Оставката на министъра на транспорта Ивайло Московски поискаха отново от "Демократична България" в специална декларация. Този път причината е, че въпреки че е министър в трето правителство, Московски така и не е успял да въведе задължение за използване на предпазни колани при пътуване в автобус.

Искането идва дни след като в жестока катастрофа на автобус по пътя София-Своге загинаха 17 души, има и много ранени. Понеделник бе ден на национален траур, а причините за инцидента още се разследват. Една от версиите е проблем с пътната настилка.

"Въпреки многократните обещания, които даваше след всяка катастрофа с много жертви, Московски не намери воля да внесе навреме предложения за изменение в законите и да настоява мнозинството в парламента да ги приеме. Това не беше негова кауза.

След поредната трагедия, отнела живота на 17 души, министърът пак дава обещания. Повече никой не може да чака. Оставката на Московски е задължителната политическа отговорност, която управлението и мнозинството трябва да поемат и лично министър председателят Борисов, чийто избор е Московски вече трети мандат. Дължат го на обществото за неизпълнените си обещания години наред. От 2011 година се води дебат за въвеждане на законово изискване за поставяне на колани в автобусите – без реален резултат. За периода на това бездействие в множество инциденти с автобуси и микробуси, са загинали 34 души.", казват от "Демократична България". 

Другото искане е за извършване на незавидим одит на цялостната дейност на Агенция "Пътна инфраструктура" - както по възлагане на ремонти и изграждане на пътища, така и на поддръжката им, както и оставки на длъжностниле лица, отговорни за състоянието на пътя край Своге. 

Според извънпарламентарното обединение отговорност на премиера Борисов е да поиска оставката на Московски, а всяко оставане на последния на поста му "е арогантна демонстрация на незачитане на стойността на човешкия живот."

От "Демократична България" настояват за промени в законодателството, с които да се въведе задължително оборудване на всички автобуси с предпазни колани за всички седалки, проверка от шофьора на всички пътници за закопчани колани преди да потегли, отказ на шофьора да потегли, ако пътник не си е поставил колана.

Другите мерки, които трябва да бъдат описани в нормативните актове според обединението, са аудио съобщения, които да информират за задължителното поставяне на колана, при техническите проверки на автобусите да се тества изправността на всички колани, както и да се проведе информационна кампания за необходимостта за поставяне на колани.

Какво казва законът сега?

От 2007 г. в Закона за движение по пътищата (член 137а) пише, че водачите и пътниците в автобусите и микробусите трябва да използват обезопасителните колани, "с които моторните превозни средства са оборудвани". 

В член 137д, редактиран последно през януари 2017 г., се допълва "всички седящи пътници в моторните превозни средства от категории М2 и М3 (които обединяват всички автобуси - б.а.), когато са в движение, използват системите за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани". Освен това и сега пътниците трябва да бъдат уведомени за задължението да поставят колан, ако има наличен такъв, допустимо е и използването на аудио-визуални системи за целта. Предвидени са и глоби - и за шофьора, и за пасажера, ако не е поставен колан. За водача на автобус санкцията е 50 лв за всеки пътник без колан. Същата е глобата и за неизрядните пътници.