Когато през 2013 г. започнаха разкритията на Сноудън, експертите не бяха изненадани, че западни тайни сужби са подкопали интернет. Далеч по-рано имаше разследвания, доклади и доказателства. Но този път обхватът и детайлите черно на бяло впечатли експертите. Подобно въздействие сега имат и двете разследвания на опитите на Русия за намеса в предизборната битка в САЩ, предоставени на Сената, пише "Шпигел".

Едното от разследванията обхваща 100 страници и е изготвено от New Knowledge & Canfield Research, както и от университетски изследователи. Другото е с двойно по-малък обем и е изготвено от учени от Института за високи технологии в Оксфорд и от фирмата за анализи на социалните медии “Графика”. В това изследване се описва обхвата на извършените операции от страна на руската фабрика за тролове “Internet Research Agenci” – IRA.

По съдържание двете изследвания са различни, но са налице структурни паралели. Руската активност, която е нов феномен на съвременната информационна война, налага да се направи съпоставка.

Обхват: Руски актьори са използвали за целите си почти всички западни социални мрежи: фейсбук, инстрагам, туитър, Гугъл плюс, ютюб, медиум, ПейПал и редица други. Тяхната активност в никакъв случай не е била ограничена единствено до САЩ. Поне от две години активността е била насочена към избори в целия свят.

Американската Агенция за национална сигурност АНС и британската тайна служба GCHQ (Government Communications Headquarters), занимаваща се с криптография, пренос на данни и разузнаване в областта на далекосъобщенията, е насочила вниманието си към всички компоненти на интернет и то в глобален мащаб: стъкловидни кабели за пренос на цифрови сигнали, разпределители, сървъри, рутъри и резервни части.

Подготовка: Активността на руската фабрика за тролове IRA отчасти е с дългосрочна стратегия. Използвани са дори публикации, чрез които да се привлече по-голяма публика, преди да се отправят послания. Предлагани са дори атрибути за сексигри с цел или да се доберат до лични данни на клиентите, или да разпознаят хора със специални интереси, които на по-късен етап да са заинтересовани от реклама.

Този принцип – първо набирай информация, после я използвай, е следван и от американската тайна служба АНС при различни програми: залавяне на заподозрян, снимки за по-късно разпознаване на лице и прочее.

Продължителност: Изследователите от Оксфорд датират началото на активността на руската фабрика за тролове IRA през 2012 г., в другото научно изследване годината е 2013. През 2018 г. бяха блокирани акаунтите на IRA в туитър и фейсбук. Дезинформационната кампания е с дългосрочна перспектива и в никакъв случай не е била ограничена единствено до президентскитке избори през 2016 г. в САЩ. На това мнение са и западните тайни служби – да се извършват дългосрочни набези в социалните мрежи, за да могат години наред да се анализират потоци от данни.

Тактика: Руските операции преследват две цели. От една страна максимално направляване: IRA е проследила 10 милиона туита, 1100 видеа в ютюб, 116 000 поста в инстраграм и 61 000 публикации във фейсбук. От друга страна целта е да се достигне и до най-малките групи във фейсбук и те да бъдат задействани.

Разкритията на Сноудън често се поставят на едно ниво с масовото наблюдение на интернет, тъй като АНС и GCHQ хакват трансалантическия оптичен кабел и копират всичко.

Цели: Операциите, извършвани и от двете страни са желани и подкрепяни от съответните държави. Но дотук свършва общото между тях. При дезинформационната кампания Русия цели да отслаби чужди правителства и да убеди собственото си население в надмощието на собствената си политическа система. Обратно – подобни данни липсват по отношение на НСА.

Обобщение: Западните тайни служби превърнаха интернет в “weaponized”, което ще рече в оръжие. По същество руснаците направиха същото. И двете страни няма да прекратят дейността си, само защото са били изобличени. Вместо това те ще продължават да усъвършенстват инструментариума си и да го прилагат.