Държавите от ЕС не могат да се справят с мигрантите самостоятелно, а различията в отношението към мигрантите в отделните държави от Общността е причината за тяхното самоволно движение в ЕС.

Това са сред заключенията на Европейската комисия в представените днес предложения за миграцията, в навечерието на насрочения за утре и вдругиден Европейски съвет в Брюксел.

Засега липсват необходимите три милиарда евро за продължаване на действието на споразумението за миграцията с Турция, припомня Еврокомисията, цитирана от БТА. Предвижда се от тази сума два милиарда евро да бъдат отпуснати от бюджета на ЕС, а останалият един милиард да бъде от вноски на отделните държави от Общността.

Преди месеци немското издение "Шпигел" писа, че някои европейски страни, сред които Германия и Франция, не желаят да отделят от националните си бюджети за финансиране на сделката. Информацията не беше официално потвърдена.

ЕК уточнява, че до края на юли е възможно да бъде постигнато единодушие по промяната в правилата за подслоняването на мигранти, за изискванията за предоставянето на закрила, за разселването.

До края на годината изглежда възможно одобряването на промените в правилата от Дъблин (за отговорността на държавите от ЕС да разглеждат молбите за закрила), както и за процедурите за присъждането на защита. Засега е неясно кога би могло да се постигне споразумение по промените в европейската визова политика и за временното възобновяване на проверките по вътрешните граници на Шенген.

ЕК очертава три възможности по отношение на местата, където новите мигранти да бъдат приемани до оценка на молбите им за закрила - в ЕС или извън ЕС.

В първия случай достигналите териториалните води на ЕС ще изчакват оценка на европейска земя, като е възможно това да става не в държавата, където е пристанал плавателният съд, с който са пристигнали. За да може това да се случи, в сила трябва да бъдат въведени двустранни споразумения между държави от ЕС на основата на съпричастността (подялба на тежестта).

При втората възможност мигрантите ще бъдат връщани в държави извън ЕС, ако плавателният им съд е бил прихванат във водите на държава извън Общността или в международни води, независимо под чий флаг плава този съд.

Третата възможност - всички незаконни мигранти (проникнали в ЕС не през граничен пункт), независимо къде са подали молба, да изчакват решението извън ЕС, не се препоръчва от комисията. ЕК предупреждава, че по действащото законодателство подобен подход е трудно осъществим и на границата на закона.