Освен газови проекти, Азербайджан кани България за участие и транспортни, където смята, че има голям потенциал. Това  става ясно от интервю на министъра на външните работи на Азербайджан  Елмар Мамедяров пред агенция "Фокус".

Газовите връзки

От 2020 г. България ще получава 1 милиард кубически метра природен газ от Азербайджан, което повече от 1/3 от сегашното годишно потребление от 2.8 млрд. куб. м. Те ще влизат през интерконектора с Гърция, за който Мамедяров изразява надежда "проектът за газова връзка България-Гърция скоро да бъде реализиран и по този начин ще направи възможно транспортирането на азербайджански газ в България от 2020 г."

Проектът гарантира реална диверсификация на доставките на газ посредством договора, който България има за доставка на газ от Азербайджан, възможност за свързаност с LNG терминала в Александруполис и доставки на газ от Каспийско море.

Преди ден на среща с американския посланик Ерик Рубин, министърът на енергетиката Теменужка Петкова заяви, че до края на 2018 г. се очаква страната ни да финализира участието си в проекта за терминал за втечнен газ до гръцкото пристанище Александруполис. По отношение на интерконектора с Гърция, Петкова поясни, че всички тръжни процедури са в ход и през втората половина на 2020 г. газовата връзка ще бъде въведена в търговска експлоатация. 

Наред с това обаче външният министър на Азербайджан отново поставя въпроса за въпроса за участието на държавната петролна компания на Азербайджан (SOCAR) в процеса на газификация на България, поставен в началото на годината. В момента монополист на този пазар е "Овергаз", която има най-много сключени договори с общини.

"В същото време в дневния ред е въпросът за участието на Държавната петролна компания на Република Азербайджан (SOCAR) в процеса на газификация на България", казва той.

За транспортните връзки

Според първия дипломат на Баку "Азербайджан и България притежават изгодно географско разположение и могат да изиграят важна роля в насърчаването на международен товарен превоз между Европа и Азия". В тази връзка той подчертава дългосрочните отношения между двете държави, които наскоро честваха 25-годишнината от установяването на дипломатически отношения помежду си.

Мадеряво припомня, че Азербайджан и България са сред основателите на Транспортния коридор Европа-Кавказ-Азия (TRACECA) през 1998 г.

За да допринесе за насърчаването на коридори за международна търговия като Изток-Запад, Север-Юг и Юг-Запад, Азербайджан предприема систематични и интензивни мерки за развитие на транспортната инфраструктура. Вече функционира новият комплекс на Бакинското международно морско търговско пристанище. Но значението на това пристанище в региона се увеличи със създаване на свободната икономическа зона "Алят", тъй като целта й е да привлече чуждестранни инвеститори и в други сектори извън петрола, казва външният министър.

Според Мамедяров България може максимално да се възползва от превръщането на Азербайджан в логистичен възел, за което допринася и откриването на железопътната линия Баку-Тбилиси-Карс, значима от гледна точка на насърчаването на транспортните връзки между Европа и Азия.

Предвид факта, че пет от 10-те европейски транспортни коридора преминават през територията на България, вашата страна също има особено значение по отношение на транспорта. Тази област е един от приоритетите на стратегическото партньорство в икономическа сфера - и важен елемент от дневния ред на сътрудничеството ни с ЕС, чийто член е България, подчертава външният министър.

Той акцентира върху Транскаспийския международен транспортен маршрут (TBNM), част от международния транспортен коридор Изток-Запад. "По този начин географията на този маршрут започва от китайско-казахската граница и се простира отвъд Каспийско море и Азербайджан и Грузия до Европа. Този маршрут има и своя собствена независима институционална структура. Това е консорциум, който включва действащи в областта на логистиката институции от Азербайджан, Казахстан, Грузия, Полша, Турция и присъедидена преди няколко дни Румъния", обяснява Мамедяров.

"През 2016 г., когато е създаден консорциум TBNM, беше определена рамката за институционално сътрудничество по маршрута, единната тарифа за преминаване на целия маршрут и беше приложен принципът "едно гише". Този консорциум води преки преговори с притежатели на товари и товарни превозвачи в Китай и всеки месец укрепва новите си логистични линии между Азия и Европа", отбелязва външният министър.

Разширяването на географията на TBNM в близко бъдеще с включването на потенциални партньори от страни от Източна Европа, включително България, може значително да допринесе за сътрудничеството между нашите страни, казва министърът и добавя, че Азербайджан е създал и търговски коридор Юг-Запад, в който се е включила вече Полша. Това е друга логистична география и нейната верига се простира от Индия в Европа, казва Мамедяров.

На 6-8 ноември 2018 г. в София ще се проведе петата среща на смесената междуправителствена комисия, в рамките на която ще бъде организирана и експортна мисия и бизнес форум, където ще участват представители на около 30 фирми от Азербайджан, специализирани в производство на храни и вино.

Външният министър не подминава и темата за сигурността в региона, която включва и разрешаването на арменско-азербайджанския конфликт в Нагорни Карабах. 

"От първите дни на независимостта си Азербайджан е изправен пред политика на окупация от Армения, при което една пета от територията му е окупирана от арменски въоръжени сили и над един милион души са се превърнали в бежанци и вътрешно разселени лица, и той много добре осъзнава ценността на мира, сигурността и стабилността. По тази причина нашата страна участва в преговори от повече от 20 години, за да разреши конфликта", обяснява Мамедяров.

За съжаление, настоящата ситуация в Армения и продължаващите политически турбуленции забавят процеса на преговори, казва той. Арменският парламент беше разпуснат вчера, след като за втори път не успя да избере нов премиер и това проправя пътя към предсрочни избори.

Според Мамедяров "мирната формула, която ще донесе мир и сигурност в региона, както и икономическото развитие на Армения, е освобождението на окупираните територии на Азербайджан и завръщането на местните азербайджанци в тези територии".