Article_top

Насроченото за днес гласуване на пакета "Мобилност 1" в Европарламента няма да се състои. Това обяви тази сутрин председатлят на ЕП Антонио Таяни.

Пакетът, известен още като план "Макрон", засяга правилата за командироването на работници в ЕС и доведе до протести в България и други страни, предимно от Източна Европа.

Таяни се е възползвал от правото си да върне трите предложения на Комисията по транспорт и туризъм. Те трябваше да бъдат обсъждани и гласувани сега.

След като бъдат обсъдени от ресорната комисия, измененията ще бъдат гласувани в пленарна зала в Брюксел на 3 и 4 април, стана ясно от съобщение в сайта на ЕП.

Въпреки това протестът на българските превозвачи в Страсбург, планиран да съвпадне с дебатите, ще се състои. А българските депутати отново ще поискат пакетът да не влиза и на следващата, последна сесия на този Европейски парламент, насрочена за периода 15-18 април.

Отмяната ще бъде голям успех за България, каза още преди обявяването на решението евродепутатът Асим Адемов (ГЕРБ, ЕНП).

Той заяви, че българските евродепутати ще направят всичко възможно пакетът да не влезе в пленарната зала през този мандат на ЕП. Надеждите са следващият парламент да се заеме по-сериозно с въпроса за превозвачите и шофьорите.

Българските представители ще участват в протеста на превозвачите в Страсбург, каза още Адемов. Ще протестират също превозвачи от Румъния, Полша и Литва.

1224 изменения в плана "Макрон"

Таяни обяви решението си в самото начало на заседанието. Като причина за решението той изтъкна факта, че по пакета „Мобилност 1“ са представени 1224 предложения за изменения. Имало и много искания за разделно гласуване на отделни части.

По тази причина Таяни решил да приложи член 175 от правилника за дейността на ЕП и да изпрати обратно на комисията по транспорт и туризъм досието, за да бъдат извършени необходимите действия и да може ефективно, ясно и експедитивно да се гласува впоследствие в пленарна зала.

„Искам ясен вот по ясни предложения. Смятам, че не бива да гласуваме часове наред изменения, които не са били добре обсъдени и изяснени“, каза Таяни.

Според него така е много възможно да се стигне до неволни грешки в гласуването. Таяни призова Комисията по транспорт и туризъм да проведе спешно заседание и да представи резултатите от труда си възможно най-скоро, за да може пакетът да бъде гласуван през април.

„Получава се отлагане, но резултатът ще бъде същият“, реагира от трибуната германският евродепутат соцалист Исмаил Ертуг.

Той е автор на най-неизгодното за България предложение от плана „Макрон“. То предвижда задължително връщане на превозните средства в страната, в която е базирана фирмата. Това трябва да става веднъж на три седмици, последвано от едноседмична почивка.

Таяни контрира, че се е консултирал с председателя на транспортната комисия.

Опасност от 4000 гласувания

Финландката Меря Кюльонен - авторка на "по-меко“ според официалната позиция на България предложение, заяви, че членът, на който се е позовал председателят на ЕП, всъщност урежда процедурата по текст, представен в комисия. Но в този конкретен случай депутатите обсъждат казуси на командироване, които не са били обсъдени по същия начин в комисията.

„Трябва да проведем 4000 гласувания, ако го правим в сегашния вид на измененията. Може някой да смята, че има елемент на протакане. Но ми се струва, че този брой изменения е много важен фактор. И ако не се намери решение, всички изменения ще се гласуват едно по едно, докато се изгласуват“, отвърна Таяни.

Той смята, че трябва да се види какви са измененията и те да бъдат изяснени. И тогава ще се види колко могат да бъдат разделните гласувания.

„Струва ми се, че това е справедливо“, заключи Таяни.

След което ЕП премина към приемане на заключения за заседанието на Европейския съвет от 21-22 март за „Брекзит“. Таяни дори лично се извини на председателите на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер и на Европейския съвет Доналд Туск, като се оправда, че пакетът „Мобилност 1“ поражда много разделения и спорове.

Какво се случи през последната седмица

През миналата седмица постъпи предложение на евродепутата либерал Ги Верхофстад пакетът „Мобилност 1“ да влезе в дневния ред на предпоследната сесия на сегашния Европарламент.

На 25 март, в първия ден на сесията, евродепутатите от България и още няколко страни поискаха пакетът да не влиза в дневния ред. Искането им бе отхвърлено само с два гласа.

Оказа се, че трима български евродепутати не присъствали на гласуването по различни причини. Светослав Малинов (ДСБ, ЕНП) се оправда със закъснение на самолета. В действителност полетът е закъснял, но и да беше стигнал навреме, Малинов пак нямаше да успее за гласуването в 17 ч.

В същия самолет бил и Николай Бареков („България без цензура“, ЕКР). И двамата не стигнаха до залата, но дори Бареков да беше там, обяви предварително във фейсбук, че не съгласен с позицията на българското правителство заради „за бизнеса на транспортните олигарси“. Неджми Али (ДПС, АЛДЕ) си остана в България по важни семейни причини.

Но причина за провала в понеделник не е само отсъствието на българите, изтъкна пред Клуб Z Светослав Малинов. Делегацията от Литва също е била жертва на закъснение на полета. В него са били шестима евродепутати от балтийската страна. А тя е сред най-ревностните противници на плана "Макрон".

В началото на тази година всички български евродепутати излязоха в Брюксел да подкрепят пристигналите за протест превозвачи и шофьори. Те смятат, че пакетът ги ощетява. Особено неприемливо за тях е задължителното връщане най-малко веднъж на 4 седмици на шофьорите в страната, където е базирана фирмата им.

 

Насроченото за днес гласуване на пакета "Мобилност 1" в Европарламента няма да се състои. Това обяви тази сутрин председатлят на ЕП Антонио Таяни.

Пакетът, известен още като план "Макрон", засяга правилата за командироването на работници в ЕС и доведе до протести в България и други страни, предимно от Източна Европа.

Таяни се е възползвал от правото си да върне трите предложения на Комисията по транспорт и туризъм. Те трябваше да бъдат обсъждани и гласувани сега.

След като бъдат обсъдени от ресорната комисия, измененията ще бъдат гласувани в пленарна зала в Брюксел на 3 и 4 април, стана ясно от съобщение в сайта на ЕП.

Въпреки това протестът на българските превозвачи в Страсбург, планиран да съвпадне с дебатите, ще се състои. А българските депутати отново ще поискат пакетът да не влиза и на следващата, последна сесия на този Европейски парламент, насрочена за периода 15-18 април.

Отмяната ще бъде голям успех за България, каза още преди обявяването на решението евродепутатът Асим Адемов (ГЕРБ, ЕНП).

Той заяви, че българските евродепутати ще направят всичко възможно пакетът да не влезе в пленарната зала през този мандат на ЕП. Надеждите са следващият парламент да се заеме по-сериозно с въпроса за превозвачите и шофьорите.

Българските представители ще участват в протеста на превозвачите в Страсбург, каза още Адемов. Ще протестират също превозвачи от Румъния, Полша и Литва.

1224 изменения в плана "Макрон"

Таяни обяви решението си в самото начало на заседанието. Като причина за решението той изтъкна факта, че по пакета „Мобилност 1“ са представени 1224 предложения за изменения. Имало и много искания за разделно гласуване на отделни части.

По тази причина Таяни решил да приложи член 175 от правилника за дейността на ЕП и да изпрати обратно на комисията по транспорт и туризъм досието, за да бъдат извършени необходимите действия и да може ефективно, ясно и експедитивно да се гласува впоследствие в пленарна зала.

„Искам ясен вот по ясни предложения. Смятам, че не бива да гласуваме часове наред изменения, които не са били добре обсъдени и изяснени“, каза Таяни.

Според него така е много възможно да се стигне до неволни грешки в гласуването. Таяни призова Комисията по транспорт и туризъм да проведе спешно заседание и да представи резултатите от труда си възможно най-скоро, за да може пакетът да бъде гласуван през април.

„Получава се отлагане, но резултатът ще бъде същият“, реагира от трибуната германският евродепутат соцалист Исмаил Ертуг.

Той е автор на най-неизгодното за България предложение от плана „Макрон“. То предвижда задължително връщане на превозните средства в страната, в която е базирана фирмата. Това трябва да става веднъж на три седмици, последвано от едноседмична почивка.

Таяни контрира, че се е консултирал с председателя на транспортната комисия.

Опасност от 4000 гласувания

Финландката Меря Кюльонен - авторка на "по-меко“ според официалната позиция на България предложение, заяви, че членът, на който се е позовал председателят на ЕП, всъщност урежда процедурата по текст, представен в комисия. Но в този конкретен случай депутатите обсъждат казуси на командироване, които не са били обсъдени по същия начин в комисията.

„Трябва да проведем 4000 гласувания, ако го правим в сегашния вид на измененията. Може някой да смята, че има елемент на протакане. Но ми се струва, че този брой изменения е много важен фактор. И ако не се намери решение, всички изменения ще се гласуват едно по едно, докато се изгласуват“, отвърна Таяни.

Той смята, че трябва да се види какви са измененията и те да бъдат изяснени. И тогава ще се види колко могат да бъдат разделните гласувания.

„Струва ми се, че това е справедливо“, заключи Таяни.

След което ЕП премина към приемане на заключения за заседанието на Европейския съвет от 21-22 март за „Брекзит“. Таяни дори лично се извини на председателите на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер и на Европейския съвет Доналд Туск, като се оправда, че пакетът „Мобилност 1“ поражда много разделения и спорове.

Какво се случи през последната седмица

През миналата седмица постъпи предложение на евродепутата либерал Ги Верхофстад пакетът „Мобилност 1“ да влезе в дневния ред на предпоследната сесия на сегашния Европарламент.

На 25 март, в първия ден на сесията, евродепутатите от България и още няколко страни поискаха пакетът да не влиза в дневния ред. Искането им бе отхвърлено само с два гласа.

Оказа се, че трима български евродепутати не присъствали на гласуването по различни причини. Светослав Малинов (ДСБ, ЕНП) се оправда със закъснение на самолета. В действителност полетът е закъснял, но и да беше стигнал навреме, Малинов пак нямаше да успее за гласуването в 17 ч.

В същия самолет бил и Николай Бареков („България без цензура“, ЕКР). И двамата не стигнаха до залата, но дори Бареков да беше там, обяви предварително във фейсбук, че не съгласен с позицията на българското правителство заради „за бизнеса на транспортните олигарси“. Неджми Али (ДПС, АЛДЕ) си остана в България по важни семейни причини.

Но причина за провала в понеделник не е само отсъствието на българите, изтъкна пред Клуб Z Светослав Малинов. Делегацията от Литва също е била жертва на закъснение на полета. В него са били шестима евродепутати от балтийската страна. А тя е сред най-ревностните противници на плана "Макрон".

В началото на тази година всички български евродепутати излязоха в Брюксел да подкрепят пристигналите за протест превозвачи и шофьори. Те смятат, че пакетът ги ощетява. Особено неприемливо за тях е задължителното връщане най-малко веднъж на 4 седмици на шофьорите в страната, където е базирана фирмата им.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какво ще товари и разтоварва новото пристанище на Ахмед Доган?