Article_top

Министърът на транспорта Росен Желязков разговаря с български журналисти в Брюксел. Той пристигна там, за да подкрепи нашите превозвачи, които в четвъртък, 10 януари, ще протестират срещу пакета „Мобилност 1“, защото го смятат за дискриминационен. Министър Желязков ще присъства на заседанието на транспортната комисия в Европарламента, което се провежда по едно и също време с протеста.

- Г-н министър, преди 1-2 дни западни шофьори протестираха с искане да се прибират. Нашият протест звучи малко противоположно. Как ще убедите партньорите си в европейските институции, че българските шофьори имат нужда от друго третиране?

- Както знаете, поводът за това посещение тук е, от една страна, заседанието на транспортната комисия в Европарламента утре сутринта. От друга страна - протестът на нашите водачи с колегите им от Полша, Унгария, Литва и други страни в групата на инакомислещите. Целта на този протест не е да оказваме натиск или да показваме мощ, защото знаете - ако това е целта, можем да съберем много повече хора от тези, които ще присъстват утре. Целта е да покажем, че периферните държави, каквито сме ние и нашите колеги, а защо не Португалия, Ирландия, Малта - сме обединени срещу направените предложения в пакет „Мобилност 1“.

На Съвета на ЕС на 3 декември бе постигнат общ подход, за което гласувахме против. На този съвет отпадна връщането на камиона на всеки 4 седмици. Останалите текстове останаха непроменени. Всъщност дойдохме тук да изразим нашето желание в рамките на гласуването в ЕП да постигнем значителни подобрения, ако не успеем да блокираме това законодателно предложение на този етап. Тактиката на нашите опоненти е да влошават преговорната тактика. Имаме предложение на германски депутат отново да се връща камионът. Днешният ден бе посветен на срещи с докладчиците по основните досиета. Сутринта имахме среща с министрите от Полша, Унгария и Литва с Вим ван де Камп - докладчика по досието за работното време, почивката и тахографите. Получихме уверения от Ван де Камп, че неговото предложение - такова, каквото е благоприятно за нас - за отпадане на задължението за връщане на водача, ще събере необходимата подкрепа.

Имахме срещи с еврокомисарката Виолета Булц, която все пак представлява Комисията, чието оригинално предложение по пакета за мобилност предизвиква толкова дискусии вече две години. Уведомихме я за виждането ни, че очакваме ЕК да бъде безпристрастен посредник между страните по време на триалозите. Утре аз ще взема участие в заседанието на транспортната комисия, което, споделено с всички наши представители в ЕП, е добра тактика за поведение.

Присъстваха всички наши представители и искам да им благодаря, защото показахме единна национална позиция, необходима в такива трудни моменти. Когато искаме да отстояваме националната подзиция, няма сила, която да може да ни разедини, включително политически и други различия. Надявам се да продължим така, защото ако не можем да постигнем най-доброто, поне да отложим най-лошото.

- Отпадането на задължителното връщане на шофьорите програма минимум или максимум е на този етап за България? Как преценявате шансовете?

- Това е значителна стъпка, защото всъщност връщането на превозното средство и на шофьора са особени неща, които считаме за дискриминационни по отношение на направеното предложение. Разбира се, има и други съществени теми - забраната за ползване на седмичната почивка в кабината, въпросите, свързани с каботажа, свързани най-вече с крострейд операциите по време на двустранните превози, за което нашите евродепутати са подписали единодушно предложения за изменение.

- Т.е. смятате, че шофьорите трябва да почиват в кабината, така ли?

- Смятаме, че това на този етап, докато се изградят подходящи паркинги, даващи всички удобства, е единствената възможност за добри условия. Защото в момента при липсата на охраняеми паркинги с необходимите удобства за водачите забраната за почивка в кабината обрича нашите шофьори да си изоставят камионите и да търсят немили-недраги къде да нощуват.

