Article_top

БСП обяви кой, според партията, реално ще строи участъци от магистрала "Хемус" вместо избраната за целта държавна компания "Автомагистрали" ЕАД. Базата за изводите на левицата е отговорът на министърката на регионалното развитие Петя Аврамова на депутатски въпрос от Георги Свиленски, който съдържа списък с компаниите, с които държавното дружество има сключени договори. 

Свиленски разказа днес, че първо от министерството, което е принципал на "Автомагистрали", са му отговори, че нямало сключени рамкови споразумения, свързани със строежа на 134 км от "Хемус", за който компанията получи 1,3 млрд. лв. от правителството през декември. На втория му въпрос било отговорено, че договорите на държавното дружество с частни фирми са два, а на третия - вече официален въпрос в парламентарния контрол, получил списък на фирмите с договори. 

"По темата "Хемус" ще следим много внимателно как се харчат 1,3 млрд. лв. обществен ресурс. В списъка от фирми има и малки такива - от тях сигурно са наети по един багер, един кран и в това няма нищо лошо - държавата е партньор на бизнеса и това е нормално. Но в списъка има и герои, които си познаваме", обяви Кирил Добрев от ръководството на БСП . 

След което изброи фирмите от строителния бранш, с които "Автомагистрали" има сключени по три споразумения - за наем на техника, за доставка на строителни материали и за извършване на всякакви строителни дейности.

"Ами то това е всичко. Три договора - хоп, един участник за "Хемус". Още три договора - прас - още един участник", обясни Добрев и изброи компаниите, за които става дума. Това са "ПСТ Груп", "Главболгарстрой", "Галчев Инжеренинг" и "Пътища и мостове".

Бившият депутат от левицата не пропусна да припомни, че например "Галчев инжеренинг" е разпознаваема покрай ремонта на НДК за европредседателството, около който имаше скандали. А "Пътища и мостове" са фирмата, която прави прословутото "Ларго" в центъра на София до Министерския съвет, заради който ремонт прокуратурата прави разследване в Министерството на културата по историята "Ало, Банов съм". 

"Какво ще прави "Автомагистрали" - ще следи един процес ли", попита Добрев и обясни, че в България има няколко големи строителни компании, които са вършили големи обекти и в това също няма нищо лошо. Но "всичко, което искам да кажа, е начинът, по който става разпределението на държавен ресурс" - тоест през държавна компания, а не през Закона за обществените поръчки. Въпреки че процедурата за избор на държавната компания е напълно законна.

Георги Свиленски представи и данни за възможността на самата "Автомагистрали" сама да започне да строи "Хемус", от които става ясно какъв е броят на служителите й и броят на работниците за планираното строителство на пътя, разделен на 5 участъка. А те са доста по-малко от спомената от експерти нужда от минимум 50 проектанти и поне 700 работници

"Некачествените пътища не са проблем на изпълнителя, на строителя, а на държавните органи, които ги приемат. Строителят прави това, за което му се плаща. Като му се прибере половината, което му се плаща - ясно е какво следва... ", обясни още Добрев логиката при "калпави" строежи.

Часове преди пресконференцията на левицата днес от регионалното министерство сами съобщиха за предадения в петък на БСП списък с фирми, с които "Автомагистрали" има договори. От АПИ обясняват, че едва две от петте споменати преди време от левицата компании като "потенциални" строители на "Хемус" имат сключени споразумения с пътната агенция (сред партньорите на държавната компания липсват посочените от социалистите "Трейс груп", "Пътстрой -92" и "Хидрострой" - обявени през януари от трибуната на Народното събрание от Корнелия Нинова - б.р.)

Друга подробност, която става ясна от отговора на Петя Аврамова до Свиленски е, че в края на 2018 г. "Автомагистрали" си е отворила сметка и банкиране в приватизираната "Общинска банка". И - както и от БСП уточниха, има сключени договори с множество малки фирми за техника, услуги и т.н.

