Гръцката компания "Актор" АД е обжалвала избора на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за строител на тунел "Железница" на автомагистрала "Струма". Според публикацията в сайта на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) жалбата е подадена на 16 август - ден преди изтичането на срока за това, който е до днес. 

Обществената поръчка в тази й част бе с индикативна цена от 194 млн. лв. без ДДС. На 6 август АПИ обяви, че за строителството на тунел "Железница" е избрано обединение с водещ партньор компанията "Джи Пи груп". Тя се свързва с шефа на "Лукойл" в България Валентин Златев. Срокът за строителство е 1060 дни.

"Актор" АД участва в обособената позиция от търга за строежа на тунела, дълъг около 2 км, но е била отстранена още при отварянето на техническата част от подадените оферти, става ясно от документацията, публикувана от АПИ. Кандидатите, подали документи, бяха общо 13 на брой, но до отваряне на ценовите предложения бяха допуснати 4 обединения на български фирми. До крайното класиране достигнаха две обединения, а ДЗЗД "АМ Струма тунел 2018" ("Джи Пи груп" АД, "Глобал кънстръкшън" ООД и "Виа план" ЕООД) спечелиха с 99.96 точки и цена от 185.37 млн. лв. без ДДС. Това не бе най-ниската цена. 

Жалбата на "Актор" АД не е придружена от искане за временно спиране на обществената поръчка. Това обаче не значи, че няма риск строителството на тунел "Железница" да се забави заради обжалването. Компанията би трябвало лесно да докаже правен интерес от процедурата - това се налага заради промените в Закона за обществените поръчки, с които управляващите от ГЕРБ и "Обединени патриоти" ограничиха вариантите за подаване на жалба с мотива това да не се прави от фирми, които нямат нищо общо с предмета на поръчките.

Очаква се произнасянето на КЗК по търга на АПИ. 

Накратко за сагата "Железница"

Това далеч не е първият случай, в който строежът на тунел "Железница" от АМ "Струма" влиза в новините. Първият търг за съоръжението беше обявен в края на 2015 г. Дни преди да бъдат отворени офертите на кандидатите, търгът беше спрян в разгара на "масовите" спирания на обществени поръчки от премиера Бойко Борисов.

През април 2017 г. вместо отваряне на ценовите оферти последва прекратяване на поръчката, а причината бе, че са изчезнали документи на един от участниците в търга. Прокуратурата образува досъдебно производство и повдигна обвинение за укриване на документи срещу члена на комисията Стефан Гайтанджиев. Той влезе в състава на комисията на мястото на Спас Попниколов след избора му за министър. Какво се случи с делото по случая - до момента публична информация няма.

След това през септември 2017 г. Агенцията за обществени поръчки препоръча ново спиране на търга - заради промени в първоначално обявените критерии за избор на проектант и строител. Става дума за промени в документацията, засягащи критериите за оценка на избор на изпълнител, минималните нива, които трябва да покриват кандидатите за извършено от тях строителство и в договорните условия с изпълнителя. Със същия документ бе удържен и срокът за подаване на документи от 19 октомври на 6 ноември 2017 г. Търгът бива прекратен и тогава.

Текущият търг, който все пак стигна до избор на строител и проектант на отсечката от магистралата, бе обявен през октомври миналата година.