Бензиностанциите също ще трябва да слагат биодобавка в горивата за транспорт, предвиждат приети на първо четене днес промени в Закона за енергията от възобновяемите източници. От 1 септември биодобавката, която сега е 5 на сто, ще трябва да бъде увеличена с 1% биогориво от т.нар. второ поколение - тоест произведена от слама, водорасли, джибри, животинска тор, утайка от отпадъци и др. Биогоривата от "първо поколение", които осигуряват настоящите 5 на сто, се произвеждат основно от рапица.

Макар законопроектът да е одобрен от правителството още през пролетта, едва сега парламентът го вкара в дневния си ред и по всичко личи, че срокът - 1 септември, отдавна е прескочен. Предвид факта, че сроковете между първо и второ четене бяха удължени на 3 седмици, въвеждането на европейската директива, от която произтичат изискванията, съвсем се забавя.

Промените предвиждат биодизелът в конвенционалните горива да е 6%, като задължително един процент трябва да бъде според новото изискване, а в бензиновите горива биоетанолът да се увеличи от 7 на 8 на сто, като от догодина стане 9%. Такова изискване се въвежда и за крайните разпространители на горива, а не само за производителите, които ги пускат на пазара.

Измененията са в изпълнение на европейска директива, чиято цел е да намали вредните емисии. От българската петролна и газова асоциация смятат, че България не е готова за такава стъпка и предлагат от 1 септември да се започне с 0.25% биодизел ново поколение и да се увеличава плавно. Аргументът им е, че все още няма система за контрол над сертификатите на биогоривата от второ поколение.

Министерството на енергетиката е изразило готовност да промени срока за въвеждане на тези изисквания, но не и да промени процента.

В мотивите си вносителите припомнят, че България трябва да изпълни националната си цел до 2020 г. за потребление на биогорива от ново поколение, която е 0.05% от задължителния дял на енергия от възобновяеми източници в транспорта.