- Това в България ли е или в Европа?

- И в България, и в Европа. Имаме уверението на Виолета Булц, че ЕК ще се ангажира през следващия период, който ние наричаме преходен, да финансира изграждането на подобни места във всички държави членки. Комисията е изработила карта за наличните такива и необходимите такива. Настояваме докато това не се случи, да няма забрана за ползване на седмичната почивка в кабината.

- Ще има ли подкрепа и от други държави?

- В момента, както знаете, в комисия и в парламента всеки депутат гласува със своя глас. Разбира се, има обединения на партиен и национален признак. Днес получихме уверението, че Европейската народна партия (ЕНП) ще ни подкрепи по някои от съществените досиета. Вчера имах среща с г-н Манфред Вебер (кандидата на ЕНП за председател на следващата Еврокомисия - б.р.), на която получих уверения, че ще направи всичко да убеди своите колеги.

В момента обаче балансът е крехък. И утрешното заседание на комисията ще бъде в известна степен индикативно за гласуването в пленарна зала. Но сега продължаваме да събираме подкрепа и да лобираме в наша полза.

- Дава ли сигнал Исмаил Ертуг, че е скромен на компромис? (германският евродепутат е този, който настоява шофьорите да се връщат поне веднъж на 4 седмици - б.р.)

- Лично аз не вярвам, защото считам, че предложението му е такова, каквото бе направено по време на австрийското председателство. Това бе тактически ход, за да може след това да се каже, че е направена отстъпка. Това е чиста тактика и ние не го приемаме, а сме категорично против това нещо. И не го слагаме на масата на преговорите. Искаме да преговаряме по други теми, а тази окончателно и безвъзвратно да отпадне.

- Какви са конкретните ви очаквания за гласуването в комисията?

- Връщането на камионите трябва да отпадне и считаме, че ще отпадне. Считаме, че ще отпадне и връщането на водача.

---------

Използвани са въпроси и на други медии.

 

Министърът на транспорта Росен Желязков разговаря с български журналисти в Брюксел. Той пристигна там, за да подкрепи нашите превозвачи, които в четвъртък, 10 януари, ще протестират срещу пакета „Мобилност 1“, защото го смятат за дискриминационен. Министър Желязков ще присъства на заседанието на транспортната комисия в Европарламента, което се провежда по едно и също време с протеста.

- Г-н министър, преди 1-2 дни западни шофьори протестираха с искане да се прибират. Нашият протест звучи малко противоположно. Как ще убедите партньорите си в европейските институции, че българските шофьори имат нужда от друго третиране?

- Както знаете, поводът за това посещение тук е, от една страна, заседанието на транспортната комисия в Европарламента утре сутринта. От друга страна - протестът на нашите водачи с колегите им от Полша, Унгария, Литва и други страни в групата на инакомислещите. Целта на този протест не е да оказваме натиск или да показваме мощ, защото знаете - ако това е целта, можем да съберем много повече хора от тези, които ще присъстват утре. Целта е да покажем, че периферните държави, каквито сме ние и нашите колеги, а защо не Португалия, Ирландия, Малта - сме обединени срещу направените предложения в пакет „Мобилност 1“.

На Съвета на ЕС на 3 декември бе постигнат общ подход, за което гласувахме против. На този съвет отпадна връщането на камиона на всеки 4 седмици. Останалите текстове останаха непроменени. Всъщност дойдохме тук да изразим нашето желание в рамките на гласуването в ЕП да постигнем значителни подобрения, ако не успеем да блокираме това законодателно предложение на този етап. Тактиката на нашите опоненти е да влошават преговорната тактика. Имаме предложение на германски депутат отново да се връща камионът. Днешният ден бе посветен на срещи с докладчиците по основните досиета. Сутринта имахме среща с министрите от Полша, Унгария и Литва с Вим ван де Камп - докладчика по досието за работното време, почивката и тахографите. Получихме уверения от Ван де Камп, че неговото предложение - такова, каквото е благоприятно за нас - за отпадане на задължението за връщане на водача, ще събере необходимата подкрепа.

