Жителите на Русия вече не пестят толкова за сметка на стоки от първа необходимост, но се стремят да харчат по-малко за развлечения и облекло, пише руското издание на сп. "Форбс" в коментар за проучване на изследователската група "Ромир", съобщава БТА.
Според експертите все още е рано да се говори за подобряване на ситуацията с доходите в страната - руските семейства просто са започнали да живеят на кредит.
По данни на "Ромир" хората в Русия си позволяват много по-малко харчове за облекло и развлечения отпреди. Делът на избралите да намалят тези разходи е нараснал за 4 години от 17 на 25 процента. Това са главно младежи, а по-възрастните пестят най-вече от храна.
Гражданите могат да пестят по-малко от най-необходими стоки и храни поради стабилизираната от две години динамика на инфлацията в Русия, смята експертът Никита Жарски. А според Олга Горелова от "Ромир" сред основните причини е нарасналият брой промоции във веригите.
"От 18 до 57 процента от покупките се правят именно на специални цени. Купувачите мислят вече по-рационално, стратегии за икономии избират дори хора с високи доходи", казва тя.
Освен това "регистрираме по-висок растеж на обема свободни пари в руските семейства", посочва анализаторката пред "Форбс", цитиран от Би Би Си.
Експерти на изданието обаче изтъкват, че растежът на доходите на населението в Русия все още е слаб и е рано да се правят изводи за подобряване на финансовото му положение.
Учени от Руската академия за народно стопанство и държавна служба предполагат, че доходите на мнозина в Русия днес намаляват, макар статистиката да отчита ръст на заплатите. По време на предишни кризи - през 2008 и 2014 г., жителите на страната са реагирали на икономическата дестабилизация хаотично, "размразявайки" спестяванията си. Но вече няма какво да измъкват "от хамбарите" и се налага да вземат заеми.
"Спестяванията на огромното мнозинство хора в Русия са напълно изчерпани", а разходите често надхвърлят доходите и "такива хора всъщност нямат особен избор - те затъват все по-дълбоко в дългови примки", коментира финансистът Владимир Рожанковски.
Разходите "за облекло и развлечения" не са жизнено важни и свиването им обикновено се смята за характерен белег на дълбока икономическа рецесия, отбелязва руският експерт.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни