Оставка на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) заради това, че не защитава конкуренцията и малкия и среден бизнес - това поиска "Демократична България". Поводът - публикуваният от антимонополния орган секторен анализ на пазара на горива, който не открива намек за злоупотреба с монополно положение.

КЗК се превръща от "специален регулатор" в "специален коментатор", обясняват от извънпарламентарното обединение по повод документа на КЗК. Според демократите изводът е, че държавата няма намерение да предприеме нищо.

"За да се замаже положението се изброяват отново редица проблеми и се обяснява, че държавата трябва да ги решава", се казва в коментар на анализа.

И са изброени действия на ГЕРБ и БСП от последните години, които довели до "геноцид срещу малките търговци, което допълнително ограничи конкуренцията и е причина за нарастване цените на горивата"

От "Демократична България" припомнят действия на "коалиция Лукойл":

Промените в Закона за ДДС, чрез които малките търговци бяха недопустимо дискриминирани и задължени да обезпечават двойно дължимото ДДС, за разлика от големите вериги на пазара. По въпроса ЕК дори започна наказателна процедура срещу България.

Промени в Закона за акцизите и данъчните складове за минималните капацитети на данъчните складове, които твърде вероятно ще доведат до отнемане на лицензи и още по-големи проблеми с достъпа.

Прие се „картелният закон“ за горивата, гласуван от ГЕРБ, БСП и т.нар. „патриоти“, който има за цел да удари малките търговци, което вероятно ще се реализира през въведения регистрационен режим ( става дума за Закона за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход)

Обединението настоява за следните неща:

1. Искаме оставката на КЗК, защото не защитава конкуренцията и малките и средни фирми.

2. Да се отменят лобистките  закони, извършващи геноцид срещу малките и средни търговци в полза на големите вериги.

3. Да се облекчат условията за създаване и за достъп до данъчните складове за горива, за които от 2015 г. се знае, че близо 80% за дизела и над 90% при бензина, като капацитети, се контролират от най-големия участник на пазара – групата „Лукойл“;

3.1. Законодателна забрана производителите и търговците или свързани с тях лица да имат господстващо положение или концентрация в сегмента на данъчните складове.

3.2. Данъчните складове да бъдат регулирани като обществени доставчици  със задължителен, свободен и равнопоставен достъп до тях и публичност на цените за наемане, като в края на всеки месец обявяват свободните количества.

3.3. Разрешаване за използване на лицензирани данъчни и акцизни складове в съседни страни от ЕС.

3.4. Като краткосрочна мярка държавата може да се намеси като пазарен участник в сектора на акцизните и данъчни складове, като създаде допълнителни такива с прозрачни правила за достъп и пазарни цени за ползване.

4. Настояваме да се извърши обективно разследване на големите вериги, чиито цени подозрително съвпадат.

Въпреки че иска оставката на КЗК заради документа за състоянието на пазара на горива, "Демократична България" - видно от разпространената позиция, е съгласна с част от решенията, предложени от комисията за разширяване на конкуренцията на този пазар. А именно -  предложението за държавни данъчни складове, както и разрешението да се използват данъчни складове в други страни от ЕС,