Имахме срещи с еврокомисарката Виолета Булц, която все пак представлява Комисията, чието оригинално предложение по пакета за мобилност предизвиква толкова дискусии вече две години. Уведомихме я за виждането ни, че очакваме ЕК да бъде безпристрастен посредник между страните по време на триалозите. Утре аз ще взема участие в заседанието на транспортната комисия, което, споделено с всички наши представители в ЕП, е добра тактика за поведение.

Присъстваха всички наши представители и искам да им благодаря, защото показахме единна национална позиция, необходима в такива трудни моменти. Когато искаме да отстояваме националната подзиция, няма сила, която да може да ни разедини, включително политически и други различия. Надявам се да продължим така, защото ако не можем да постигнем най-доброто, поне да отложим най-лошото.

- Отпадането на задължителното връщане на шофьорите програма минимум или максимум е на този етап за България? Как преценявате шансовете?

- Това е значителна стъпка, защото всъщност връщането на превозното средство и на шофьора са особени неща, които считаме за дискриминационни по отношение на направеното предложение. Разбира се, има и други съществени теми - забраната за ползване на седмичната почивка в кабината, въпросите, свързани с каботажа, свързани най-вече с крострейд операциите по време на двустранните превози, за което нашите евродепутати са подписали единодушно предложения за изменение.

- Т.е. смятате, че шофьорите трябва да почиват в кабината, така ли?

- Смятаме, че това на този етап, докато се изградят подходящи паркинги, даващи всички удобства, е единствената възможност за добри условия. Защото в момента при липсата на охраняеми паркинги с необходимите удобства за водачите забраната за почивка в кабината обрича нашите шофьори да си изоставят камионите и да търсят немили-недраги къде да нощуват.

- Това в България ли е или в Европа?

- И в България, и в Европа. Имаме уверението на Виолета Булц, че ЕК ще се ангажира през следващия период, който ние наричаме преходен, да финансира изграждането на подобни места във всички държави членки. Комисията е изработила карта за наличните такива и необходимите такива. Настояваме докато това не се случи, да няма забрана за ползване на седмичната почивка в кабината.

- Ще има ли подкрепа и от други държави?

- В момента, както знаете, в комисия и в парламента всеки депутат гласува със своя глас. Разбира се, има обединения на партиен и национален признак. Днес получихме уверението, че Европейската народна партия (ЕНП) ще ни подкрепи по някои от съществените досиета. Вчера имах среща с г-н Манфред Вебер (кандидата на ЕНП за председател на следващата Еврокомисия - б.р.), на която получих уверения, че ще направи всичко да убеди своите колеги.

В момента обаче балансът е крехък. И утрешното заседание на комисията ще бъде в известна степен индикативно за гласуването в пленарна зала. Но сега продължаваме да събираме подкрепа и да лобираме в наша полза.

- Дава ли сигнал Исмаил Ертуг, че е скромен на компромис? (германският евродепутат е този, който настоява шофьорите да се връщат поне веднъж на 4 седмици - б.р.)

- Лично аз не вярвам, защото считам, че предложението му е такова, каквото бе направено по време на австрийското председателство. Това бе тактически ход, за да може след това да се каже, че е направена отстъпка. Това е чиста тактика и ние не го приемаме, а сме категорично против това нещо. И не го слагаме на масата на преговорите. Искаме да преговаряме по други теми, а тази окончателно и безвъзвратно да отпадне.

- Какви са конкретните ви очаквания за гласуването в комисията?

- Връщането на камионите трябва да отпадне и считаме, че ще отпадне. Считаме, че ще отпадне и връщането на водача.

---------

Използвани са въпроси и на други медии.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кой ще понесе отговорността за НАПлийкс?