Движението за реформи в културата поиска в отворено писмо до министър Боил Банов повече време за конкурса за директор на Националната опера и балет.

Основният мотив е, че не може толкова важно състезание да се провежда през лятната ваканция – финалният срок за подаването на документи е 27 август т. г.

Министерството на културата обяви конкурса за нов директор на операта на 29 юли т.г., след като на 18-и изтече вторият петгодишен мандат на Пламен Карталов. Той е бил на поста и за 4 г. през 90-те години, което го прави най-дълго управлявалия операта директор в цялата ѝ история.

От движението настояват пред министъра на културата конкурсът да получи максимална разгласа, така че в него да участват възможно най-голям брой професионалисти с разнообразни концепции. Бюджетът на Националната опера и балет е най-големият в областта на изпълнителските изкуства – над 11 млн. лева, припомнят още от движението.

Вижте пълния текст на писмото до Боил Банов:

На Вниманието на г-н Боил Банов,
Министър на културата

Уважаеми г-н Банов,

във връзка с обявения от Вас конкурс за Директор на Националната Опера в София гражданско Движение за реформи в културата настоява за удължаване на крайния срок за подаване на кандидатури.

Защо смятаме това за справедливо искане?

Определеният в момента срок за подаване на кандидатури, придружени с концепции за развитието на Националната ни опера, е краят на месец август 2018.

Такъв срок не може да бъде възприет сериозно. Смятаме, че подобен конкурс от изключителна важност не може и не бива да се провежда през лятната ваканция! Подготовката на концепция за развитието на Националната опера има нужда от повече време, както и от обществена дискусия.

През 2017 г. бюджетът на Националната ни опера беше над 11 млн. лв - това е най-големият бюджет, получен от българска институция в областта на изпълнителските изкуства. Управлението му предполага отговорности и съизмерими с високо европейско качество резултати, то предполага още международно признание, измеримо в копродукции с други европейски опери, покани от големите европейски оперни фестивали и спечелване на нови публики за това изкуство.

Всичко това отново подчертава, че този конкурс има нужда от сериозна разгласа и разумни срокове, ако неговата цел е да мотивира максимален брой професионалисти и да избере най-добрата измежду много добри концепции. За да бъдат разсеяни съмненията, че става дума за поредния конкурс с предизвестен победител, е наложително крайният му срок да бъде удължен, а усилията за неговата оповестяване в медиите и сред професионалистите в областта следва да бъдат много по-сериозни.

Очакваме действия от страна на Министерството на културата в тази посока.