Българите стават все по-резистентни на пропагандата на Русия, а откритата геополитическа пропаганда отстъпва позиции за сметка на пропагандата за „домашна употреба“.

Това са някои от изводите във втория доклад на изследването „Антидемократичната пропаганда в България“. Автори са Боян Знеполски, Петя Чалъкова, Константин Павлов и Димитър Вацов, а докладът се финансира от фондация „Америка за България“.

„Жилото на пропагандата в български контекст масирано се насочва срещу вътрешните политически и икономически противници, като предпочитаните цели са реформаторските политически партии и реформаторските политики, например съдебната реформа“, се казва в доклада.

Изследователите са използвали за събирането на данните автоматичната система SENSIKA, чрез която се събира и обработва голям масив от данни - съдържанието на над 3500 сайта с българско медийно съдържание (онлайн медии, блогове, агрегатори, форуми, социални медии). Всички статии и публикации се регистрират с час, дата, източник и връзка към оригиналната публикация. А анализът и изводите в доклада са на база на ключови думи и семантични гнезда.

През 2017 г. се анализират четири основни теми (опорни точни), посочват авторите: „Залезът на Европа“, „Продажните елити на България“, „САЩ/НАТО като глобален кукловод-хегемон“, „Въздигането на Русия“.

„Публикациите, охулващи „продажните соросоиди и безродници“ у дома през 2017 г. (16703 статии) почти се изравнява с броя публикации по всички останали семантични гнезда (общо 20933 статии по другите опорни точки за същия период). За сравнение през 2016 г. по всички останали семантични гнезда са регистрирани 23898 публикации спрямо 11394 статии, използващи речника на „Продажните елити на България“, т.е. външнополитическата пропаганда тогава надхвърля два пъти вътрешнополитическата“, се казва в доклада.

Друг извод извежда обобщението, че „атаките срещу Еевропейски съюз (ЕС) рязко спадат“. Като според изследователите това се дължи на „неспадащата висока популярност на Съюза сред българските граждани, както и заради българското председателство на Съвета на Европейския съюз“. 

„Значителният спад на пропагадните материали по темата „Залезът на Европа“ може да се обясни с високата и дори нарастваща популярност на ЕС сред българските граждани, както и сред гражданите на другите страни членки на съюза – популистката пропаганда се отказва да атакува фронтално ЕС, за да не се конфронтира пряко с доминиращите обществени нагласи. Това, че директната атака срещу ЕС е непродуктивна пропагандна стратегия, се видя от резултатите от българските парламентарни избори през март 2017 г., в които партиите, използващи екстремно езика на популистката пропаганда, не получиха парламентарно мнозинство“, твърдят авторите. 

Отношението към Русия е силно позитивно, възхвалява се нейната политическата и духовна мощ, както на държавата, така и на руското оръжие. Това е „за сметка на дефанзивния пропаганден език, обругаващ враговете на Русия или оправдаващ анексията на Крим“, твърдят авторите. „А по по темата за санкциите срещу Русия публикациите запазват равнището си от 2016 г., но акцентът се превхвърля върху изтъкването на негативните последици за цяла Европа“, пише в доклада.

В същото време САЩ, НАТО и Западът продължават да са главен "Глобален Злодей". „Активността тук също нараства, макар да се наблюдават известни промени в образа на САЩ след избора на Доналд Тръмп за президент: тенденцията е НАТО и Пентагона да бъдат превърнати в привилегирования враг (а за Тръмп да се запази опцията „приятел“)“, смятат авторите.