Поредна обществена поръчка за ремонт на старото съветско военновъздушно въоръжение обяви Министерството на отбраната. И този път търгът е с предизвеснен край - ремонтът ще се извършва или в Русия, или в Беларус. Проучването на министерството е установило, че удължаване на ресурса на бомбардировачите Су-25 трябва да се извърши от конструктора им - руската държавна фирма "Компания Сухой", или на базата на заключение на компанията. Вариантите са два - ремонтите да се правят в Руската федерация или в Беларус, затова покана за участие в конкурса е пратена до "Обединена авиостроителна корпорация" - ПАО ОАК, Руска федерация и до "Авиоремонтен завод 558", Баранович, Беларус.

Става дума за общо 14 машини, които са на въоръжение във военновъздушните ни сили. По думите на вицепремиера и министър на отбраната Красимир Каракачанов отпреди година - годни за летене към момента, в който изнесе данните, са 4 от тях. 

Максималната стойност на поръчката може да достигне 82,5 млн. лв. без ДДС, а срокът й за изпълнение е 48 месеца. Сключването на рамково споразумение за дейностите по ремонт, удържаване на летателната годност, обучение и доставка на оборудване не може да е над 41 млн. лв. без ДДС, става ясно още от документацията към търга. Сумата може да достигне до максималната само чрез сключване на допълнителни договори с изпълнителя само "при възникнала необходимост и приет с решение на Министерския съвет проект за инвестиционен разход". Общият прогнозен разход по години изглежда така: 

За 2019 г. - 20,8 млн. лв. без ДДС

За 2020 г. - 22,8 млн. лв. без ДДС

За 2021 г. - 24,8 млн. лв. без ДДС

За 2022 г. - 13,9 млн. лв. без ДДС

Предвижда се през първите три години да се ремонтират по 4 машини, а през последната година - останалите 2. 

"Назначеният технически и междуремонтен ресурс на предвидените за ремонт самолети Су-25 е изтекъл преди повече от 10 години и поради тази причина същите се нуждаят от качествен ремонт, с изпълнение на всички действащи бюлетини, касаещи не само якостните характеристики на конструкцията, но така също и цялото останало оборудване на самолетите", пише в мотивите към обществената поръчка.

Като част от цената в поръчката освен ремоти по самолетите се включва и обучение на инженерно-технически и летателен състав. Иска се също така доставка на авиационно-техническо имущество, на техническа документация, на контролно-проверовъчна апаратура и др.

Прякото договаряне с бъдещия изпълнител на поръчката - сред изброените два, е насрочено за 10 септември. 

В момента тече и обществена поръчка за сключване на рамково споразумение за ремонт на вертолетите МИ-17 и МИ-24 на обща стойност 31 млн. лв. Очаква се към търга да има интерес както от Русия, така и от български компании. Национализираният завод "Авионамс", който бе част от портфолиото около фалиралата КТБ, може да ремонтира машините. Това може да се направи и от държавните заводи ТЕРЕМ. 

Поръчката за ремонт на хеликоптерите дойде, след като в инцидент с една от последните годни за летене машини МИ загинаха двамата пилоти, а третият от екипажа бе ранен. Това се случи преди няколко месеца и въпреки че още няма официален резултат от разследването на причините, намеците от Министерството на отбраната са за грешка в резултат на недостатъчните летателни часове на пилотите. 

Снощи стана инцидент с хеликоптер "Кугър" - за щастие без пострадали, след като машината, избягвайки ято птици, се омотала в електропровод. Единственото поражение бе, че за кратко в района на Стамболово нямаше ток. 

През миналата година обаче загина и друг пилот след инцидент с военен вертолет.