Организаторите на състезанията от Формула 1 изразиха опасения за бъдещето на спорта след работна среща в Лондон. Те са част от Асоциацията на промоутърите във Ф1, която обединява 16 от 21 надпревари в най-комерсиалния спорт.

Това са "гран при"-тата на Австралия, Австрия, Азербайджан, Белгия, Бразилия, Канада, Китай, Франция, Германия, Унгария, Италия, Мексико, Сингапур, Испания, Великобритания и САЩ.

Шефовете им за пореден път изразиха несъгласие с политиката на собствениците на Ф1 от американската компания "Либърти медия". Смята се, че те държат силни карти, тъй като перо №1 приходната част от бюджета на Формула 1 идва от таксите, които плащат всяка година.

А сегашният момент е много интересен за бъдещето на спорта - през този сезон изтичат договорите на пет писти, някои от които са знакови - Великобритания, Италия, Испания, Германия и Мексико.

Всички те, пък и останалите, искат да продължат да организират състезания, но не и при някои от нововъведенията, които "Либърти" иска да наложи, коментира Би Би Си. И не са склонни да преговарят за дългосрочни контракти, ако не получат гаранции за отстъпки от страна на собствениците.

"Всички сме недоволни, казва Стюърт Прингъл, управляващ директор на британската писта "Силвърстоун" пред "Дейли Мейл". - Идеите на "Либърти" са доста объркани. Досега отстъпвахме и си мълчахме, но сме загрижени за доброто бъдеще не спорта при управлението на сегашните собственици."

От какво са недоволни в Асоциацията на промоутърите?

До тях е достигнала "вътрешна информация", че бъдещото състезание в Маями е дадено без пари, за да се съгласят в щата Флорида да го организират за по-дълъг период. "Либърти" планира да въведе и таван на разходите на отборите. Такава практика има в някои от колективните спортове в САЩ - лимит на заплатите. Компанията иска да промени начина на разпределение на приходите и така да измени  правилата, че да изравни възможностите на тимовете, а оттам и да направи състезанията по-равностойни.

Всичко това не се харесва от организаторите и те са готови да дадат отпор. В обща декларация заявяват, че са недоволни от липсата на прозрачност и яснота за плановете на "Либърти", както и от нежеланието да се чуе тяхната дума.

В асоциацията никак не са щастливи и от това, че Формула 1 започва да "мигрира" от големите телевизии и от живото излъчване на ключови пазари. Пример за това е Великобритания. От тази година формулата вече няма да се предава пряко по "Скай спортс". Единствено Гран При на Великобритания е дадено безплатно на "Канал 4", а от всички останали състезания ще бъдат излъчени репортажи.

Подобно нещо се случи и в Италия през миналата година. Според промоутърите има риск в бъдеще спортът да се гледа от най-запалените фенове, а останалите да го изоставят.

За първи път в последното десетилетие обаче телевизионната аудитория на Формула 1 се е повишила през 2017-а и 2018 г. - откакто "Либърти медия" закупи правата върху спорта от Бърни Екълстоун. Изглежда това подтиква американците към промени, които обаче не се харесват, а някои от тях наистина звучат необмислено и явно целят бърз комерсиален ефект.