"Имаме проблем с Конституцията. Една конституция, която не счита гласа на народа като по-главен от гласа на някаква група чиновници или група депутати, значи има проблем с тази конституция."

Това заяви депутатът от "Воля" Андон Дончев в отговор на въпрос на Клуб Z как ще се промени т.нар. закон за референдумите, както предлагат те, че да може да се подложи на народно допитване членството ни в НАТО - тоест да се отмени вече ратифициран международен договор, което противоречи и на Конституцията.

На въпрос дали тогава ПП "Воля" (12 депутати) ще предложат промяна на Конституцията (за която се изисква 180 гласа подкрепа), Дончев отговори така:

"По принцип тука въпросът не е сигурен или еднозначен дали тази промяна е противоконституционна, затова може да се произнесе само Конституционният съд."

В Конституцията пише:

Чл. 85. 
(1) Народното събрание ратифицира и денонсира със закон международните договори, които:
1. имат политически или военен характер;
2. се отнасят до участието на Република България в международни организации;

Според Дончев не била ясна и точката в закона, която позволява референдуми по отношение на въпроси, решени в международни договори, тъй като е ясно, че може преди ратификацията им, но не е ясно дали може след. В закона пише:

"(4) Референдум по въпроси, уредени в сключени от Република България международни договори, може да се произвежда преди тяхната ратификация."

Според "Воля" това също противоречало на демокрацията, защото гласът на народа трябвало да може да бъде чут и преди, и след ратификация.

Хората на Марешки внесоха предложенията миналата седмица, като другата важна промяна е намаляването на изискването за минимална избирателна активност.

"Допускаме, че там е допусната чисто аритметическа грешка, която нарушава логиката и прави текущият законопроект недемократичен", обясни Дончев. "Ако при 2 млн. гласували на предишните избори, и в момента имаме 1,999 999 гласували "за", не е задължително приемането на резултатите от референдума. От друга страна, при 1 милион и 1 души подкрепа, се получава, че той може да бъде задължително приет, ако има още 1 млн. гласували против. Това показва, че при по-ниска подкрепа в един случай е задължително прилагането му, а в друг случай при много по-голяма подкрепа от гражданите не е задължително."