Бензините в България изглеждат евтини само на пръв поглед - просто държавата прибира по-нисък акциз и така позволява на производителя "Лукойл", който доминира на пазара на горива, да продава с висока надценка.

Това показват данни, огласени по bTV, както и таблица, публикувана в социалната мрежа Facebook.

В цените на горивата в България близо 50% е акциз и ДДС. С цена от около 1,20 евро на литър България изглежда като една от държавите в Европейския съюз с най-ниска цена на масовия бензин А-95. Само в Полша и Румъния се оказва, че е малко по-евтино - 1,18 евро, показва проверка на bTV.

Така погледнато, бензините са ни малко по-евтини от останалите страни в ЕС...

Достатъчно е обаче "да се извади" тежестта на акцизите и ДДС от цените и тогава картинката става съвсем ясна.

Без акцизи и ДДС литър от най-масовия бензин в най-бедната държава от ЕС съвсем не изглежда така евтин. Даже е и скъп...

Сравнени по цени, разтоварени от акцизи и ДДС, се оказва, че в 24 от 27-те членки на ЕС цените са по-ниски, отколкото в България. Тук чистата цена на А-95 е 63 евроцента, докато във Франция е 59 евроцента, в Италия – 62 евроцента, във Финландия – 57 евроцента. По-скъпо е само в Испания (64 евроцента), Германия (65 евроцента), Дания (67 евроцента).

Защо е така? Според таблица, публикувана от юриста Георги Георгиев в социалната мрежа Facebook, държавата очевидно прави услуга на руската компания "Лукойл", като "умишлено държи най-ниския позволен акциз в ЕС - само 65 ст. на литър, и така монополистът "Лукойл" си слага огромна надценка.

При изравняване на акциза с другите страни у нас горивата биха скочили над 3 лв. за литър, защото надценката на "Лукойл" е огромна, в пъти по-висока от тази в другите страни, казва Георгиев.

Така държавата ни губи над 1 милиард лева годишно, защото вместо да влизат в хазната ни като акциз, парите се прибират от монополиста "Лукойл" и картела му. При декларирани над 3 милиарда литра вътрешно потребление и при свръхнадценка от над 35 ст. на литър, това прави над 1 милиард лева годишно загуби за хазната ни. Най-лесно е да се сравни с една държава като Австрия, където крайните цени са като тук, но акцизът ( парите, които държавата прибира) е 1 лв. В съседна Гърция акцизът е 1,40 лв., в Турция е 1,80 лв., в Германия - 1,20 лв., а тук само 0,65 лева. В нормалните държави търговската надценка е не повече от 10-15 ст. (5-8 евроцента), а у нас тя е над 40 ст., отбелязва Георги Георгиев.

Поради факта, че "Лукойл" държи и данъчните складове, това пречи на по-евтин внос от съседни страни. Благодарение на настойчивостта на бившите депутати от Реформаторския блок Мартин Димитров и Петър Славов, станаха публично известни данните, че "Лукойл" контролира около 92% от капацитетите на данъчните складове при бензините и 82 процента при дизеловото гориво. Лицензите за това се издават от държавата, т.е. от агенция "Митници" към Министерството на финансите.

Протестите срещу цените на горивата се подновяват

С автошествия, блокади на пътища и улици през уикенда хиляди български граждани протестираха срещу високите цени на горивата и верижните увеличение на цените на основни хранителни стоки. Протестите ще продължат и следващия уикенд.

Наред с това гражданите изразяват своето недоволство и срещу увеличените данъци за старите автомобили и подготвеното поскъпване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". 

Цените на петрола

Средната цена на петрола на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) се понижи миналия петък до $68.89 за барел. Ден преди това барел от кошницата на ОПЕК се търгуваше за 70.68 долара.

Според експерти в близките месеци цената на петрола ще се установи трайно под 70 долара на барел. Министърът на финансите Владислав Горанов заяви днес, че "цените на горивата в България следват тенденциите в света".

"Очакванията ни са - така е заложено и в 3-годишната бюджетна прогноза на правителството, цените на суровия петрол да се успокоят на нивата, на които са в момента и дори с леки намаления през следващите месеци на 2019 г. Може би трябва повече да се обяснява и коментира. Не е изключена среща е и с Българска петролна и газова асоциация, за да се обсъди веригата на доставки и да се докаже на българските граждани, че това са ценовите равнища, които могат да се прилагат в една пазарна икономика", посочи Горанов.