 

БСП обяви кой, според партията, реално ще строи участъци от магистрала "Хемус" вместо избраната за целта държавна компания "Автомагистрали" ЕАД. Базата за изводите на левицата е отговорът на министърката на регионалното развитие Петя Аврамова на депутатски въпрос от Георги Свиленски, който съдържа списък с компаниите, с които държавното дружество има сключени договори. 

Свиленски разказа днес, че първо от министерството, което е принципал на "Автомагистрали", са му отговори, че нямало сключени рамкови споразумения, свързани със строежа на 134 км от "Хемус", за който компанията получи 1,3 млрд. лв. от правителството през декември. На втория му въпрос било отговорено, че договорите на държавното дружество с частни фирми са два, а на третия - вече официален въпрос в парламентарния контрол, получил списък на фирмите с договори. 

"По темата "Хемус" ще следим много внимателно как се харчат 1,3 млрд. лв. обществен ресурс. В списъка от фирми има и малки такива - от тях сигурно са наети по един багер, един кран и в това няма нищо лошо - държавата е партньор на бизнеса и това е нормално. Но в списъка има и герои, които си познаваме", обяви Кирил Добрев от ръководството на БСП . 

След което изброи фирмите от строителния бранш, с които "Автомагистрали" има сключени по три споразумения - за наем на техника, за доставка на строителни материали и за извършване на всякакви строителни дейности.

"Ами то това е всичко. Три договора - хоп, един участник за "Хемус". Още три договора - прас - още един участник", обясни Добрев и изброи компаниите, за които става дума. Това са "ПСТ Груп", "Главболгарстрой", "Галчев Инжеренинг" и "Пътища и мостове".

Бившият депутат от левицата не пропусна да припомни, че например "Галчев инжеренинг" е разпознаваема покрай ремонта на НДК за европредседателството, около който имаше скандали. А "Пътища и мостове" са фирмата, която прави прословутото "Ларго" в центъра на София до Министерския съвет, заради който ремонт прокуратурата прави разследване в Министерството на културата по историята "Ало, Банов съм". 

"Какво ще прави "Автомагистрали" - ще следи един процес ли", попита Добрев и обясни, че в България има няколко големи строителни компании, които са вършили големи обекти и в това също няма нищо лошо. Но "всичко, което искам да кажа, е начинът, по който става разпределението на държавен ресурс" - тоест през държавна компания, а не през Закона за обществените поръчки. Въпреки че процедурата за избор на държавната компания е напълно законна.

Георги Свиленски представи и данни за възможността на самата "Автомагистрали" сама да започне да строи "Хемус", от които става ясно какъв е броят на служителите й и броят на работниците за планираното строителство на пътя, разделен на 5 участъка. А те са доста по-малко от спомената от експерти нужда от минимум 50 проектанти и поне 700 работници

"Некачествените пътища не са проблем на изпълнителя, на строителя, а на държавните органи, които ги приемат. Строителят прави това, за което му се плаща. Като му се прибере половината, което му се плаща - ясно е какво следва... ", обясни още Добрев логиката при "калпави" строежи.

Часове преди пресконференцията на левицата днес от регионалното министерство сами съобщиха за предадения в петък на БСП списък с фирми, с които "Автомагистрали" има договори. От АПИ обясняват, че едва две от петте споменати преди време от левицата компании като "потенциални" строители на "Хемус" имат сключени споразумения с пътната агенция (сред партньорите на държавната компания липсват посочените от социалистите "Трейс груп", "Пътстрой -92" и "Хидрострой" - обявени през януари от трибуната на Народното събрание от Корнелия Нинова - б.р.)

Друга подробност, която става ясна от отговора на Петя Аврамова до Свиленски е, че в края на 2018 г. "Автомагистрали" си е отворила сметка и банкиране в приватизираната "Общинска банка". И - както и от БСП уточниха, има сключени договори с множество малки фирми за техника, услуги и т.н.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията