В края на октомври в Полша ще се проведат местни избори. Малко повече от два месеца преди заветната дата, изказвания на Патрик Яки, зам.-министър на правосъдието и един от кандидат-кметовете на Варшава, издигнат от управляващата партия "Право и справедливост", намесиха София и нейния градски транспорт в ожесточен предизборен спор.

Защо София?

Един от основните акценти в предизборната кампания на г-н Яки е строителството на две нови метролинии. Като пример за бързо и евтино строителство на подземна железница, той даде българската столица, а критиците му го обвиниха, че не познава реалната ситуация в София.

 

"Започваме кампанията #NieMówcieŻeSięNieDa. Сравняваме развитието на Варшава през последните 12 години с други европейски градове. В началото - метрото. В четвъртък съм на конференция в София. Много е неприятно за сегашните управляващи на столицата на Полша това сравнение. Искаме #AmbitnaWarszawa", пише Яки, а графиката показва, че в София има 27 км метролинии и 27 станции, а във Варшава - 10 км метролинии и 12 станции.

Суперлативите на г-н Яки по адрес на София провокираха действащия зам.-кмет по транспорта на Варшава, г-жа Рената Казновска, да изнесе презентация пред полски журналисти, представяща реално и обективно сравнение между това как функционира градският транспорт в двете столици.

София vs Варшава

Благодарение на партньорската организация на "Спаси София" Miasto jest Nashe, получихме изнесената презентация и я преведохме за вас. Подбрахме и преведохме няколко слайда, които твърде болезнено описват софийската действителност и видимите резултати, с които администрацията на Йорданка Фандъкова особено много се гордее.

Въведохме наземна градска железница, която с нищо не отстъпва на метрото. 4 линии с дължина 150 км, 51 станции и специално построено депо в Szczęśliwice. Този вид транспорт ще се развива.
Инвестираме в трамваи: както в нова инфраструктура, така и в подвижен състав. 
Инвестираме в метро. Купихме 35 модерни влака Siemens Inspiro, а през 2023-та ще завършим строителството на втората линия.
През последните 12 години на улиците излязоха 1157 нови нископодови автобуса (хибриди, електробуси и газови)
Създадохме една от най-големите системи за споделени велосипеди в Европа - Veturilo. Тя е с над 300 станции и над 5000 велосипеда.

В презентацията си г-жа Казновска описва същите притеснителни данни, за които  Спаси София говори от години. В София броят на новите трамваи е десетократно по-малък от купените от Варшава и има “канибализация и безстопанственост на наземния градски транспорт за сметка на метрото”.

В София всеки може да види канибализацията и безстопанствеността на наземния градски транспорт за сметка на метрото.
Няколко трамвайни маршрута бяха закрити, включително такива довеждащи до метрото.
Инвестиции в подвижен състав почти няма. Между 2006 и 2018 Варшава закупи 281 нови трамвая, София - само 25.
Наземният градски транспорт се влошава с всяка година, а интервалите на движение на трамваите не спират да растат.

Сред критиките на зам.-кмета на Варшава към метросистемата на София се открояват две – близо три пъти по-големите интервали на движение на софийското метро в определени часове от деня, както и по-късите станции и влакове. Проблеми, за които ние говорим от години, предупреждавайки, че така построена, системата няма как адекватно да обслужва пътникопотоците в София. Пророчески звучат и изводите:

Влаковете за новата М3 в София са 60 метрови. Дори днес е сигурно, че те ще са недостатъчни за пътниците и очакваните бъдещи пътникопотоци”.

Във Варшава дължината на пероните на всички метростанции е 120 метра, докато софийските варират от 105 до 120 м., което не позволява използването на по-дълги влакове по всички метростанции. Проблем е и дължината на самите влакове, които във Варшава са двойно по-дълги, отколкото бъдещите по М3 в София. 

София построи новите си метростанции с едва 105-метрови перони. Това налага къси 80-метрови влакове. Във Варшава пероните на новите метростанции се строят 120-метрови за влакове с подобна дължина.
Влаковете за новата М3 в София са 60-метрови. Дори днес е сигурно, че те ще са недостатъчни за пътниците и очакваните бъдещи пътникопотоци.

Далеч по-стегнатите и адекватни разписания пък са и част от причините, заради които метрото във Варшава, макар и с по-малко станции от софийското, превозва двойно повече пътници всеки ден.

Метрото в София оперира на три пъти по-големи интервали от Варшавското. В 16:00 часа интервалът във Варшава е 4 минути, а по новата М2 в София - 8-9 минути.
След 20:00 часа интервалът в София достига 14 минути, докато във Варшава е 8-9 минути до полунощ.
В София последните курсове на метрото са преди полунощ, а във Варшава то продължава да работи до 3 през нощта.

“Бърза градска железница? В София просто няма такава система” - това също е сред направените обективни коментари от официалните представители на община Варшава. За разлика от тук, в полската столица функционира система от 4 линии на градска железница с интервал на движение от 10 мин. в час пик.

Бърза градска железница? В София няма такава система. Във Варшава 4-те линии на SKM и влаковете на Koleje Mazowieckie предлагат бързо придвижване до центъра с удобен интервал под 10 мин.
В София няма интегриран билет. Столичната община тепърва обмисля дали да интегрира билетите си и е в началото на този процес.

Да свалим розовите очила

Никога не е приятно да прочетеш какво мислят другите за теб, особено когато мнението е негативно. Ние нямаме съмнения, че и тази презентация ще провокира у част от четящите ответна реакция с обвинения, че “И във Варшава нещата са зле” или “Там не е толкова добре, колко го описвате”.

Подобни коментари вече видяхме, след като на нашата фейсбук страница споделихме видео за огромен интермодален терминал в покрайнините на полската столица. Казаното в тази презентация, обаче, са факти и данни, които няма как да бъдат оспорени. Това, което ние трябва да направим като общество, е да свалим розовите очила и вместо да търсим кусури в този, който излага фактите, трябва да приемем реалността и да поискаме да я променим.

Факт е, че най-големите транспортни “успехи” на София досега са намаляващото потребление на градския транспорт въпреки над 1 милиард евро, инвестирани в разширението на метрото, систематичното унищожение на трамвайните трасета и увеличаващата се зависимост на софиянци от личния автомобил. Тази политика е доказано неустойчива и ако не искаме безвъзвратно да изостанем от съвременните тенденции в градското развитие, които дават приоритет на хората и устойчивата мобилност, трябва всички да работим за промяната. В противен случай, констатации, като направените от зам.-кмета на Варшава, че градският транспорт на София като цяло е по-бавен, по-неудобен, по-малко ползван и неинтегриран спрямо този в полската столица, ще бъдат трудно оборими.

За финал се обръщаме към г-н Яки, който тези дни е и на посещение в София – г-н Яки, днес сте в София, за да хвалите транспортната ѝ политика. Преди да го направите, разходете се из нея, повозете се на наземния ѝ транспорт и преценете сам – искате ли такова бъдеще и за Варшава?

...

Публикуваме текста от сайта на "Спаси София" с позволение от автора.