Със спадащ рейтинг в социологическите изследвания президентът Еманюел Макрон ще се изправи в събота пред гнева на "жълтите жилетки", движение на френските шофьори, раздразнени от покачващите се цени на горивото, които планират да блокират пътища и да стигнат до президентския дворец.

"Не всички живеем в града: навъртам 25 000 км годишно, нямам избор дали да взема колата си, независимо дали замърсява или не замърсява", ядосва се Жаклин Муро, шофьорка от Бретан, която осъжда "хайката срещу водачите" в онлайн видео, гледано повече от 6 милиона пъти.

Тази акордеонистка и хипнотерапевтка стана едно от лицата на движението "жълтите жилетки",кръстено на светлоотразителните жилетки, задължителни във френските автомобили в случай на инцидент.

Това е разнородно движение с мащаб, който трудно може да се прецени. Протестиращите ругаят безразборно различни мерки, които засягат шофьорите, най-вече повишаването на цената на горивото.

Макар че цената на горивото разпали гнева, движението на "жълтите жилетки" се вписва в по-общо отхвърляне на Еманюел Макрон, възприеман от част от населението като "президент на богатите", неспособен да разбере всекидневието на "истинската Франция", която живее далече от големите градски центрове.

"Единственото нещо, което може днес да успокои огромния гняв в страната, е възстановяване на данъка върху богатството", увери през миналата седмица по телевизията Жаклин Муро, имайки предвид данъчно облагане на богатите, частично премахнато през миналата година.

"Какво вършите с мангизите, освен да сменяте чиниите в Елисейския дворец или да построите плувен басейн? Ето това се питаме", добави тя с обвинителен тон.

Няколко полемики за издръжката на президентската институция - нов сервиз за хранене, проект за изграждане на плувен басейн в лятната президентска резиденция... - изпъстриха началото на мандата на Еманюел Макрон, който понастоящем има под 30 процента одобрение.

Въпреки критиките Еманюел Макрон засега поема риска от спад в популярността му и уверява, че тези мерки са необходими, за да поеме Франция по пътя на екологичния преход.

"Същите хора, които недоволстват срещу повишаването на цените на горивата, настояват също и за борба със замърсяването на въздуха, защото децата им страдат от болести", обяви той по-рано през този месец в интервю за регионален вестник.

Но според някои анализатори френският президент може и да не е схванал мащаба на недоволството на тази "провинциална Франция", тези селски или полуселски райони, които страдат от закриването на някои обществени услуги, от обезлюдяване и от недостатъчен обществен транспорт.

"Населението, отдалечено от големите градски центрове или изпаднало на дъното на социалната стълбица, има усещане за данъчна несправедливост", смята Алексис Спир, директор на изследванията в националния център за научни изследвания (CNRS).

Изправено пред опасността от блокиране на пътища и магистрали в събота, правителството обеща да намери решения за домакинства, принудени всекидневно да използват колите си.

По-специално то трябва да обяви повече предимства при закупуване на екологично чисто превозно средство и за разширяване броя на получателите на енергиен чек, средство за подпомагане на разходите за електричество и газ или за енергийно обновяване.

Остава да видим дали тези съобщения ще бъдат достатъчни, за да успокоят до събота гнева на "жълтите жилетки", който продължава отколешна френска традиция на оспорване, най-вече на данъците.

Броят на демонстрантите в събота би могъл да послужи на президента като барометър за отношението към трудните реформи в пенсионното осигуряване и в обществените услуги, които още са в неговия дневен ред.

"Правителството и държавният глава имат всички основания да се страхуват от движение, което засяга не само шофьорите, но и хората с ограничена покупателна способност", написа във вторник Филип Ренар в редакционна статия в "Л'еклер де Пирене", регионален вестник в Югозападна Франция.

"Социалните и териториалните неравенства би трябвало по-добре да се вземат под внимание. Това оспорване на данъци разкрива и пукнатините във френското общество", опасява се Алексис Спир.

Материалът е публикуван във Франс прес. Преводът е на БТА.