Строителната компания "Главболгарстрой" отрече да е извършвала каквито и да било строителни и подготвителни работи през 2018 г. в района на автомагистрала "Струма", за строежа на която текат търгове за избор на изпълнител. Дружеството излезе със специална декларация след репортаж на бТВ тази сутрин, в който се твърди, че преди да има избран строител за лота на магистралата през Кресненското дефиле, през миналата година там се разполага техника, правят се сондажи, подготвителни работи, временни пътища и т.н.

Според сигнала на "Антикорупционен фонд", на който се позовава телевизията, на място имало дейности, осъществявани от "Геострой" или "Главболгарстрой". Първите още сутринта категорично отрекоха да имат нещо общо. Вторите пуснаха декларацията си следобед.

"Главболгарстрой" не е извършвало през 2018 г. каквито и да е строителни или подготвителни работи, в това число не сме извършвали дейности по изграждане на временни пътища или сондажи, във въпросния участък. Важно е да се подчертае, че "Главболгарстрой" не разполага със сондажна техника и не е възлагало извършване на подготвителни или сондажни дейности на други лица в обхвата на бъдещото магистрално трасе във въпросния участък", пише в декларацията от компанията.

От фирмата обясняват още, че според документацията на търга около строежа на лотовете от "Струма" избраният изпълнител на обществената поръчка следва да изработи технически проект въз основа на класирания на първо място "разширен идеен проект, съобразявайки предвижданията на Подробен устройствен план – Парцеларен план".

Въпростият ПУП се изработва въз основа на възлагателно писмо на АПИ от април 2018 г.

"В тази връзка, за пълното изясняване на обстоятелствата и времето, когато са извършвани предпроектни проучвания по трасето, следва да се търси авторът на разширения идеен проект – „Пътпроект – 2000“ ООД.", добавят от "Главболгарстрой".

И повтарят, че не са и не изпълняват никакви стоителни и подготвителни дейности в района на Кресненското дефиле.

Проверка в регистрите на АПИ на Клуб Z потвърди, че агенцията е избрала "Пътпроект 2000" за изпълнител на идейния проект през 2017 г. През януари 2018 г. АПИ публикува в сайта си и съобщение, което гласи, че е "възложено е изработването на Подробен устройствен план-парцеларен план (ПУП-ПП) за изграждането на лот 3.2 на автомагистрала „Струма“ между Крупник и Кресна". Има заповед на строителното министерство, според което АПИ трябва да изготви проекта, необходим за участъка, преминаващ през Кресненското дефиле.

"Заповедта включва изработването на проект на ПУП-ПП за строителството на общо 24 км от лявото платно на магистралата, в посока София, както и обходен път на град Кресна, който е част от дясното платно на магистралата - в посока Кулата. Обходното трасе е с дължина около 5 км.", става ясно от съобщението.

Изработването на проект и ПУП изисква правене на сондажи, а оттам и наличие на техника на място, както и наличие на път, по който техниката да се движи.

Позицията на АПИ от тази сутрин след репортажа пък гласи дословно следното: 

"Агенция „Пътна инфраструктура“ не е възлагала изпълнението на никакви дейности по трасето на лот 3.2 от АМ „Струма“ - между Крупник и Кресна, свързани с извършването на сондажи, прокарването на временни пътища или на каквото и да било друго. АПИ е категорично против свързването й с дейности, които не са възлагани и изпълнявани от нея. Още повече, че чрез тях се правят внушения, че стартираните през миналата година две тръжни процедури за двата участъка на лот 3.2 за избор на изпълнители са опорочени.

Към момента няма избрани изпълнители и сключени договори, въз основа на които да бъдат извършвани строителни дейности по бъдещото трасе на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле."

По-късно дне стана ясно, че "проблемът е в недостатъчното познаване на технологичните процеси, а не в наличието на корупция". Това каза за радио „Фокус“ инж. Любен Симеонов от проектантската компания „Пътпроект 2000“.

Той обясни, че компанията му е спечелила конкурс на АПИ за проект на трасето и след изготвянето му за по-голяма сигурност е пожелал преди да започнат работните дейности допълнително геоложко проучване и сондаж на терена.

„Защо трябва да се мисли, че има далавера, корупция или нещо подозрително, когато един по-отговорен проектант решава заради своето убеждение да предотврати евентуална грешка. Това е милиардна инвестиция с 5 тунела, 16 виадукта, някои от които ще са високи по 120 метра. Утре някой ще каже, че проектантът не си е свършил работата“, казва енж. Любен Симеонов.

По думите му през 2016г. са били направени 1700 метра сондажи, а сега 400 метра допълнителни проверки за сметка на фирмата му.