Акциите на Nike паднаха с близо три пункта на борсата още на следващия ден след публикуването на предизвикалата огромна полемика реклама с бившия играч по американски футбол Колин Каперник по случай 30-годишнината на популярния слоган Just do it.

В същото време социалните мрежи продължават да заливат с хаштагове за бойкот на Nike, снимки и видеа, на които хиляди американци горят, изхвърлят и унищожават по всякакви начини продукти на спортния гигант - от маратонки, до якета, тениски и т.н. Хаштаговете #JustBurnit ("Просто го изгори" - препратка към "Просто го направи") и #BoycottNike са най-популярните в туитър тези дни.

Колин Каперник

Каперник има меко казано противоречива слава в САЩ. Преди две години той първи почна да коленичи по време на химна преди всеки мач от Националната футболна лига (НФЛ) - в знак на протест срещу расовата дискриминация и зачестилите тогава убийства на афроамериканци от полицаи при спорни обстоятелства. През 2017 г. играчите масово почнаха да коленичат (не само тъмнокожите), а това доведе до скандал, засегнал бизнеса и политиката. Дейно участие взе и президентът Доналд Тръмп.

В понеделник Nike постави началото на юбилейна кампания, в която участва и Серина Уилямс. В рекламната визия на Каперник пише следното:

"Вярвай в нещо, дори това да означава да жертваш всичко".

Не е просто надпис за вдъхновение. През пролетта на 2017 г. Каперник, дотогава куотърбек на "Сан Франциско Фортинайнърс", напусна клуба. През целия минал сезон той не можа да си намери друг отбор, а така ще бъде и през настоящия, стартиращ в четвъртък. Кап, както го наричат, заведе дело срещу лигата, което ще влезе в съда след решение на арбитраж. Смята, че е лишен от правото на труд чрез съглашателство между клубните босове.

Америка бурно се люшка в коментарите за решението на Nike да включи Каперник. Според някои анализатори и специалисти в рекламния бранш ходът е гениален, макар и доста рискован. В крайна сметка това е компания за спортни пособия и посланието е насочено към спортистите: че гласът им ще бъде чут, че може да промени много, че си струва да си бунтар, независимо от всичко, казват някои.

Една от популярните снимки (и постове) - с изрязване на логото на Nike на чорапи, в масовото недоволство от фирмата.

Според други рискът не си струва: играе се по тънката струва на патриотизма на американците и в крайна сметка Nike ще понесе търговски неуспехи, ще пострада реномето ѝ и т. н., и т. н. Прави се паралел със срива в популярността на НФЛ.

Изгаряне на маратонки Nike - една от най-масовите прояви в САЩ тези дни.

Водещи автори сравняват Каперник с някои от най-популярните борци за права в САЩ през последните десетилетия. Други го ненавиждат и принизяват. Масово в последните часове се дава пример с "истински герой" - Пат Тилман, звезда на НФЛ и "Аризона Кардиналс". Защитникът постъпи в армията и през 2004 г. загина при акция в Афганистан. Пред стадиона на "Аризона" има негов паметник.

Спортни величия като Серина Уилямс, баскетболистите Леброн Джеймс, Кевин Дюрант, Кармело Антъни и Крис Пол, голямата звезда на американския футбол Том Брейди, публично защитиха Каперник. На това също може да се намери обяснение от противниците - всички те имат договори с Nike, която ги позлатява.

"Компанията рискува много с това, че подкрепи Колин Каперник, но тя явно не се страхува, коментира Серина по време на турнира US Open в Ню Йорк. - Чувствам, че така се отправя много силно послание към другите големи фирми. Колин направи много за афроамериканците и плати висока цена за това. Което е тъжно. Но въпреки това той продължава да дава най-доброто от себе си."

По-късно Уилямс написа в туитър, че се "гордее да бъде част от голямото семейство на Nike". Леброн Джеймс, който наскоро откри свое обществено училище за деца в неравностойно положение в родния си град Акрон, щата Охайо, похвали и защити Каперник във всичките си акаунти. Краля не пропуска да "захапе" Тръмп.

Разбира се, президентът не пропусна да се изкаже по темата. Вече от година той призовава собствениците на клубове в НФЛ - някои от които негови приятели, да уволняват играчите, които не стоят прави на химна.

"Мисля, че те отправят ужасно послание, заяви Тръмп, визирайки Nike, цитиран от консервативния политически уебсайт "Дейли колър". - Може би си имат причина да го отправят. Аз мисля, че посланието е ужасно и че не бива да се отправя. Не виждам причина за това."

Държавният глава добави, че Америка е свободна страна и в този смисъл Каперник е свободен да прави каквото пожелае, но лично той не приема формата му на протест. Любопитно е, че един от най-големите магазини на фирмата за екипировка в Ню Йорк - Niketown, се помещава в сграда, собственост на Тръмп.

"Да, Nike е мой наемател, добавя президентът. - Плаща много висок наем."

Малко по-късно Тръмп беше значително по-остър от любимата си трибуна - туитър:

"Nike може да бъде убита с гняв и бойкоти. Чудя се имат ли представа докъде могат да стигнат? Колкото до НФЛ, за мен е много трудно да гледам мачове и винаги ще е така, докато играчите не стоят прави на химна."

Бурята няма да стихне скоро. Ще бъде интересно дали играчите ще продължат да коленичат. Първият кръг от новия сезон на НФЛ е в неделя, но още в четвъртък шампионът "Филаделфия Игълс" гостува на "Атланта Фалкънс" в откриващия мач. През месец май лигата спусна правило за глоби на цели отбори и състезатели, ако не стоят прави на химна. Те все пак могат да го правят, но само в съблекалните, където никой не ги вижда.