"Гостите, мисля, бяха стъписани" - така определи реакцията на "вечерята - плюскане", предизвикала много коментари в социалните мрежи, пред предаването "Култура.бг" на БНТ Яра Бубнова, директор на Националния музеен комплекс- Национална художествена галерия. Разпространен във фейсбук клип, който по-късно беше изтрит, показваше пиршество с маси, отрупани с меса, оформени в странни фигури. Събитието и било замислено като пърформанс, провокация от авторката си Ода Жон, но мнозина видяха единствено лош вкус.

"В момента в Националната художествена галерия имаме две изложби, трудни за възприемане, по начина, по който хората биха искали изкуството да функционира. Едната е на фотографа Роджър Балън, който изследва подсъзнанието, психиката, доста травматизираната психика на съвременния човек. Другата е на Ода Жон - тя е още по-трудна, занимава се с травматизираната психика на жената, женските проблеми", обясни изкуствоведката.

Според Бубнова вечерята в бившия царски дворец, станала известна като "голямото плюскане" и представена като пърформанс, е "колкото вечеря, толкова и продължение на живописната част от проекта на Ода Жон".

"Това е нещо замислено, конструирано и режисирано от самата художничка", разясни още Бубнова. Така идеята от живописната изложба, наречена "Сърцевина", се свързвала с взаимоотношението на зрителя и с това, "което говорихме за идеята на Дейвид Хокни за потреблението - че човекът е склонен непрекъснато да потребява, или преведено на прост език: да плюска".

Бубнова разясни още че работите на Ода Жон са за "травмата на жената, която е обект на желанието, т. е. някой непрекъснато иска да я потребява, докато е млада, да я притежава, да я учи, да ѝ обяснява".

Изложбата на Ода Жон (Oda Jaune), или Михаела Дановска, имала още два сегмента - една скулптура, която пътува из България "Прегръдката", която "се показва неслучайно над градовете" и била "метафора за примирението". А на 1 декември, допълни Бубнова, щял да бъде показан и филм за Ода Жон, която била "много успешен комерсиален творец, работещ с една парижка галерия - "Темплон".

Бубнова даде подробности и около самата вечеря - била конструирана "по един начин, при който би трябвало участниците, поканените да са стъписани от действието, в което трябва да вземат участие". Присъстващите били поканени по списък, изготвен от самата художничка, по нейния замисъл - точно 100 души, "вероятно разделени поравно мъже и жени". Проектът бил изцяло на Ода Жон. Художничката собственоръчно направила и поканите - с едно кърваво сърце.

При това Ода Жон била вегетарианка.

"А нейният сценарий е свързан с това, че на масите лежат тела от гипс, които тя направи, покрити с храни от плът - меса, от които всички сме съставени. "Тя е вегетарианец, по-голямата част от гостите са вегетарианци, бяха дошли важни хора от Париж и Брюксел", разясни Бубнова.

"Изведнъж толкова буквално, преминаващо в сюрреализъм и ти трябва да потребяваш в присъствието на други хора", добавя тя.

По преценката на Бубнова пърформансът с меса върху гипсови отливки на женски тела предизвикал стъписване.

"Гостите, мисля, бяха стъписани", сподели тя.

Поканените чужденци по-лесно приели случващото се.

"За нас беше по-трудно. С този проект се занимаваме от година, беше стъписващо, но решихме, щом е част от ходожническия проект...Както и повечето неща на Ода Жон - които са на ръба на приемането и отвращението", каза още изкуствоведката.

След което реши да постави конкретната ситуация в по-широк контекст:

"Съвременното изкуство е много различно - това е нов език, с който се говори за нови теми. По-рано за женската жертвеност и ситуацията на несигурност по отношение на жената не се е говорило толкова в изкуството", добави тя.