Хлъзгав и опасен асфалт, несигурна мантинела. Това са първоначалните констатации от 54-и километър на републикански път II-16, не някоя третокласна пътна мрежа, където се обърна автобус и загинаха 16 човека, а други 18 се борят още за живота си. Констатациите са на неправителствената организация Институт за пътна безопасност, която започна свое независимо обследване на мястото на катастрофата (на 2 км след Своге, в посока София).

Това лято от Института вече са сезирали Агенция "Пътна инфраструктура" за дефекти по пътя - с писмо, заедно със снимков материал, изпратено на 3 август. Там ясно пише, че на много места асфалтовата настилка е компрометирана и в лошо състояние. Става въпрос за път, който е асфалтиран през 2014 г., а приет с разрешение за ползване през декември 2016 г.!

Гаранционният срок на договора с изпълнителя ДЗЗД "Трейс Своге" изтича в края на 2018 г. и това може да е едно от най-вероятните обяснения защо от фирмата си правят оглушки на десетократни сигнали, че трябва да поправят свършеното от тях - и прието без нито една забележка от 20-членна държавна приемателна комисия към МРРБ през 2016 г.

 
Кой е сигнализирал за лошото състояние на пътя
 
1. Институтът по пътна безопасност.  Организацията вече е провела една експертна оценка на пътя и е подала своите констатации към компетентните институции да се самосезират и да започват конкретни действия по обезопасяването му. Диана Русинова от Института заяви по БНР, че според първоначалния оглед асфалтът в района на катастрофата е твърде хлъзгав, а пътят е в опасно и рисково състояние:

"Първоначалният оглед показва видима разлика по отношение на самия асфалт. В по-горната част има участък с доста по-едра фракция, съответно в по-долния край, точно където е станал инцидентът, очевидно материалите не отговарят на изискванията, дори с просто око това е видимо. Когато стъпиш на платното за движение, се вижда, че настилката е много хлъзгава, дори ако застанеш с обувки, а в момента е сухо. Представям си какво е било, когато е било наводнено и мокро".

Отделно са констатирали нарушения при поставянето на преградните съоръжения. Според Русинова мантинела, поставена върху платното за движение, която не е захваната на много места.

"Трябва да се изследват причините първо защо ремонтът е толкова некачествено изпълнен. Второ - поради каква причина институциите са приели ремонта в този му вид. И трето - когато са се появили първите дефекти, защо още тогава някой не предприе някакви мерки", подчерта Диана Русинова. 

2. Община Своге. Заместник-кметът на Своге Георги Петков. "Не едно, две или три са писмата, които сме пратили за конкретни участъци", казва Петков по БНР.

Последното изпратено писмо е отпреди десет дни и касае растителността над пътните платна, която създава рискове за движението. Друг сигнал е бил подаден за рисков участък на изхода на Владо Тричков, където има около 20-метрово пропадане на асфалта и почти ежеседмично стават катастрофи, а участъкът стои вече близо година.

3. Агенция "Пътна инфраструктура". Веднага след въвеждането в експлоатация на пътя, за чието оправяне са изхарчени близо 24 милиона евро, зачестяват ПТП-та в участъка, където става и катастрофата. 22 проблемни участъка с дефекти са констатирани през март т.г. от експертна група и втори път - през юли с констативен протокол, неподписан само от фирмата изпълнител на обекта, включително и в участъка с катастрофата. Срокът за изпълнение за отстраняване на дефектите е бил 15 август. На 19 август АПИ били уведомени, че проблемите не са били отстранени. Но също не предприели нищо, за да санкционират фирмата за неизпълнението й.

 

4. Райнно управление на МВР в Своге. Изпращат три писма заради зачестилите произшествия с висок травматизъм през цялата 2017 г. Писмата са до Областно пътно управление, които уведомяват и АПИ, които слагат ограничение за 40 км в участъка. 

5. Шофьори. "Асфалтът там (на мястото на катастрофата - бел.р.) е много гладък и тъй като скоро не е валяло, върху настилката са се натрупали масло и нафта, които при намокряне правят пътя хлъзгав като лед. Предполагам, че този асфалт не отговаря на шосейните изисквания. Доколкото съм чувал от познати, от колеги – казват, че е парков асфалт. То е гладко като ламарина".

И макар от изпълнителя "Трейс" да не са си мръднали пръста, никой от институциите също не признава вина, напротив - твърдят, че са си свършили работата.

Рехабилитацията и ремонтът на пътя в Искърското дефиле, който е над 80 км, се извършва при ясно разграничаване на правата и отговорностите на всички участници в строителния процес и контрола върху изпълнението и качеството, заявява днес Дончо Атанасов, член на УС на АПИ и бивш неин шеф, коментирайки изпълнението на обществената поръчка за милиони.

Гаранцията за извършената рехабилитация изтича в края на 2018 г. Сега държавата смята да съди "Трейс". Но именно представители на държавата са одобрили без нито една забележка свършеното от нея с протокола от декември 2016 г., пускайки пътя. И първите пътни инциденти започват и не спират през цялата 2017 г., в т.ч. и един смъртен случай.

За да се стигне до жертвите от 24 август.