Най-малко 98 ст. за километър пробег през деня и 1,14 – през нощта – това искане обедини таксиметрови шофьори в София, които дадоха заявка за протест.

В студиото на "Тази сутрин" по бТВ председателят на Националния таксиметров синдикат Райна Димитрова обвини Столичния общински съвет (СОС), че от седем години има таван на цените, но не и праг.

"Горната граница защитава потребителите, а долната защитава тези, които извършват тази дейност", заяви тя и посочи, че влизащите в цената компоненти като гориво и "Гражданска отговорност" са скочили през този период.

"Минималната цена на пазара е 59 ст., нашият ангажимент не е да определяме средна цена", отговори й председателят на транспортната комисия в СОС Екатерина Йорданова.

Тя посочи, че и в момента фирмите могат да поставят цена от 1,30 лв. на километър, но много малко го правят.

Според общината равновесната цена е 78 ст., а анкетите сред фирмите са дали между 89 ст. и 1,13 ст., но с коли до 7-годишна възраст (а в момента из София се движат жълти автомобили на двойно повече години-б.р.).

Йорданова допълни, че в 23 държави от ЕС минимална цена за таксиметровата услуга няма. Посочи и, че от "Московска" 33 искат и Етичен кодекс, който да подобри качеството на таксиметровата услуга,

Димитрова пък подчерта, че законът, добър или лош, трябва да се спази и да се въведе минимална цена. Тя допълни, че ако ще се гледа изцяло пазарното начало, не трябва да има и таван (който се въведе заради т.нар. копърки).

Общината е против и другото искане на шофьорите – да карат в бус лентите, когато са с клиент. Причината – това е възможно само при ограничаване на броя на такситата или при регламентиране на отделен клас от тях, които например обслужват летището, а всичко това не се нрави на бранша.

Според Екатерина Йорданова таксиметровият протест обслужва цели, различни от тези да се решат проблемите на водачите.