През учебната 2017/2018 година турското министерство на образованието промени много учебни планове. Засегнати бяха най-вече учебниците за първи, пети и девети клас.

"В новите учебници са представени много по-малко жени от трудовия живот, отколкото в старите" - това е един от изводите, до които стигат турските академици Канан Аратемур Чимен и Сезен Байхан в рамките на свое изследване.

В сътрудничество с германската фондация "Фридрих Науман" и дружеството "Сравнително образование", Чимен и Байхан изследват общо 16 учебника по предметите турски език, социология, история и религия и ги сравняват със старите учебници от 2016 година. Резултатите са представени подробно в студията им "Секуларизмът и равнопоставеността на половете в реформираните учебници".

А къде са жените?

Учените установяват, че в новите учебници по социология за пети клас, жените присъстват много по-малко, отколкото в учебниците от 2016, в които в раздела "Представяне на професиите" жените са били представени като инженерки или ветеринарни лекарки. Освен това в новите учебници няма и примери от историята, които да представят жените на власт или на високи постове. В разговор с Дойче веле Сезен Байхан споделя, че е бил учуден от завръщането на понятието "чест" в новите учебници.

"Според мен, новите учебни планове са напасвани към политическия ислям. В тях турската история е написана отново. И това показва ясно, че правителството очевидно има проблем с жените", казва той.

Съавторката на студията Канан Аратемур Чимен обръща внимание на един друг аспект. Според нейния анализ, в новите учебници се приписва особена роля на религията.Тя е представена като основен фактор за общественото съжителство. Така например в раздела "Ролята и значението на религията за човешкия живот" от учебниците по религия се казва следното:

"Религията съответства на човешката природа и задоволява човешката потребност за вяра. Религията регулира обществения живот със своите ясни предписания. Затова тя има особена стойност при създаването на една социална система".

Двамата учени установяват и още нещо: религиозно обоснованото мъченичество в исляма също се споменава много по-често. Набива се на очи и разширяването на това понятие върху сегашните събития.

"Освен това много от уроците са посветени на неуспешния опит за преврат от 15 юли 2016", казва Канан Аратемур Чимен.

Според нея, опитът за преврат бива инструментализиран в името на създаване на една нова нация и нова национална идентичност. В учебниците по история за девети клас например пише следното:

"Свещен дълг на нашия народ беше да се бие до последната капка кръв още от времето на кръстоносните походи та чак до монголското нашествие. Атаките срещу нашата страна обаче не идваха само отвън. Затова е от голямо значение, че героизмът в нощта на 15 юли влезе в историята и ще бъде предаден и на идните поколения".

Децата не бива да мислят самостоятелно?

Много родители не са съгласни с промените в турските учебници. С инициативата си "Движение за научно и светско обучение" те се противопоставят срещу "идеологическата подплънка", която се налага чрез увеличаванено на броя на религиозните училища - т.нар. "имам хатип". Родителите недоволстват и срещу обикновените училища, където религията заема все по-голямо място в учебния процес.

"С тази училищна система Турция уж иска да се конкурираме със света. Но това не е възможно. Тази система не дава на децата свободата да мислят самостоятелно", казва Хюлия Сен, която се ангажира в инициативата. "От ден на ден става все по-лошо."

Дойче веле.