Кметът на Истанбул Мевлют Уйсал отрече твърденията, че популярното приложение за споделени пътувания Uber може свободно да работи в най-големия град в Турция, ако шофьорите му вземат туристически лиценз за транспорт, съобщи онлайн изданието на в. "Хюриет".

15-милионният Истанбул бе единственият град в Турция, където Uber работеха, но тази пролет имаше много случаи на насилие, когато шофьори, работещи с приложението, бяха пребити, а срещу един дори стреляно, от таксиджии. И макар Uber да предизвика гнева и недоволството на много таксиметрови компании и шофьорите им - в Париж, София и други градове в Европа, никъде нямаше насилие като в Турция, констатира сп. Economist в своя публикация преди време. 

"Не сме дали зелена светлина на Uber с приемане на ново решение за лицензия за туристически транспорт", каза Уйсал пред журналисти в Истанбул.

След поредицата от насилствени нападения от таксиметрови шофьори над шофьори Uber президентът Реджеп Тайип Ердоган се намеси на 1 юни, обявявайки края на Uber в Турция, заявявайки, че: "Бизнесът вече свърши. Вече няма такова нещо".

Министър-председателят Бинали Йълдъръм също каза, че случаят "Uber" е "приключен" и задължение на правителството е да премахне платформата за споделено пътуване.

Истанбулският транспортен координационен център (UKOME) пък промени регламента си относно туристическия транспорт, премахвайки изискването си туристическа компания да може да превозва най-много седем души и да уведоми властите 12 часа преди пътуването

Съюзът на таксиметровите шофьори в Турция даде Uber на съд, като поиска от властите да блокират достъпа до приложението. Турция вече забрани Wikipedia и Booking.com, както и хиляди други уеб страници. Шефът на Съюза дори обвини Uber, че е част от "крадливото еврейско лоби".

 

Къде е заровено кучето

Шофьорите на Uber са сериозна конкуренция в Истанбул - заради ниските цени, които са близо два пъти по-ниски за пътуване до летището например, както и по-чисти автомобили и по-добро обслужване.

Но най-силното предимство на Uber в Истанбул е, че водачите му не трябва да придобиват твърде скъпи лицензи, за да упражняват таксиметрова дейност. От 60-те години на миналия век, когато населението на днешния мегаполис нарасна от 2 милиона до 15 милиона души, броят на тези лицензи остава ограничен до около 18 000 на брой.  

Естествено, цената им се е покачила, достигайки почти 1.7 млн. турски лири (около 306 000 евро) днес, над два пъти по-висока от лицензите в Ню Йорк или Париж, обяснява Economist. Сега инвеститорите в таксиметровия бизнес се опасяват, че конкуренцията на Uber ще понижи цената на лиценза, както се случи в други части на света.