се разминава с действителността. 

„Франция има три национални катастрофи – загубата при Ватерло, при гола на Емил Костандинов през 1993 г. на "Парк де Пренс" и сега е вече третата загуба, която Макрон получи директно от генерал Новаков, който нанесе съкрушителен удар върху френското национално достойнство. И както примерно Криско казва: „Шапка ти свалям.“ Трябва да бъдем внимателни, когато отчитаме победи над Макрон, защото всякакви изказвания за окончателна капитулация не помагат в такива ситуации“, заяви Курумбашев. 

Конкретният повод - след гласуването в комисията по транспорт в ЕП на пакета за мобилност на работниците евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков в интервю, разпространено от ГЕРБ и дадено пред "преслужбата на ЕНП", както пишеше в съобщението, обяви:

"Абсолютна и безусловна капитулация на пакета "Макрон" и пълна победа за българската позиция тук." 

Според ГЕРБ в комисията са отпаднали всички ограничения за работата на българските шофьори и транспортния бранш, заради които се готвеха и протести, и дори подписка за референдум за излизане от ЕС.

От ГЕРБ отчетоха следните успехи при гласуването в комисията: отпадане на тоталната забрана за използване на кабините на камионите за почивка, отпадане на изискването на всеки 3 седмици шофьорите да се прибират вкъщи, отпадане на намерението на ЕК международните шофьори да попадат в обхвата на Директивата за командированите работници - тоест на всеки 72 часа, прекарани в някоя страна членка на ЕС, да бъдат налагани местните изисквания и местното законодателство. 

В отговор днес Курумбашев заяви:

„Искам да ви запозная с действителните резултати от гласуването, тъй като имаше спекулации по нашите медии относно Директивата за международния транспорт. По отношение на ползване на почивката в кабината - водачите няма да могат да ползват, освен ако не са паркирали на определени паркинги, каквито на практика не съществуват.

Също така изискването е намалената седмична почивка да се ползва в хотел, така че и то не е в наша полза.

Но най-неприятното изискване всъщност е, че шофьорите трябва да се връщат или вкъщи, или на място, посочено от тях. Беше гласувано правилото, че превозното средство трябва да се връща на всеки 3 седмици вкъщи – очевидно и камионите са привързани към своите семейства, а не само шофьорите.“

Той уточни, че спорни и все още неизгодни за родните превозвачи текстове са останали и по отношение на каботажа, и по отношение на кратки срокове за въвеждане на интелигентния тахограф, тъй като между 2022 и 2024 г. всички камиони ще бъдат оборудвани по този начин.

Курумбашев подчерта, че въпреки позитивите при гласуването в транспортната комисия на ЕП социалната комисия на ЕП е приела предложенията от плана "Макрон", както са предложени от ЕК. Гласуването, което се представя като "капитулация", пък е само стъпка по пътя към окончателните решения - следва гласуване в пленарната зала на Европейския парламент, както и заседания и преговори със Съвета на ЕС и ЕК.

Евродепутатът от левицата - засилвайки иронията, разказа как помни и други "изхвъляния" на представители на различни управления. И припомни как Евгений Бакърджиев "победил" "Газпром" по времето на ОДС, как Симеон Дянков щял да "пляска руснаците".

"Сега виждаме Макрон как лежи и пъшка, сигурно има френска самодива... Разбирам, че става дума за "юнак със сила мъжка", но нека да си даваме сметка какви са реалните резултати. Също така е хубаво да ползваме английски език и да разбираме какво е написано на него", каза още евродепутатът от левицата. И заключи по отношение на пакета "Макрон" и родните успехи:

"Съжалявам, че не мога да ви предложа същия възторг като колегите. Вероятно поради напредналата ми възраст съм среден песимист..."