След месеци на задкулисна война срещу митата на президента Доналд Тръмп в търговския спор, който ескалира много над това, което бизнес организациите си бяха представяли, над 60 американски браншови организации създават днес коалиция, която да поведе открита борба срещу намеренията на Белия дом, съобщи Ройтерс. 

Групата "Американци за свободна търговия" се появява, след като Тръмп прегърна идеята да използва мита, обхващащи стоки на стойност милиарди долари, като заплаха, чрез която да спечели отстъпки, или с увереността, че това ще създаде работни места в САЩ. 

"Много други заинтересовани групи мислеха, че това няма да продължи дълго или че няма да стигне толкова далеч. Наслагващият се ефект (от митата) обаче най-накрая принуди всички да кажат "Стига вече!"," посочва Никол Василарос, водещ лобист на Националната асоциация на производителите на морски съдове (NMMA).

Членовете на организацията обмислят съкращаване на работници, след като разходите им се повишиха с 35%.

Новото бизнес обединение включва групи, представляващи някои от най-големите американски компании. Сред тях е Американският институт по петрола (API), обединяващ най-големите рафинерии като ExxonMobil, както и Асоциацията на лидерите в търговията на дребно, включваща компании като веригата Target и Autozone. 

"През последните осем месеца бе свършена много работа, за да се опитаме да убедим президента и администрацията, че митата няма да работят. Според нас все още не е твърде късно", казва Дийн Гарфийл, главен изпълнителен директор на Съвета по информационни технологии (ITTC), сред чиито членове са Microsoft, собственикът на Google, Alphabet и Apple.

Коалицията се е оформила на седмичните срещи на браншови организации, организирани от Националната федерация на търговците на дребно (NRT), включваща компании като Amazon, Macy's и Walmart. 

"Участват почти всички сектори на американската икономика", заявява Дейвид Френч, главен лобист на федерацията. 

Групата ще насочи действията си към представителите в Конгреса на Републиканската партия от пет щата - Охайо, Пенсилвания, Илинойс, Индиана и Тенеси. Тя няма да се намесва в предизборната надпревара преди частичните избори за Конгреса на 6 ноември, в които залогът е контролът над законодателния орган, но ще призовава избирателите да обсъждат търговските въпроси с конгресмените. Коалицията планира до края на годината да разшири дейността си до дванадесетина щата, близо една четвърт от всичките 50 щата.

Членовете на Конгреса не успяха да забавят протекционисткия марш на Тръмп и малцина се осмеляват да говорят публично от страх да не предизвикат гнева на консервативните избиратели. 
Обединението на бизнес организациите се надява да накара конгресмените републиканци да притиснат Тръмп да се откаже от митата, убеждавайки го, че тази търговска политика може да подкопае курса му за намаляване на данъците и регулациитe.