Едва 48 часа минаха между пост в туитър от четвъртък, в който се съобщава за предстоящо гостуване на прочутия балетист Сергей Полунин в ролята на Зигфрид в „Лебедово езеро“ в Парижката опера, и съобщение от Операта, че поканата е оттеглена, съобщава „Ню Йорк таймс“. 

Оттеглянето дойде след фурор в социалните медии в отговор на новината за представленията в Париж. През последните два месеца Полунин, бивш солист на Кралския балет в Лондон, е публикувал около дузина съобщения в Инстаграм, в които парадира със своята неприязън към хомосексуалните и към „жените, които сега се опитват да изземват ролята на мъжа“; както и с желанието си да пляска дебели хора заради липсата им на дисциплина. (Последното послание впоследствие е премахнато.) Той е използвал социалните медии, за да изрази възхищението си от руския президент Владимир Путин, чийто образ е татуиран на гърдите на балетиста, както и подкрепата си за Доналд Тръмп.

29-годишният Полунин е смятан за един от най-добрите мъже танцьори на неговото поколение на световната сцена. Той има повече от 170 000 последователи в Инстаграм и се радва на слава и извън света на балета, отчасти благодарение на танца си в клипа на Хозиър „Take Me To Church“, заснет от Дейвид ЛаШапел, който събра над 26 милиона гледания в YouTube.

В деня, когато беше обявена новината за поканата му да танцува в Опера „Гарние“, Полунин написа в Инстаграм:

„Чувствам какво ще стане, ако Владимир Путин стане лидер на света. Ще се моля за това, защото това ще бъде крайната победа над злото.“ 

След това добави:

„Вярвам, че това ще бъде бъдещето и моята енергия ще му помогне да го направи.”

Роденият в Украйна Полунин, който има както руски, така и украински паспорт, публикува и няколко съобщения за необходимостта от обединяването на двете държави.

Коментарите му през последните две седмици изглеждаха все по-несвързани и тревожещи. Той изрази хомофобски и сексистки настроения в безсмислени постове за мъжките и женските роли на сцената и извън нея:

„Човек, който се занимава с балет, вече е балерина, на сцената няма нужда от две“; „мъжете са вълци, мъжете са лъвове, мъжете са лидери на семейство и се очаква да се грижат за всичко“; „Престани да бъдеш слаб, бъди мъж, бъди воин, какво ти става???“

Танцьори от Парижката опера, критици и просто зрители бурно изразиха възмущението си. Адриан Кувес, член на балетната трупа, се обърна към Полунин директно в Туитър.

„Вие сте голям срам“, написа той, добавяйки на френски: „Да се покани такъв човек в Париж през 2019 г. е просто просто невъзможно.“

В събота Орели Дюпон, артистичен директор на балета на Парижката орера, обяви, че поканата към Полунин е оттеглена. Представител на прес-отдела потвърди, че г-жа Дюпон е съобщила на работещите в Операта чрез имейл, че макар да „признава таланта“ на Полунин, тя е открила негови публични изявления, които са я шокирали и които не отговарят на нейните ценности, нито на тези на тези от институцията, която представлява. В отговор на искане от „Гардиън“ за допълнителен коментар от г-жа Дюпон, от Парижката опера съобщават, че „тя вече е отговорила и ясно е заявила позицията си“.

Редица потребители на социалните мрежи критикуваха решението на г-жа Дюпон.

„Отказ, който поставя под въпрос нейния авторитет и потвърждава политическата коректност“, пише един, а друг твърди във Фейсбук, че Полунин просто е изразил „неща, които всяка рап група може да говори безнаказано в продължение на години“.

Публичният спор около Полунин безпокои всички, които го смятат за огромен талант, чиито най-добри балетни години в голяма степен са загубени. Много от неговите последователи са изразили загриженост за психичното му здраве; други защитават правото му да държи на политическите си възгледи. Потърсен от „Гардиън“, Полунин не дава коментар.

"Площад Славейков"