Още през февруари т.г. инженери са установили, че корозията на металните въжета, крепящи моста "Моранди" в Генуа, е намалила с 20% якостта на пътното съоръжение.

Това съобщава днес италианското списание "Еспресо", цитирано от Асошиейтед прес. 

Въпреки това "нито министерството, нито компанията оператор на магистралата са обсъждали намаляване на трафика, отклоняване на тежките камиони, свиване на пътното платно от две на една лента или ограничаване на скоростта" по моста, пише списанието.

Публикацията се позовава на изказвания от заседание с участието на архитекта Роберто Фераца, ръководител на правителствената комисия, разследваща катастрофата, и инженера Антонио Бренчик, който в миналото често е говорел за дефектите по моста, част от който рухна на 14 август и причини смъртта на 43-ма души и евакуацията на 600.

На пресконференция днес бившият транспортен министър Грациано Делрио каза, че "никой не е сигнализирал за ограничаване на трафика" по моста.

Репортерът от "Еспресо" Фабрицио Гати каза по тв канал "Скай Теледжорнале 24", че намалената с 20 процента якост не би била от значение за съвременен мост, но в случая със структура като "Моранди", за чиито дефекти се е знаело, е трябвало да се действа по-бързо и по-решително.

"Всички са осъзнавали добре състоянието на моста", каза Гати. 

Междувременно бордът на компания "Аутостраде пер л'Италия", която е концесионер на рухналото съоръжение в Генуа, каза, че може да построи нов стоманен мост, който да замени срутилия се.

Това може да стане за около осем месеца, съобщи Асошиейтед прес.

След извънредно заседание днес бордът на частната компания каза, че новият мост ще бъде построен съгласно най-модерните технологии.

Изграждането му ще бъде финансирано с 500-те милиона евро, които компанията обеща да похарчи във връзка с трагедията. Освен за изграждане на нов мост парите ще бъдат и за нови пътища, които да поемат трафика, докато новият стане готов, за инициативи за подпомагане на семействата на жертвите и на онези, които бяха принудени да напуснат домовете си, които се намирали под моста и са срутени от отломките.

Същевременно се появи информация, че италианската държавна заемодателна компания "Каса за депозити и заеми" може да купи контролния пакет в Аутостраде пер л'Италия, предаде Ройтерс.

След рухването на моста някои членове на правителството казаха, че пътната мрежа трябва да бъде национализирана. Възможността държавата да поеме контрола върху компанията концесионер на моста посредством "Каса за депозити и заеми" бе една от дискутираните опции, каза запознат с въпроса източник.

Засега правителствен говорител и представител надържавната компания не са коментирали информацията.