Идната седмица започва одит по пътна безопасност на целия близо 83-километров път II-16 Мездра-Своге-Нови Искър, който ще бъде направен от лицензирани одитори по пътна безопасност.

На 54-ия километър от пътя- на 2 километра от Своге, на 25 август се преобърна автобус и загинаха 17 човека, а 21 бяха ранени. Тогава регионалният министър Николай Нанков заяви, че от март до юли от Агенция "Пътна инфраструктура" пет пъти са уведомявали фирмата-изпълнител на обекта - ДЗЗД "Трейс Своге", във връзка с активизиране на гаранцията, да отстрани посочени дефекти.

Те не са само в участъка на произшествието, където говорим за компрометирани характеристики на износващия пътен слой и лошо сцепление с горния износващ слой на асфалта, каза тогава Нанков след среща при премиера Бойко Борисов.

Сега по разпореждане на министъра на регионалното развитие и благоустройството се прави инспекция на всички пътища в страната. До средата на септември резултатите ще бъдат обобщени от областните пътни управления и ще се направи анализ на пътната обстановка, съобщи днес председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Светослав Глосов по Нова телевизия.

Инж. Глосов заяви, че констатациите от неправителствената организация Институт по пътна безопасност, свързани с тежкия пътен инцидент край Своге, са направени без в нея да е участва нито един лицензиран експерт по пътна безопасност. Той засегна и темата за асфалта.

"Пътищата се строят с асфалтови смеси, които са с одобрени рецептури, съответните проби. По думите му това означава, че всяка рецептура преди да се одобри от лабораторията, преди е била изпитвана в акредитирана лаборатория. Това, което се влага в пътя, се контролира от строителни лаборатории, които са акредитирани на база на взети контролни проби от пътя. Във всеки нов път, който се прави, се взимат контролни проби. Преди се взимат, за да може да се докаже, че одобрената рецептура е удачна", коментира инж. Глосов.

Във връзка с участъка в Искърското дефиле, където стана трагичната катастрофа, той обясни, че се е оказало, че в един сравнително малък участък има проблем.

Възможно е да се направи грешка при самото производство на материала. Трябва да се взимат проби. Този път е изпълняван по съвсем други критерии. В участъка приетата рецептура не е изпълнена така, както е направен. Казано е какъв инертен материал да бъде вложен, но в случая за един участък от около 370 м материалът в едрата фракция не е този, който е бил по рецептура, обясни той. 

Както стана известно след катастрофата, изискванията към изпълнителя на пътя - ДЗЗД "Трейс Своге", са били да разполага със своя акредитирана лаборатория, каквато "Трейс" има. Асфалтовите проби са били изпитвани там.

По отношение на ограничителната система в участъка инж. Глосов подчерта, че следствието е направило предписание на община Своге да възстанови мантинелата на пътя и това изяснява въпроса чия собственост е тя. Той отново обясни, че Законът за пътищата и правилникът за неговото прилагане са ясни и в тях точно са описани отговорностите на АПИ и общината по отношение на пътя в урбанизирана територия. Досега от община Своге отричаха, че мантинелата е тяхна грижа.

 

Председателят на УС на АПИ посочи още, че трафик камерите в участъка на пътния инцидент показват, че ограничението на скоростта от 40 км/ч масово не се спазва от превозните средства и превишава с над 30%.

Относно срутилата се къща при с. Василовци в близост до третокласния път III-114 Ружинци-Лом, инж. Глосов подчерта, че пътят е затворен за движение на тежкотоварни превозни средства над 12 т, но забраната не се спазва и никой не контролира трафика. Същият е и случат с пътя Русе - Бяла - пътят е сигнализиран че е в ремонт, има пътни знаци, но шофьорите карат с висока скорост.

Искаме да има хубави пътища, но не може това да стане без да се ремонтират. Голяма част от тях се ремонтират без да се спира движението, защото няма алтернативен маршрут, каза инж. Глосов.

Във връзка с промените в Закона за пътищата инж. Глосов обясни, че се предвижда създаването на специализирано звено "Национално ТОЛ управление", което ще се занимава със събирането на електронните пътни такси. Неговата работа ще е свързана с въвеждането на тол системата през следващата година.

Постепенно над 900 служители ще бъдат назначени в новата структура и това ще бъдат служителите, осъществяващи контрола, инженерен персонал, технически изпълнители, поддръжка на електронната система и т. н. Около 3000 души обслужват тол управлението на Австрия, която е съпоставима по размери с България, съобщи председателят на УС на АПИ.

Тол системата ще тръгне от януари 2019 г., като изцяло ще заработи от средата на август догодина. 

По отношение на въвеждането на електронната система, Глосов препоръча тези шофьори, които имат действащи винетки след 1 януари 2019 г. да ги регистрират в пунктовете, в които ще бъде таксувана електронна винетка. Ще има преходен период за преминаване от действаща книжна към електронна винетка, но това няма да бъде повече от няколко месеца.