Социалните мрежи се променят, навлизайки в онлайн търговията, съобщи германското списание "Шпигел". 

Мрежи като Фейсбук (Facebook), Инстаграм (Instagram) и Снапчат (Snapchat) отдавна се финансират чрез реклама, но напоследък проявяват все по-голям интерес и към платформите за онлайн търговия.

Потребителите вече могат от собствените си страници да поръчват стоки чрез линкове, които ги препращат към сайта на съответния онлайн магазин, за да купят продукта. 

През последните месеци редица социални мрежи създадоха или разшириха предпоставките за тази функция. От пролетта например Инстаграм и Пинтерест (Pinterest) в Германия дават възможност за преки покупки през платформите им. 

Потребителите могат да пазаруват и през мобилното приложение Снапчат, а във Фейсбук тази опция вече отдавна е налична. Според електронното издание "Дъ Върдж" Инстаграм дори планира да разработи отделно приложение за пазаруване. 

Дали социалните мрежи стават конкуренти на онлайн търговците като Амазон (Amazon)? 

Все повече търговци откриват потенциала на така нареченото инстантно пазаруване, при което потребителят купува, без да е търсил конкретно някоя стока. 

Честите посещения и предлагането на точния тип продукти като източник на вдъхновение и информация правят социалните медии основен канал за "инстантно пазаруване", посочва Германската търговската асоциация (HDE). 

Търговията в социалните мрежи от една година отбелязва силен растеж, най-вече чрез Инстаграм, уточнява Ане Лиза Вайнанд, експерт по социалните медии в кьолнския институт за изследвания в областта на търговията И Еф Ха (IFH). 

По думите й социалните медии се утвърждават все повече като важен канал за търговия, предвид че 90 процента от пазаруващите онлайн са активни и в социалните мрежи. Само в сектора на модата социалните медии вече оказват влияние върху търговия на стойност 3,4 милиарда евро. Въпреки това наблюдаваме едва началото на дълъг възход на социалните медии, отбелязва Вайнанд. 

Все повече компании търсят нови начини да достигнат до клиентите. 

Решаващ фактор в този процес са т. нар. инфлуенсъри, според Вайнанд.

Марките са силно мотивирани да работят заедно с хората, чието мнение оказва силно влияние върху множество потребители. Инфлуенсърите успяват да направят редица продукти търговски хит, като по този начин да повлияят и върху процеса на пазаруване. 

Само чрез една публикация те създават у клиентите нужда, каквато не е имало преди това, уточнява Вайнанд. 

За онлайн търговците тази тенденция създава възможност за нови партньорства. 

Самият Амазон изглежда залага на сътрудничеството. В Инстаграм той пусна канала Амазон фешън (Amazon Fashion), като работи и с отделни инфлуенсъри. Според сайта "Теккрънч" освен това Снап (Snap) разработва онлайн търсачка за стоки, която да отвежда потребителите право на платформата на Амазон. 

Социалните мрежи очевидно ще играят все по-голяма роля в процеса на пазаруване. Утвърдените търговци в близко бъдеще обаче изглежда по-скоро ще спечелят от това, отколкото да бъдат изместени от социалните медии.

БТА