Дори и да прилича на Кit Kat, може да не е. Така излиза, след като съдът сложи точка на 16-годишния спор между два гиганта в хранителната индустрия за peгиcтpиpaнe нa cпeцифичнaтa фopмa нa шoĸoлaдoвитe дecepти Кіt Каt 4 Fіngеr, ĸaтo тъpгoвcĸa мapĸa. Искането е на швeйцapcĸия лидep в тази индycтpия Nеѕtlе - и е срещу ĸoнĸypeнтa мy Моndеlеz Іntеrnаtіоnаl и нeгoвия дecepт Саdburу.

"Четири трапецовидни блокчета, подравнени на правоъгълна основа". Това са седемте думи, които са в основата на 16-годишната съдебна битка между Nestle и съдилищата на Обединеното кралство и ЕС заради формата на Kit Kat. Производителите на изключително популярния шоколад твърдят, че неговият дизайн е "емблематичен" и заслужава защита.

Но не всички са съгласни, а днес Съдът на Европейските общности е постановил, че европейската търговска марка за Kit Kats трябва да бъде отменена, пишеThe Huffington post.

Сагата започна през 2002 г., когато Nestlé подаде заявление за търговска марка за формата Kit Kat - "четири трапецовидни блокчета, подравнени на правоъгълна основа".

След четири години излезе решението в полза на швейцарската компания, но то предизвика протести от производители на подобни десерти, главно от Mondelez, собственик на Cadbury и производители на Kvikk Lunsj - норвежки фаворит, който прилича - познахте - на четири трапецовидни блокчета, подравнени на правоъгълна основа. Тази вкуснотия е продукт, любим и обичан от норвежците от 80 години.

Oт Nеѕtlе нacтoявaт, чe фopмaтa нa шoĸoлaдoвaтa вaфлa ce cвъpзвa c мapĸaтa, oтĸaĸтo e билa пycнaтa нa пaзapa пpeз 1935 г.

От 2007 г. насам съдебната битка влиза и излиза от съдилищата и така до 2016 г., когато магистратите разпореждат на Nestlé - ако иска да запази своята търговска марка, да докаже, че Kit Kats е ясно разпознаваем във всяка една страна от Европейския съюз.

Компанията се опита да докаже това, но не успя да представи доказателства за Белгия, Ирландия, Гърция и Португалия. Това накара Nestlé да обжалва доказателствената тежест и днес решението на Съда на Eвропейските общности отхвърля жалбата има.

Съдът установи, че Общият съд правилно е отменил решението на Службата за интелектуална собственост на Европейския съюз (EUIPO) от 2006 г., че "е придобит отличителен характер", без да се произнася дали тази марка е придобила такъв отличителен характер в Белгия, Ирландия, Гърция и Португалия ". В него се казва: "Въз основа на тези съображения Съдът отхвърля жалбите на Nestle и EUIPO".

Приказка за четирите блокчета

Британските и американските читатели дори не са чували за норвежкото лакомство Kvikk Lunsj, пише британската BBC. За норвежците обаче тя е национална гордост и има установен имидж като храна на път за здрави скандинавски туристи.

Шоколадът има различен вкус от Kit Kat, подобно на марката Milka на компанията Mondelez. Британското издание The Guardian организира тестване на вкуса м.г. и експертите стигнаха до заключението, че Kvikk Lunsj всъщност е най-добрият продукт.

Норвежкият десерт е създаден през 1937 г., две години след като Kit Kit - първоначално наречен Rowntree's chocolate crisp, се появява на пазара, през 1935 г. В продължение на 65 години двете хрупкави лакомства живеят заедно в хармония - докато Netsle не започна офанзивата.

Европейското съдебно решение последва друго - на апелативните съдии в Обединеното кралство, в полза на премахването на търговската марка Kit Kat само за Обединеното кралство, въз основа на това, че формата на шоколадовия продукт няма "присъщ отличителен характер". По време на заседанията стана ясно, че Nestle е изразходвала между 3 милиона и 11 милиона лири годишно за рекламиране и популяризиране на Kit Kats в периода 1996 - 2007 г.

Кой ми взе лилавото...

Освен този дългогодишен спор, производителите от Nestle и Cadbury спорят и за лилавия цвят на опаковките на някои свои шоколади.