Министерството на образованието и науката (МОН) предвижда създаването на "учителски корпус" - педагози, които срещу допълнително възнаграждение ще преподават в по-трудните училища - тези, които са отдалечени и тези, в които трябва да се работи с най-голям брой проблемни деца. Новината съобщи министър Красимир Вълчев на форум, посветен на недостига на кадри за българското образование.

Наред с това от МОН обещават да направят и карта, която да показва в кой район от какви педагогически специалисти има нужда.

Трябва да подготвим учители за най-малките и най-отдалечени места. Много е важно да реализираме цялата концепция, заложена в Закона за училищно и предучилищно образование и да стимулираме иновациите в системата, обясни Вълчев.

"Възнагражденията са важни, за да задържим младите хора в системата на образованието. Важни са също така квалификацията, подбора на учителите“, добави Вълчев. Той припомни, че от догодина минималната заплата за учители става 920 лева. Това, което имаме като информация от педагогическите факултети, е лек ръст на желаещите да се включат в педагогическо образование. В професионално направление "Педагогика" имаме ръст на студентите и на кандидат-студентите, каза още той.

"Имаме недостиг по определени дисциплини, който може да бъде задоволен от съществуващите педагогически специалисти чрез допълнително обучение, особено когато става въпрос за дисциплини с по-малък хорариум. Например учители по химия да преподават и физика, учители по математика да преподават информатика, учители по история да преподават религия", уточни Вълчев. 

Просветният министър и синдикатите отново биха камбаната, че не достигат учители на българското образование.

През 2024 г. в системата ще липсват 39 000 учители, а още през 2020 г. - 10 000 учители, каза председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева на дискусия, посветена на кадровите проблеми на българското образование. Затова една от основните политики е кадровото обезпечаване на системата.

Изследването, на което Такева се позова, също така показва, че още от 2019 г. ще има "изключително голям дефицит на учители по природоматематически дисциплини". 

Тя съобщи, че се работи по проект всяка година да се обучават по 600 учители, които да получават педагогическа способност, включително и ресурсни учители.

"Има 22 600 деца с образователни потребности и не достигат ресурсни учители. В България се води, че има 4000 ресурсни учители, но тук влизат и педагогическите съветници и психолозите, а те не са учители. Около 1460 са ресурсните учители", уточни синдикалистката.