Намаляване на максимално разрешената скорост в обособени зони на градовете и по първокласните пътища, предвиждат идеи към Закона за движение по пътищата, предаде Нова тв. Всъщност става въпрос за група от мерки, озаглавена "За намаляване жертвите от пътнотранспортните произшествия за периода до 2020 г." и приета от държавно-обществената консултативна комисия по пътна безопасност. Онзи ден правителството гласува "одобряване на мерки", т.е. - дава зелена светлина по принцип за ограничаване на травматизма.

Сред идеите на вносителите, скоростта, като сигурен причинител на много катастрофи, е поставена под контрол в намеренията на държавата. Затова обществената комисия предлага по първокласните пътища при липса на други ограничения и условия да се движим с 80 км/ч, а не  както сега - с 90. Аргументът: всеки километър по-бавно движение намалявал жертвите с 4-5%, изчислили експертите.

В населено място сега е разрешено да се движим с до 50 км/ч. Ако промените бъдат одобрени, по-нататък във времето общините ще могат да обособяват зони с ограничение до 30 км/ч. (тази пък идея съществува още от 2010 г. и дори в София по едно време общината я обсъждаше, но не се стигна доникъде, б.р.).

За да се подсигури и по-добрата подготовка на шофьорите държавата планира да увеличи часовете им кормуване в шофьорския курс. Сега книжка може да получат шофьорите след 31 часа на пътя. Ако предложенията бъдат приети, вече ще се учат поне 50 часа.

Ако водач причини катастрофа в "хоризонтална крива", т.е. - в завой, държавата иска да го прати на проверовъчен изпит. Книжката му веднага ще се отнема, докато положи успешно изпита.

Авторите предлагат и драстично да се завишат санкциите при превишаване на допустимата скорост с над 40 км/ч, като се изравнят с тези, които сега важат при 50 км: 1000 лв. глоба, 13 точки, дерегистрация на колата, отнемане на книжка и пр. 

Мерките на Комисията са още от ноември м.г. и дори не са оформени като проектозакон, който да се подложи на обсъждане.